Reklama

Jak powstały przykazania kościelne? (2)

Niedziela włocławska 23/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmian w dotychczasowej wersji przykazań kościelnych dokonał ogłoszony konstytucją apostolską Fidei depositum Jana Pawła II Katechizm Kościoła Katolickiego z 1992 r., który w numerze 2041. stwierdził, że przykazania kościelne odnoszą się do życia moralnego, które jest związane z życiem liturgicznym i czerpie z niego moc. Jednocześnie w numerach 2041-2043 Katechizm podał brzmienie przykazań kościelnych wraz z ich krótkim omówieniem. Według Katechizmu tekst przykazań był następujący: 1. w niedzielę i święta we Mszy świętej nabożnie uczestniczyć; 2. przynajmniej raz w roku spowiadać się; 3. przynajmniej raz w roku w czasie wielkanocnym Komunię świętą przyjąć; 4. ustanowione przez Kościół dni święte święcić; 5. posty nakazane zachowywać. Katechizm w kontekście piątego przykazania podawał jednocześnie, że wierni "mają także obowiązek, każdy według swoich możliwości, dbać o materialne potrzeby Kościoła (zob. KKK nr 2043 i kan. 222 KPK). Jak można zauważyć, w tekście przykazań zniknęło sformułowanie piątego przykazania: "w czasach zakazanych zabaw hucznych nie urządzać".
25 kwietnia 1998 r. miała miejsce bardzo ważna wypowiedź Kongregacji Nauki Wiary w sprawie przykazań kościelnych. Otóż w tym dniu Kongregacja zatwierdziła teksty poprawek do przykazań kościelnych. W świetle korekty Kongregacji pierwsze przykazanie kościelne brzmiało: "w niedzielę i w inne nakazane dni świąteczne wierni są zobowiązani uczestniczyć we Mszy świętej i powstrzymywać się od prac służebnych". Jednocześnie poprawka wymagała od wiernych święcenia dnia, w którym wspomina się zmartwychwstanie Pańskie, a także najważniejsze święta liturgiczne, w które czcimy tajemnice Chrystusa, Najświętszej Maryi Panny i Świętych, przede wszystkim przez uczestnictwo w celebracji eucharystycznej, gromadzącej chrześcijańską wspólnotę. W myśl wypowiedzi Kongregacji Nauki Wiary, należy także uwolnić się od tych wszystkich prac i spraw, które ze swej natury przeszkadzają święcić te dni. Biorąc po uwagę treść kan. 1247. Kodeksu Prawa Kanonicznego, do takich prac i zajęć należy zaliczyć te, które utrudniają oddawanie czci Bogu, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu oraz korzystanie z należnego odpoczynku, zarówno duchowego, jak i fizycznego.
W kolejnych dwóch przykazaniach nie wprowadzono istotnych zmian w treści, jedynie dokonano nieco innego zapisu. Przykazanie drugie otrzymało brzmienie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej raz w roku spowiadać się ze swoich grzechów", natomiast przykazanie trzecie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej raz w roku na Wielkanoc przyjąć Komunię świętą".
Wprowadzone poprawki spowodowały, że zmieniło swoje brzmienie czwarte przykazanie (w pierwszej edycji Katechizmu Kościoła Katolickiego z 1992 r. - przykazanie piąte), które otrzymało nową, bardziej rozbudowane treść, a mianowicie: "W dni pokuty wyznaczone przez Kościół wierni są zobowiązani powstrzymywać się od spożywania mięsa i zachować post". Natomiast część dotychczasowego komentarza do ostatniego przykazania, odnosząca się do troski o materialne potrzeby Kościoła stała się nową treścią przykazania piątego. Na skutek tej modyfikacji piąte przykazanie kościelne otrzymało brzmienie: "Wierni są zobowiązani dbać o potrzeby Kościoła". Kongregacja dodała jednocześnie, że przykazanie to mówi, iż wierni powinni dbać o nie "każdy według swoich możliwości". Jest to zatem nawiązanie do normy Kodeksu Prawa Kanonicznego, w którym prawodawca stwierdził, że wierni mają obowiązek zaradzać potrzebom Kościoła, aby posiadał środki konieczne do sprawowania kultu, prowadzenia dzieł apostolstwa oraz miłości, a także do tego, co jest konieczne do godziwego utrzymania szafarzy. Kanon ten wskazuje także na obowiązek popierania sprawiedliwości społecznej, jak również, "pamiętając o przykazaniu Pana, do udzielania pomocy biednym z własnych dochodów" (kan. 222 KPK).
Poprawki naniesione przez Kongregację Nauki Wiary zostały również opublikowane w języku polskim przez Wydawnictwo Pallottinum w 1998 r. jako tzw. Corrigenda. Kongregacja Nauki Wiary zaznaczyła ponadto, iż Konferencje Episkopatu mogą wprowadzić inne przykazania kościelne na swoim terytorium, co jest zgodne z przepisami kan. 455 KPK.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: nowy nuncjusz w Papui Nowej Gwinei i na Wyspach Salomona

Ojciec Święty mianował księdza prałata Maurizio Bravi, dotychczas Stałego Obserwatora Stolicy Apostolskiej przy Światowej Organizacji Turystyki (WTO), nuncjuszem apostolskim w Papui Nowej Gwinei i na Wyspach Salomona, wynosząc go jednocześnie do godności arcybiskupa tytularnego Tolentino - poinformowało Biur Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Ks. prał. Maurizio Bravi urodził się 20 lipca 1962 r. w Capriate San Gervasio (w prowincji Bergamo, w Lombardii). Święcenia kapłańskie przyjął 21 czerwca 1986 r. i jest kapłanem diecezji Bergamo. Przez kolejne pięć lat pracował w parafii św. Michała w Leffe.
CZYTAJ DALEJ

Klerycy a internet. We Włoszech prawie wszyscy mają profil w społecznościówkach

2025-01-14 19:11

[ TEMATY ]

klerycy

Włochy

alumni

media społecznościowe

Archiwum prywatne

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).

Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
CZYTAJ DALEJ

Czujemy się wezwani do dialogu

2025-01-15 11:37

Magdalena Lewandowska

W auli PWT rozpoczęła się ogólnopolska konferencja naukowa i centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim.

W auli PWT rozpoczęła się ogólnopolska konferencja naukowa i centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim.

– Już dość jest podziałów wokół nas, w naszej ojczyźnie, w naszych rodzinach, w miejscach pracy. Podziałów politycznych, społecznych i religijnych – mówił podczas otwarcia XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim abp Józef Kupny.

We Wrocławiu trwają ogólnopolskie obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim. Ważnym punktem jest rozpoczęta dziś na Papieskim Wydziale Teologicznym konferencja naukowa "Żydzi i Judaizm w Historii Kościoła, Teologii i Praktyce Eklezjalnej", tworząca przestrzeń do dialogu i refleksji nad wzajemnymi relacjami. Bierze w niej udział abp Józef Kupny z biskupami pomocniczymi archidiecezji wrocławskiej, kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki i przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, wielu ekspertów i naukowców, przedstawiciele gminy żydowskiej, ale także wielu młodych m.in. z Liceum Sióstr Urszulanek we Wrocławiu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję