Reklama

Rodzina

Komunikacja prawdziwym wyzwaniem

Wokół tyle konfliktów, które prowadzą do narastających napięć, że w konsekwencji nawet prowadzenie zwykłej rozmowy między rodzicami czy nauczycielami a dziećmi staje się często niemożliwe.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 2021 r. Akademia Jagiellońska (wtedy jeszcze jako Kolegium Jagiellońskie) przeprowadziła w dwóch turach Kongres Pedagogiki Chrześcijańskiej. Przedsięwzięcie to odbywało się pod patronatem ministra edukacji i nauki dr. hab. Przemysława Czarnka, prof. KUL, oraz rzecznika praw dziecka Mikołaja Pawlaka. Spotkało się ono z wielkim zainteresowaniem, i to zarówno środowisk naukowych, jak i środowisk edukacyjnych i społecznych zaangażowanych w działania edukacyjne. Dzięki wsparciu medialnemu (m.in. TVP, Polskiego Radia, Niedzieli) niezwykle aktualne treści poruszane podczas kongresu mogły dotrzeć do szerokich rzesz odbiorców.

Kongres odbywał się pod hasłem „Wychowanie trwa wiecznie”, a jego problematyka była skoncentrowana na tym, jakie ma być wychowanie chrześcijańskie wobec współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych. Wskazywaliśmy, że w obliczu różnorakich wyzwań i problemów, które niesie nam współczesność, kluczowe miejsce w niezbędnej odbudowie świata zajmuje właśnie edukacja chrześcijańska. Wychowanie jest procesem kształtowania osobowości człowieka i stąd ma tak fundamentalne znaczenie. Z perspektywy chrześcijańskiej proces wychowawczy stanowi bowiem klucz nie tylko do otwarcia człowieka na Boga, ale również do przygotowania go do odpowiedzialnego życia jako człowieka wolnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zachęceni sukcesem ubiegłorocznego kongresu postanowiliśmy kontynuować nasze działania. W dniach 29-30 listopada organizujemy kolejną edycję Kongresu Pedagogiki Chrześcijańskiej. Tym razem dzieło to podejmujemy we współpracy z Tygodnikiem Katolickim Niedziela, dlatego kongres odbędzie się w Częstochowie.

Podczas tej edycji wydarzenia pragniemy skoncentrować się nad innym, niezwykle ważnym w dzisiejszych czasach zagadnieniem: komunikacji w rodzinie i w szkole. Nie jest tajemnicą, że problem ten stanowi jedno z najpoważniejszych wyzwań, które kształtują oblicze dzisiejszych rodzin i szkół. Skutki pandemii, tocząca się w naszym sąsiedztwie wojna, agresywne formy indoktrynacji ze strony ekstremistycznych ideologii, a także szerzące się różnorakie uzależnienia to tylko część spośród zjawisk, które mają wpływ na sytuację w rodzinie i w szkole. Wszystkie te czynniki wpływają bezpośrednio na relacje osobowe w rodzinie oraz w szkole. Dzieci i młodzież poddawane wielorakim oddziaływaniom tracą zaufanie do swoich rodziców i nauczycieli. Mają także rosnące problemy w relacjach między sobą, a to rodzi konflikty i kryzysy, które prowadzą do narastających napięć. W konsekwencji nawet prowadzenie zwykłej rozmowy między rodzicami a dziećmi oraz między dziećmi a nauczycielami staje się często niemożliwe.

Towarzyszy temu wiara we wszechmoc tzw. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Niezależnie jednak od wielu problemów organizacyjnych czy personalnych w zdecydowanej większości przypadków reakcja tego rodzaju jest podejmowana zbyt późno i odnosi się już zwykle do skutków, a nie do przyczyn problemów.

Reklama

Wielkim wyzwaniem staje się też ofensywa środowisk ekstremalnych i progresywnych, które za głównego przeciwnika obrały sobie tradycyjną rodzinę. W celu przeprowadzenia dzieła zniszczenia jej roli i znaczenia wybrały one drogę agresywnego oddziaływania na szkołę i nauczycieli. Wzmaga to napięcia i prowadzi do jeszcze większych rozterek wśród dzieci oraz młodzieży z jednej strony, a z drugiej – wśród rodziców i nauczycieli.

Żeby stawić czoła tym wyzwaniom, potrzebne są przemyślane i adekwatne strategie, ogrom wskazanych problemów wymaga już bowiem reakcji w takiej właśnie, strategicznej skali. Uświadomienie sobie potrzeby przygotowania takich działań jest głównym celem naszego przedsięwzięcia. Chcemy o tych trudnych problemach rozmawiać – nie po to jednak, by wyliczać kolejne problemy. Spotykamy się przede wszystkim po to, by rozważać, jak działać, aby skutecznie zapobiegać skutkom opisanych zjawisk i sytuacji.

Mamy nadzieję, że podczas naszych kongresowych debat i refleksji tematyka ta zostanie podjęta i otworzy to drogę do dalszych – niezbędnych – przemyśleń i działań.

Więcej informacji i szczegółowy program na: www.niedziela.pl , www.aj.torun.pl

2022-11-15 12:37

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa. Komunikacja miejska w dniach 1-3 listopada

[ TEMATY ]

Częstochowa

cmentarze

komunikacja

MZDiT w Częstochowie

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że w dniu Wszystkich Świętych 1 listopada oraz w dniach 2-3 listopada 2019 r. komunikacja będzie funkcjonować według następujących zasad:

1. W piątek 1 listopada w całej sieci komunikacyjnej obowiązują rozkłady sobotnie.
CZYTAJ DALEJ

Diecezja świdnicka. Pasterki z udziałem biskupów

2024-12-23 09:38

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

pasterka

bp Marek Mendyk

Kłodzko

Wambierzyce

bp Adam Bałabuch

Narodzenie Pańskie

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Od lewej: bp Ignacy Dec, bp Marek Mendyk, bp Adam Bałabuch

Od lewej: bp Ignacy Dec, bp Marek Mendyk, bp Adam Bałabuch

W tym roku biskupi diecezji świdnickiej poprowadzą uroczyste Pasterki w trzech wyjątkowych miejscach: Wambierzycach, Kłodzku i Świdnicy.

Harmonogram Pasterek z udziałem biskupów:
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Prezydium KEP wobec zmian wprowadzanych przez MEN w organizacji lekcji religii w szkołach publicznych

2024-12-23 18:58

[ TEMATY ]

komunikat

KEP

religia w szkołach

BP KEP

Wobec działań MEN i braku woli porozumienia w sprawie kluczowej dla edukacji i wychowania polskich dzieci i młodzieży do wartości, wyrażamy stanowczy sprzeciw - czytamy w Komunikacie Prezydium Konferencji Episkopatu Polski wobec zmian wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w organizacji lekcji religii w szkołach publicznych.

Prezydium KEP przyznaje, że „wprowadzone od września 2024 roku rozporządzeniem Ministra Edukacji zmiany, dotyczące niewliczania oceny z lekcji religii do średniej ocen oraz łączenia klas dzieci i młodzieży w różnym wieku edukacyjnym w większe grupy, i to wyłącznie na zajęciach z religii, są szkodliwe z punktu widzenia wychowawczego". Biskupi podkreślają, że zmiany zostały wprowadzone w życie bez wymaganego przez Ustawę o systemie oświaty „porozumienia z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych” (art. 12 ust. 2).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję