Reklama

Rodzina

A miało być jak w bajce

Niezależnie od stażu małżeńskiego każdego dnia powinniśmy się troszczyć o nasz związek. Jak to zrobić?

Niedziela Ogólnopolska 41/2022, str. 42-43

[ TEMATY ]

małżeństwo

Adobe Stock, montaż: A.Wiśnicka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy małżeństwo można porównać do balonika? Bardzo silnie nadmuchiwany przed ślubem wydaje się niesamowity i jedyny w swoim rodzaju. U narzeczonych wzbudza powszechny zachwyt, przy czym często odrzucają oni słowa rozsądku i podpowiedzi, że coś należy przepracować, z czymś zerwać. Młodzi posiadacze wyjątkowego balonika z napisem „małżeńska miłość” nie przewidują lub nie chcą dopuścić myśli, że bez dalszej pracy balonik może tracić powietrze, swój kształt albo przy złym traktowaniu pęknąć i rozpaść się na wiele kawałków; zniszczyć bardzo dużo albo wszystko.

Małżeńska miłość wyrażona w obrazie balonika ma pokazywać kruchość materii i potrzebę szczególnej troski oraz pracy, którą każdego dnia powinniśmy wkładać w budowanie relacji, niezależnie od stażu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czy nie jest lekką przesadą codzienne dbanie o miłość małżeńską? Nie wystarczy raz w miesiącu albo chociaż raz na tydzień? Nie, nie jest to wystarczające, chyba że chcemy „zagłodzić” naszą miłość lub wpędzić ją w „chorobę sierocą”. Nawet jeżeli komuś się wydaje, że codzienna troska o miłość jest lekką przesadą, bo dobrze się macie, w pewnym momencie rezerwy się wyczerpują i pojawia się pustka, w którą zawsze coś próbuje wejść.

Jak „karmić” małżeńską miłość, jak sprawić, żeby nasz balonik nie stracił kształtu i miał się cały czas dobrze, a nawet lepiej?

Reklama

W odpowiedzi pomoże akronim HALT, który w języku polskim oznacza STOP – zatrzymaj się i zobacz, jak się ma wasza miłość.

Hungry – głodny,

Angry – rozzłoszczony,

Lonely – samotny,

Tired – zmęczony.

Chcąc dbać o rozwój miłości małżeńskiej, powinniśmy zadbać o siebie w każdym z tych obszarów, tak by się nie roztrzaskać – jak samochód, gdy kierowca bagatelizuje znak stopu i wjeżdża np. na drogę szybkiego ruchu.

Głodni z pełnymi brzuchami

Głodne małżeństwo może mieć pełną lodówkę i wykazywać objawy choroby głodowej. Jak to możliwe? Otóż coraz większa liczba par nie spotyka się przy jednym stole, by wspólnie, bez większego pośpiechu i bez telefonów zjeść przygotowany lub zamówiony posiłek. W wielu domach kuchnia stała się miejscem, gdzie przygotowuje się fast foody do zabrania na drogę. Tłumaczymy to dużą ilością pracy, coraz szybszym tempem życia, jednak nie zmienia to faktu, że okradamy się z czasu, który możemy spędzić wspólnie.

Co powinniśmy zrobić?

Podjąć konkretne decyzje – to może być zaplanowanie i wpisanie do kalendarza jednego lub kilku prostych postanowień:

• kolacje o 20 są wspólne;

• niedzielne śniadania lub obiady – tylko we dwoje lub w gronie rodzinnym;

• gdy ja gotuję, ty sprzątasz.

Reklama

Wspólne jedzenie daje wiele możliwości, w tym dzielenia się swoimi przeżyciami i emocjami. Jest bardzo ważnym elementem w prawidłowym rozwoju nie tylko małżeństwa, ale także dzieci, które potrzebują tego czasu z rodzicami. Wspólne posiłki w sposób naturalny integrują rodzinę, dając poczucie wspólnoty, która wzmacnia więzy międzypokoleniowe i przekazuje rodzinne wartości.

Od miłości do złości

Złość jest bardzo ciekawą emocją z kilkoma obliczami, w tym niszczącym i motywującym. I gdyby tylko motywowała nas do dobrej zmiany, nie byłoby kłopotu ze złoszczącymi się i kłócącymi zajadle małżeństwami.

Czy to znaczy, że nie należy się kłócić i złościć? Ależ nie, kłócić się można, mogą nawet latać talerze, pod warunkiem, że celem nie jest współmałżonek. Wzburzona wymiana zdań powinna jednak przebiegać w „asyście” kilku reguł:

• mówimy w pierwszej osobie, np.: jestem zdenerwowana, ponieważ..., i chciałabym...;

• nie odgrzewamy starych kotletów, np.: w zeszłym roku powiedziałeś, że...;

• bez rękoczynów, wyzwisk i gróźb;

• nie używamy słow: zawsze, nigdy, wcale, każdy, np.: zawsze jesteś spóźniony;

• bez obecności osób trzecich, w tym dzieci;

• trzymamy się faktów.

Ważną zasadą jest także pogodzenie się po kłótni, zwłaszcza gdy świadkami nieporozumienia były dzieci. Nawet jeżeli tylko słyszały kłótnię, powinny także usłyszeć, jak się przepraszacie. Dlaczego? Ponieważ nawet najmniejsze nieporozumienia między rodzicami budzą strach i lęk, które powodują utratę poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego u dzieci i młodzieży. I druga zasada: jeżeli chcecie, żeby wasze dzieci umiały przepraszać, nie czekajcie z przeprosinami, ale sami pokażcie, jak wyciągnąć rękę na zgodę.

Reklama

W małżeństwie warto też przyjrzeć się swojej złości i zobaczyć, co jest pomocne, by nie brała góry nad rozsądkiem. Czasem wystarczy:

• nazwać emocję i powiedzieć, co się pod nią kryje, np.: jestem wściekła, ponieważ szef był dziś dla mnie niemiły, i chciałabym, żeby więcej mnie tak nie traktował;

• oddychać bardzo świadomie i głęboko;

• zająć się czymś innym, co pomoże się wyrwać ze spirali nakręcającej się złości.

Indywidualna praca małżonków nad technikami radzenia sobie ze złością będzie też bardzo pomocną lekcją dla dzieci, które napotykają wiele trudnych sytuacji i nie zawsze potrafią sobie pomóc.

We dwoje, a jednak samotni

Pracujemy coraz dłużej, mijamy się, więcej czasu spędzamy przed ekranami, rzadziej się przytulamy i zaniedbujemy bliskość w łożu małżeńskim. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie. Często wystarczą najprostsze rozwiązania, które pomogą zaspokoić głód samotności, tak byśmy kochali i czuli się kochani.

Co należy zrobić:

• nie używajcie telefonów podczas rozmów; już nawet samo patrzenie w ekran podczas rozmowy może być oznaką braku szacunku, lekceważenia i tego, że tak naprawdę jesteśmy sami z tym, co chcemy powiedzieć;

• przytulajcie się każdego dnia;

• wysyłajcie SMS-y, że pamiętacie i kochacie;

• zostawiajcie ukochanej osobie liściki;

• randkujcie;

• zaplanujcie wspólny czas bliskości małżeńskiej; jeżeli warunki domowe temu nie sprzyjają, bądźcie kreatywni i znajdzie miejsce, które pozwoli na zjednoczenie małżeńskie;

Reklama

• przesyłajcie sobie nawzajem buziaki.

Małżonkowie, którzy okazują sobie czułość i bliskość w codzienności, nie tylko wzmacniają swoje relacje, ale także budują poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego u dzieci, które widząc przytulonych rodziców, nie muszą pytać o ich wzajemną miłość.

Zmęczeni i bez sił do życia

Zmęczony mąż, zmęczona żona to zwykle oznaka zbyt wielu obowiązków i prac, które ich zdaniem, trzeba wykonać w domu. Trzeba, a może jednak można z czegoś zrezygnować albo inaczej rozłożyć w planie realizacji?

Oczywiście, że można, tylko czy chcemy wprowadzać zmiany? Wprowadzenie zmian jest zwykle nieodzowne, jeżeli chcemy poczuć się lepiej i nie być wiecznie zmęczonymi.

Wystarczy:

• całodzienne sprzątanie szafy rozłożyć na kilkudniowe sprzątanie poszczególnych szuflad;

• poprosić o opiekę przy dzieciach i położyć się na chwilę w ciągu dnia, gdy noc była nieprzespana;

• zerwać z mitem, że całą sobotę sprzątamy, a okna muszą być umyte niezliczoną ilość razy w ciągu roku;

• zapisać się na zajęcia, które będą dla was przyjemnością fizyczną lub psychiczną;

• wspólnie odpoczywać i równocześnie być bardzo blisko siebie;

• nie brać pracy zawodowej do domu.

Jeśli uważasz, że twoje małżeństwo cierpi z powodu zaniedbania któregoś obszaru, podejmij najprostsze działanie, które pomoże odbudować waszą miłość. Czasem jedna inwestycja potrafi dużo zmienić i zawsze możemy zacząć od siebie, by osoby obok nas czuły się kochane.

2022-10-04 12:22

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przepis na małżeństwo

Niedziela Ogólnopolska 30/2020, str. 50-51

[ TEMATY ]

rodzina

małżeństwo

Jacek Pulikowski

Adobe Stock

Jak sprawić, aby małżeństwo stało się „prościutką drogą do świętości”, tłumaczy dr Jacek Pulikowski, autorytet w dziedzinie małżeństwa i rodziny.

Damian Krawczykowski: W najnowszym audiobooku Miłość, małżeństwo, rodzina zwraca Pan uwagę na to, że dobra więź między mężem i żoną to najlepsza inwestycja w wychowanie dzieci. Czy lepsza niż dbanie o swoje pociechy, o ich zdrowie, wykształcenie, szczęście?
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Tragiczny wypadek na Lubelszczyźnie; nie żyje proboszcz parafii

2025-01-06 16:19

[ TEMATY ]

śmierć

wypadek

proboszcz

archidiecezja lubelska

Adobe Stock

W poniedziałek przed południem na jednej z dróg w gminie Łukowa doszło do tragicznego w skutkach wypadku drogowego. 52-letni kierowca volkswagena stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z drogi i uderzył w skarpę. Mimo podjętej reanimacji, mężczyzny nie udało się uratować.

Na miejscu śmierć poniósł 52-letni ks. Marek Tworek, proboszcz parafii w Chmielku w diecezji zamojsko-lubaczowskiej — informują lokalne media. Informację o śmierci duchownego potwierdziły władze kościelne w Zamościu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję