Reklama

Niedziela w Warszawie

Nowolipki i duch Muranowa

Serce stolicy wymaga wyjątkowej troski duszpasterskiej. Parafia św. Augustyna na Muranowie podejmuje to wyzwanie od ponad 120 lat! Dziś szczególny rys jej duchowości wyznaczają wspólnoty Drogi Neokatechumenalnej, do których należy tutaj aż kilkaset osób.

Niedziela warszawska 39/2022, str. V

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Archiwum parafii

Ks. prał. Walenty Królak od 30 lat pełni posługę proboszcza w parafii św. Augustyna na Nowolipkach

Ks. prał. Walenty Królak od 30 lat pełni posługę proboszcza w parafii św. Augustyna na Nowolipkach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To „itinerarium formacji katolickiej ważnej dla społeczeństwa i czasów dzisiejszych”, jak nazwał Neokatechumenat św. Jan Paweł II, przynosi zdumiewające owoce.

– Każdy z księży opiekuje się dwiema wspólnotami. W tym roku zostało wyświęconych czterech neoprezbiterów, którzy na Drodze odkryli swoje powołanie. To wielki prezent dla mnie na 30-lecie mojej posługi w parafii – mówi ks. prał. Walenty Królak, proboszcz parafii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bierzmowanie to nie koniec!

Jedną z posług podejmowanych od 2017 r. przez wspólnoty jest przygotowanie młodych do bierzmowania, które nie kończy się jedynie na bierzmowaniu. Małżeństwa, które chcą podjąć pracę z młodymi, wchodzą we współpracę z duszpasterzami. Cykl spotkań trwa 6 lat.

– To kosztuje ich dużo wysiłku. Młodzi ludzie są często w bardzo trudnych sytuacjach, niektórzy pochodzą z rozbitych czy zagrożonych narkomanią rodzin. Tych rodzin mamy kilkadziesiąt, a chętnych więcej niż możemy obsłużyć! – podkreśla proboszcz.

W formację młodych zaangażowanych jest ok. 40 małżeństw, którzy są we wspólnotach Drogi Neokatechumenalnej od 10, 20 lub ponad 30 lat.

Reklama

– Celem „Postcresimy” jest przyprowadzenie do Chrystusa ludzi młodych, w wieku 12-13 lat i towarzyszenie im aż do momentu ukończenia szkoły średniej. Chcemy zapewnić im środowisko, w którym będą formowani oraz będą mieli też kontakt z rówieśnikami, którzy mają podobne cele i chcą być w Kościele – podkreśla Janusz Charczuk, który wraz z żoną Ewą odpowiada za kurs Postcresima w parafii.

Spotkania odbywają się co tydzień w piątkowy wieczór. Do każdej 7 czy 8-osobowej grupy przydzielone jest małżeństwo prowadzących, nazywanych chrzestnymi. To w ich domach spotykają się młodzi.

Podejmując dany temat w miesiącu, np. cnotę, grzech główny itd.,, młodzi poznają, co mówi o tym Pismo Święte, nauczanie Kościoła, ale też sami mają okazję podzielić się swoimi przemyśleniami i odkryciami. W rytm spotkań wpisany jest także czas na wspólny posiłek oraz coroczny obóz letni.

– Nasi młodzi co miesiąc spowiadają się. To bardzo konkretny owoc formacji – podkreśla pan Janusz. – Następnie młodzi przyciągają kolejnych – rodzeństwo czy kolegów. My sami, doświadczając tego, że Kościół nam pomaga, chcemy odpowiadać na Boże zaproszenie do służby młodym w pogłębianiu ich i naszej formacji chrześcijańskiej – dodaje pan Janusz.

Zawsze otwarty

Zainteresowani życiem Muranowa i historią kościoła wkrótce będą mieli okazję zapoznać się z książką przygotowaną przez parafianina Wojciecha Szotę.

Jak podkreśla ksiądz proboszcz – w życiu parafialnym niezwykle ważne jest codzienne duszpasterstwo: Msza św. z dobrą homilią, codzienne dyżury w konfesjonale, cierpliwa posługa chorym.

– To nie są żadne nowe formy, nie trzeba szukać sensacji. Z ludźmi trzeba rozmawiać, zauważyć, ciepło przywitać się, nie uciekać od razu na plebanię. Oni na to czekają, cieszą się, że ksiądz zauważył. Ważne są także relacje między nami księżmi – wspólne rozmowy, spotkania przy stole. Tutaj każdy ma się czuć jak w domu – dodaje kapłan.

2022-09-21 08:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najbardziej muzykalna parafia

Niedziela częstochowska 12/2022, str. IV

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Marian Florek/Niedziela

Parafianie w Złotym Potoku są umuzykalnieni i pobożni

Parafianie w Złotym Potoku są umuzykalnieni i pobożni

Drzewa wokół parafii są piękne, wysokie i mają ponad trzysta lat. Lipy drobnolistne, klon, jawor, dąb zapewne pamiętają wizyty w kościółku Zygmunta Krasińskiego, jednego z naszych trzech wieszczów narodowych.

Ksiądz Ryszard Marciniak, proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Złotym Potoku, docenia piękne otoczenie świątyni, w której gospodarzy, ale zwraca uwagę na uciążliwości, jakie niesie ze sobą taka liczba potężnych drzew; opadające liście zatykają kościelne rynny i ścielą się grubym dywanem na obejściu. Na szczęście z tym kłopotem i innymi problemami parafialnymi nie jest sam.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia Bożego Narodzenia

Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i oznacza czuwanie. Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży" nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą). Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze 24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych tego okresu. Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa, który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie". Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz). Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział 2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy. Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim. W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w. Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami, co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje... Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary, że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi, mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami zawsze.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: jeśli nie uznajemy prawdy, że Bóg dał nam swojego Syna, to po co świętujemy?

– Jeżeli ktoś nie uznaje w duchu wiary, że Syn Boga stał się człowiekiem, to jaki sens ma świętowanie Bożego Narodzenia? – zapytał abp Wacław Depo podczas Pasterki w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

– Przyszliśmy tutaj, aby po raz kolejny pokonać mroki tego świata, który wcale nie ułatwia nam refleksji nad tym, co przeżywamy w Boże Narodzenie. Wprost przeciwnie – świat jakby się zaprzysiągł, aby nam odebrać tę radość i nowość wejścia Chrystusa w ludzki świat i historię – zauważył w homilii metropolita częstochowski. – Ta radość płynie z faktu, że w zapadłej mieścinie Judei, w Betlejem, w 14 r. panowania cezara rzymskiego Oktawiana Augusta, narodził się nie tylko jakiś zwykły człowiek, ale narodził się Syn Boga w ludzkiej naturze – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję