Reklama

Niedziela Świdnicka

Festiwal kultury dostępnej

Arcydzieła muzyki klasycznej i dawnej wybrzmiały w urokliwych przestrzeniach miasta granitu w ramach III edycji Festiwalu „Strzegom a Cappella”.

Niedziela świdnicka 37/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

festiwal

Strzegom

Krystyna Smerd/Niedziela

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na festiwal złożyło się dwanaście koncertów w wykonaniu polskich i europejskich artystów. Muzyka poważna wybrzmiała przede wszystkim w strzegomskich świątyniach. – Dźwięk rozchodzi się tutaj doskonale i wszędzie jest słyszalny. To znakomite miejsce – powiedział o bazylice strzegomskiej Robert Pohlers, tenor niemieckiego kwintetu wokalnego Amarcord. – Poza tym udało nam się znaleźć i zaśpiewać hymn do św. Piotra i św. Pawła, a przecież kościół w Strzegomiu jest pod ich wezwaniem, to nasz drobny ukłon w stronę tych apostołów i publiczności, której nasz koncert, mam nadzieję, sprawił przyjemność – dodał Daniel Knauft, śpiewający w zespole partie basu.

To już trzecia odsłona strzegomskiego festiwalu, który wypełnia misję określaną jako kultura dostępna dla wszystkich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nieczynny kamieniołom

„Strzegom a Cappella” to również słynne recitale fortepianowe odbywające się na obrzeżach miasta, pośród wspaniałej przyrody, w sąsiedztwie stawu porośniętego sitowiem i otoczonego lasem w nieczynnym już kamieniołomie. Wszak miasto od setek lat było największym ośrodkiem wydobycia granitu w regionie.

Reklama

Podczas występów Fortepian w kamieniołomie zaprezentowali się uczestnicy Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Aleksandra Świgut, Julia Łozowska, Mateusz Duda i Marcin Wieczorek. Tych samych pianistów można było posłuchać także podczas nocnych koncertów w kościele św. Jadwigi, gdzie wystąpili w kameralnym składzie przy akompaniamencie skrzypaczek: Katarzyny Olszewskiej, Małgorzaty Malke, Natalii Reichert oraz wiolonczelistów Macieja Łukaszuka i Bartosza Kokoszy. Artyści zachwycili słuchaczy utworami Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna, Jana Brahmsa czy Karola Szymanowskiego.

Mistrzowskie wykonanie

– W tym wydarzeniu muzycznym chodziło o to, by pokazać publiczności nie tylko muzykę dawną w jednym wydaniu, a cappella, ale też przedstawić szerszą paletę możliwości różnych stylów i epok muzycznych – powiedział przedstawiciel organizatora festiwalu z Capelli Cracoviensis – Przemysław Jastrząb. – Wielką dumą napawają nas wszystkie występy, które były doskonałe, co dostrzegła publiczność, nagradzając artystów zasłużonymi brawami – dodał.

Koncerty w tych niecodziennych okolicznościach wspierało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a festiwal będzie kontynuowany w kolejnych latach.

2022-09-06 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejna edycja na przekór przeciwnościom

W pierwszych dniach maja zabrzmi muzyką Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, na który czekają nie tylko częstochowscy melomani

Organizatorem festiwalu przez ponad 20 lat był częstochowski Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”. – W tym roku organizacja festiwalu przeszła w ręce Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater, które od 2 lat jest właścicielem logotypu i nazwy imprezy – informuje dyrektor festiwalu Małgorzata Nowak. – Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia marki festiwalu do Urzędu Patentowego na prośbę pomysłodawcy przedsięwzięcia Krzysztofa Pośpiecha. Ubiegłoroczny festiwal był organizowany przez Ośrodek Promocji Kultury już na podstawie udzielonej przez Stowarzyszenie licencji. Pomimo ubiegłorocznej decyzji prezydenta Częstochowy przeniesienia organizacji festiwalu do Filharmonii Częstochowskiej, instytucja ta nie podjęła się zadania, tym samym skazując największe przedsięwzięcie kulturalne miasta na niebyt. Decyzja Stowarzyszenia o przejęciu imprezy wyniknęła z chęci kontynuacji, zachowania formuły i sakralnych wnętrz jako miejsc koncertów – wyjaśnia dyrektor. Stowarzyszenie podjęło się organizacji festiwalu we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast. Nowością bowiem jest rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Jak podkreśla Małgorzata Nowak, takim działaniem Stowarzyszenie stara się budować markę „Gaude Mater” w całej Polsce.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie jest obecnie największym w Polsce projektem promującym muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. – Budując program festiwalu, miałam wsparcie Rady Artystycznej, która po moim odwołaniu ze stanowiska dyrektora OPK w lipcu ub.r. podała się do dymisji, by rozpocząć współpracę ze mną już w strukturach Stowarzyszenia – wyjaśnia dyrektor Małgorzata Nowak. – Skład Rady nieco się zmienił – wśród członków nie ma już przedstawiciela częstochowskiego magistratu i dyrektora Filharmonii Częstochowskiej, która po 22 latach wycofała się ze współpracy. Wielu spośród członków Rady angażuje się również w prace organizacyjne przy festiwalu – koordynatorem koncertu muzyki jasnogórskiej i wawelskiej w Krakowie jest ks. dr Robert Tyrała, zaś kolejny Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra” – towarzyszący festiwalowi – odbywa się dzięki determinacji Pawła Łukaszewskiego, przy wsparciu Jasnogórskiego Klasztoru. Podczas inauguracji liturgicznej zabrzmi też najnowsza kompozycja najmłodszego członka Rady – Łukasza Urbaniaka, będąca zarazem jego pracą doktorską.
Na projekt tegorocznego festiwalu złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów świata. Jego program wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, i 80-lecie Krzysztofa Pendereckiego, które zostanie uczczone podczas koncertu nadzwyczajnego, w trakcie którego zabrzmi „Credo” pod batutą kompozytora. Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie także jego koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie „Misa Flamenca” z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peńa, wybitnego interpretatora muzyki flamenco. Wyczekujących na propozycje ekumenicznego nurtu festiwalu ucieszą zapewne koncerty orientalnych pieśni sakralnych, muzyki gospel oraz muzyki cerkiewnej. W programie festiwalu znajdą się również prezentacje muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.
Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater” (27-28 kwietnia – Częstochowa; 28 kwietnia – Radomsko), którego zadaniem jest pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W ramach projektu zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu.
Pytana, czym należy tłumaczyć fenomen festiwalu muzyki sakralnej, który w dobie postępującej sekularyzacji przyciąga tak liczną publiczność, Małgorzata Nowak odpowiada: – Na szczęście sekularyzacja, która jest dzisiaj zjawiskiem powszechnym, nie dotyczy w takim stopniu kultury, a chyba najmniejszym dotyka muzyki. Pewnie też dlatego, że największe arcydzieła muzyczne to kompozycje wyrosłe z inspiracji religijnej. Posłuchajmy dzieł sakralnych Bacha – Msza h-moll, obie „Pasje”, Haendla – „Mesjasz”, Mozarta – „Requiem”; a ze współczesnych Pendereckiego – „Pasja wg św. Łukasza”, „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo” – są bardziej rozpoznawalne niż świeckie utwory tych mistrzów.
XXIII edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” patronują: minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Szkaplerzna

16 lipca przypada w liturgii Kościoła wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Dzień ten nazywany jest często dniem Matki Bożej Szkaplerznej, gdyż bezpośrednio wiąże się z nabożeństwem szkaplerza.

Historia szkaplerza karmelitańskiego sięga XII w. Duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili życie modlitwy na Górze Karmel w Palestynie. Nazywali się Braćmi Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Z powodu prześladowań przenieśli się do Europy. Kościół uznał ich regułę życia i dał prawny początek Zakonowi Karmelitów, który promieniował przykładem świętości w nowym dla siebie środowisku, ale nie uniknął też określonych trudności. Wtedy odznaczający się świętością generał zakonu, angielski karmelita św. Szymon Stock, zmobilizował swoich braci i zawierzając się Maryi, prosił Ją o pomoc. Jak podają kroniki, gdy modlił się słowami antyfony Flos Carmeli ( Kwiecie Karmelu) w nocy z 15 na 16 lipca 1251 r. ukazała mu się Maryja w otoczeniu aniołów i wskazując na szkaplerz, powiedziała: "Przyjmij, najmilszy synu, Szkaplerz twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania". Nabożeństwo szkaplerzne, praktykowane początkowo tylko we wspólnotach karmelitańskich, bardzo szybko rozpowszechniło się wśród ludzi świeckich i duchowieństwa.

Do nabożeństwa szkaplerznego przywiązane są przywileje uznane przez Kościół jako objawione przez Maryję:

CZYTAJ DALEJ

Zeszyty dostosowane do Twoich potrzeb

2024-07-16 07:00

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

Mat. sponsrowany

Podstawą efektywnej nauki jest dobra organizacja. W tym pomogą Ci praktyczne zeszyty. Producenci oferują ich różnorodne rodzaje. Zeszyty gładkie, w linie, lub w kratkę – każdy uczeń znajdzie odpowiedni format do notatek z lekcji. Zróżnicowana oferta pozwala na dopasowanie do zeszytu do konkretnych przedmiotów i indywidualnych preferencji.

Eleganckie zeszyty Oxford

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję