Obchody 100. rocznicy urodzin ks. Jana Twardowskiego
„Wystarczy kochać, słuchać i obejmować”, pisał ks. Jan Twardowski - przypomniał w poniedziałek bp senior Józef Zawitkowski. W setną rocznicę urodzin kapłana – poety w katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana na warszawskiej Pradze dziękowano Bogu za dar jego życia. Uroczystej liturgii przewodniczył bp Kazimierz Romaniuk, a homilię wygłosił bp Józef Zawitkowski.
Przypominając w niej życie ks. Twardowskiego, kaznodzieja zwrócił uwagę na jego umiłowanie człowieka. - Wyszedł ze szczęśliwego domu. Miał swoje marzenia i tęsknoty, w których myślał o żołnierskiej służbie i założeniu rodziny. Mimo to, Pan powołał go na drogę kapłańskiej służby, na której odkrywał godność każdego człowieka. Jak sam pisał: „Wystarczy kochać, słuchać i obejmować” – wspominał bp Zawitkowski.
Podkreślił, że ks. Twardowski miał zawsze świadomość wielkości swojego kapłańskiego powołania, czego dowodem są słowa jego wiersza, w którym pisał: „Własnego kapłaństwa się boję, własnego kapłaństwa się lękam. Przed Kapłaństwem w proch padam i modlę się, żebym był taki przezroczysty aby już tylko Ciebie Jezu Chryste wszyscy mogli widzieć”. I jak dodał - „Kocham cię więcej, bo w Powstaniu Warszawskim nie zabiłeś człowieka, ale byłeś księdzem ubogim, posłusznym i do końca życia czystym.
Po liturgii w sali kurialnej przy ul. Floriańskiej 3 odbył się program artystyczny, podczas którego ks. Jana Twardowskiego wspominali jego wychowankowie.
Inicjatorem obchodów rocznicowych była praska Biblioteka Publiczna nosząca imię kapłana-poety.
„Budował mosty między ludźmi innych religii i kultu. Chciał wszystkich zjednoczyć, by przypomnieć im, że są dziećmi jednego Boga” - powiedział o swoim poprzedniku abp Stanisław Budzik, który przewodniczył Mszy św. w lubelskiej katedrze w 7. rocznicę śmierci abp. Józefa Życińskiego.
Witając zgromadzonych, metropolita lubelski nawiązał do słowa pontifex – łacińskiego terminu oznaczającego budowniczego mostów. Zauważył, że nazwa ta tradycyjnie przypisywana biskupom, idealnie oddaje charakter posługi jego poprzednika – abp. Józefa Życińskiego.
W maju 2022 roku Papież Franciszek zdecydował, że jego grób ma się znajdować w Bazylice Matki Bożej Większej – powiedział kard. Rolandas Makrickas, archiprezbiter koadiutor bazyliki Matki Bożej Większej. Podczas spotkania z dziennikarzami ujawnił, w jaki sposób doszło do podjęcia takiej decyzji przez Franciszka w maju 2022 roku.
W Bazylice Matki Bożej Większej pochowanych jest siedmiu papieży, Franciszek będzie ósmym. O wyborze tego miejsca na swój pochówek zadecydowała interwencja Matki Bożej, do której Franciszek miał wyjątkowe nabożeństwo. To właśnie przed znajdującą się w tej Bazylice ikoną Maryi Salus Populi Romani (Ocalenie Ludu Rzymskiego) Papież spędzał wiele długich chwil na modlitwie przed kluczowymi wydarzeniami swego pontyfikatu.
Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony
Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.
Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.