Reklama

Porady

Oszczędzanie dla początkujących

Mniejsze zakupy to mniej wydanych pieniędzy. Czy wszystko, co wkładamy do koszyka, na pewno jest nam potrzebne?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie pomylę się wiele, gdy powiem, że najczęściej spotykana dziś lodówka w naszych domach i mieszkaniach ma ok. 260 l pojemności (ok. 170 l chłodziarka i ok. 90 l zamrażarka). I często zdarza się, że nawet trzyosobowej rodzinie trudno się w niej pomieścić. Niedawno jeden z producentów AGD przeprowadził badania konsumenckie, z których wynika, że blisko połowa z nas narzeka, iż w lodówce ma za mało miejsca. Jestem w tym wieku, że pamiętam doskonale, jak w pierwszej domowej lodówce, dwa razy mniejszej od współczesnego standardu, przy pięcioosobowej rodzinie swobodnie mieściliśmy wszystko i jeszcze zostawało miejsce. Nie dlatego, że brakowało pożywienia, bo nie brakowało. Nie dlatego, że były kartki, bo na wsi człowiek sobie radził. Po prostu jednorazowo kupowało się jedzenia znacznie mniej – choć trzeba też przyznać, że był mniejszy asortyment. Dziś natomiast kupujemy za dużo żywności. Prosimy w sklepie o kilkanaście plasterków szynki, która śmieje się do nas tuż po ukrojeniu, a na drugi dzień już nie możemy na nią patrzeć, bo taka jakaś nieświeża, sucha, obślizgła...

Co robić, żeby mniej kupować?

• Przeznacz na zakupy więcej czasu. Po co? Nie po to, by więcej kupić, ale po to, by się do nich – nawet tych małych – przygotować; w sklepie wybieraj z namysłem i dwa razy się zastanów, zanim wrzucisz coś do koszyka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

• Zrób listę tego, co niezbędne, i trzymaj się jej rygorystycznie. W sklepie poświęć czas na rozpoznanie, mając na uwadze, że np. droższe produkty lub te promowane ustawiane są zazwyczaj na wysokości wzroku.

• Przemyśl wyjątkową okazję, o której krzyczą w sklepowej gazetce – np. wielopaki albo drugi produkt taniej. Gdy przychodzi nam wyrzucać jedzenie, wychodzi na to, że zrobiliśmy kiepski interes.

• Zwracaj uwagę na termin ważności – to podstawa współczesnych zakupów. Zwykle obniżki ceny dotyczą produktów o krótkim terminie przydatności.

• Nie chwytaj za koszyk „na głodnego”. Przegryź cokolwiek. Tu po prostu działa podświadomość. Głodny kupuje więcej – i płaci więcej. /xpr

2022-06-29 06:11

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tanie gotowanie

Obiad za 10 zł? To możliwe! Co więcej, tani obiad wcale nie musi być nudny i mało atrakcyjny z wyglądu.

Od kilku lat regułą było, że w sezonie, szczególnie na jego początku, znacznie więcej wydawałem w warzywniaku niż w sklepie mięsnym. Dziś to się niemal wyrównało. Niedawno w mięsnym kupiłem cztery kiełbasy śląskie, osiem debreczyńskich, pasek żeberek i kilkanaście plasterków szynki wieprzowej i drobiowej. Zapłaciłem za to nieco ponad 50 zł. W warzywniaku kupiłem dwa koszyczki truskawek, dwie kapusty, koperek i pół kilograma fasolki – zapłaciłem prawie tyle samo.
CZYTAJ DALEJ

Wrocław: 14 stycznia rozpoczyną się centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim

2025-01-13 11:37

[ TEMATY ]

Wrocław

Dzień Judaizmu

archidiecezja wrocławska

RJA1988/pixabay.com

W dniach 14-16 stycznia 2025 r. we Wrocławiu odbędą się centralne obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce. Tegorocznemu wydarzeniu towarzyszy hasło zaczerpnięte z Księgi Kapłańskiej: „Obwieścicie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszkańców” (Kpł 25,10a). Organizatorzy przygotowali bogaty program, łączący refleksję naukową, wydarzenia kulturalne i wspólną modlitwę.

Obchody rozpoczną się 14 stycznia w Domu Edyty Stein we Wrocławiu. O godz. 19.00 odbędzie się dyskusja wokół książki „Dzieci Haskali” autorstwa Zbigniewa Buchnera. Spotkanie to będzie okazją do rozmowy na temat wpływu ruchu Haskali na żydowską tożsamość i kulturę, a także na relacje chrześcijańsko-żydowskie.
CZYTAJ DALEJ

Klerycy a internet. We Włoszech prawie wszyscy mają profil w społecznościówkach

2025-01-14 19:11

[ TEMATY ]

klerycy

Włochy

alumni

media społecznościowe

Archiwum prywatne

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

Rektor seminarium wraz z klerykami na polach festiwalu

99 proc. włoskich alumnów ma profil w mediach społecznościowych. Tymczasem kiedy wstępowali do seminarium, nie miał go co dziesiąty kandydat do kapłaństwa (9,1 proc.). Wyniki trzyletnich badań ujawnił Fabio Bolzetta, przewodniczący Stowarzyszenia Włoskich Katolickich Stron Internetowych (WeCa).

Wynika z nich, że dla 88 proc. kleryków konta w mediach społecznościowych „mogą być narzędziami użytecznymi w duszpasterstwie” i zamierzają ich używać w pełnieniu swojej przyszłej posługi. Najczęściej korzystają oni z WhatsAppa (96,2 proc.), Facebooka (74,2 proc.), Instagrama (70,8 proc.), YouTube’a (67,5 proc.) i TikToka (15,3 proc.).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję