Organy w zarszyńskim kościele pochodzą z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Koszt prac remontowych organów w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie wyniósł 135 tys. zł. Z parafialnych zapisów kronikarskich wynika, że instrument był remontowany i strojony w 1981 r. przez firmę Sławomira Truszczyńskiego z Torunia. Kolejne prace renowacyjne instrumentu wykonane zostały w 1995 r. przez Zakład Organmistrzowski prowadzony przez Pawła Ziaję z Chmielnika, który wymienił mieszki i dokonał ogólnej konserwacji organów. Obecnie ten sam Zakład Organmistrzowski dokonał gruntownej renowacji instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie. Odbioru technicznego instrumentu po remoncie, po którym zaistniała możliwość ponownego jego używania, dokonano w dniu 16 marca br.
Reklama
Zarszyńskie organy są instrumentem posiadającym dwanaście głosów o trakturze pneumatycznej, w tym w klawiaturze manualnej dziewięć głosów i pięćdziesiąt cztery tony oraz w pedale trzy głosy i dwadzieścia siedem tonów. Głosy zasila jeden miech pływakowy bez podawacza. Większość piszczałek jest wymieniona na używane w podobnych instrumentach, które zostały sprowadzone z zachodniej Europy. Remont organów był uwieńczeniem przeprowadzonego w latach 2018 – 2020 generalnego remontu kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, w ramach którego w 2019 r. wykonano renowację czwartego przęsła kościoła – chóru, wraz z wymianą podłogi i renowacją zabytkowego prospektu organowego. Przeprowadzono też remont dachu i wieży, odnowiono polichromię wnętrza zarszyńskiego kościoła, odrestaurowano ołtarze i część witraży, odsłonięto posadzkę w prezbiterium kościoła, wymieniono instalację elektryczną i nagłośnienie, a także zamontowano kamery i system alarmowy w kościele. Remont kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie sfinansowano w dużej mierze z pozyskanych środków zewnętrznych, między innymi z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Przemyślu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wykonane prace cieszą parafian. Zadowolenia nie kryje również ks. Zdzisław Babiarz – proboszcz parafii w Zarszynie oraz Artur Niemczyk – parafialny organista. Wnętrze kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie po remoncie wypiękniało, a odnowione organy w tej niezwykle akustycznej świątyni brzmią przepięknie. Mogli tego doświadczyć słuchacze koncertu organowego, który odbył się w dniu 24 kwietnia br., w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, po Mszy św. o godz. 15. Koncert ten zorganizowany został z myślą o zaprezentowaniu walorów brzmieniowych wyremontowanego instrumentu, a zarazem uroczyście zainaugurował dalszą żywotność wiekowych organów w zarszyńskim kościele. Koncert poprowadził ks. Jan Łamasz, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach, który wcześniej odprawił Mszę św. i wygłosił homilię do licznie zgromadzonych parafian i przybyłych gości. Za organami zarówno podczas Mszy św., jak i koncertu zasiadł Franciszek Łamasz – muzykolog, absolwent Instytutu Muzycznego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie, obecnie wykładowca w Instytucie Muzyki Sakralnej w Przemyślu, a zarazem organista w parafii św. Brata Alberta w Przemyślu. W repertuarze koncertu organowego znalazły się klasyczne utwory na ten instrument: „Preludium” i „Fuga B-dur” z cyklu ośmiu małych preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, „Largo” z Opery „Xerxes” w transkrypcji na organy Jerzego Fryderyka Haendla, „Chorał – Improwizacja na organy Op. 65 Nun danket alle Gott” Sigfrida Karg-Elerta oraz „Toccata in d minor”, której autorem jest Gordon Balch Nevin.
Wirtuozerskie wykonanie tych utworów dało możliwość poznania walorów i możliwości technicznych odrestaurowanego instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, wskazując zarazem, iż poza wykonywaniem na nim muzyki sakralnej podczas nabożeństw oraz wszelkich uroczystości kościelnych, może on dawać również możliwość organizowania w zarszyńskiej świątyni koncertów muzycznych, przynoszących wiele wspaniałych doznań ich słuchaczom.