Reklama

Wiara

Homilia

Doświadczyć miłosierdzia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Druga niedziela wielkanocna obchodzona jest w Kościele jako Święto Miłosierdzia Bożego. Już od dawna jednak w liturgii tego dnia można było dostrzec, jaki skutek rodzi w naszym życiu dostąpienie miłosierdzia. Jest nim nowe życie powstające z tajemnicy zbawienia. Ono całkowicie przemienia całe nasze dotychczasowe życie. Zbawienie jest wielkim darem, które uzdalnia nas do życia według planu Bożego. Szczególnie widać to w kolekcie mszalnej, w której jesteśmy zaproszeni, „abyśmy pojęli, jak wielki jest chrzest, przez który zostaliśmy oczyszczeni, jak potężny jest Duch, przez którego zostaliśmy odrodzeni, i jak cenna jest Krew, przez którą zostaliśmy odkupieni”.

Ta nowość i świeżość pierwszego Kościoła zostały nam ukazane w pierwszym czytaniu z Dziejów Apostolskich. Misja Jezusa została potwierdzona licznymi cudami i znakami. To one pozwoliły ówczesnym rozpoznać w Jezusie Mesjasza. Nowe życie, które przyniósł, nie zakończyło się jednak wraz z Jego powrotem do Ojca. W pierwotnym Kościele tych znaków pojawiło się – paradoksalnie – o wiele więcej. Już nie tylko jeden Pan czyni znaki, ale ta moc staje się dostępna dla Jego uczniów. A nawet – zauważa autor Dziejów Apostolskich – uczniowie dokonują większych dzieł, jak w przypadku św. Piotra, którego sam cień wystarcza, by działy się cuda.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Nowe życie staje się udziałem uczniów Pana, którzy byli świadkami Jego zmartwychwstania. Wydaje się, że są to ci sami uczniowie, którzy chodzili za Panem po drogach Galilei i Judei. Jest jednak coś, co ich wyraźnie różni. Oni ujrzeli na własne oczy, czym jest zmartwychwstanie. Nie są już tacy sami. Dostrzegają to nawet Żydzi, którzy nie mieli odwagi, by się do nich przyłączyć, choć cały lud ich wychwalał.

Do tej wspólnoty uczniów odnowionych przez dar zmartwychwstania nie można się przyłączyć samemu. Doświadczył tego św. Tomasz, który choć należał do grona Dwunastu, to jednak początkowo nie miał łaski uczestniczenia w nowej wspólnocie. Dopiero spotkanie z Panem Zmartwychwstałym i przyjęcie Jego daru przebaczenia sprawiło, że również stał się świadkiem zmartwychwstania. Tego samego doświadczyli wcześniej inni uczniowie, którzy zalęknieni siedzieli w Wieczerniku. Pan mimo zamkniętych drzwi przyszedł do nich i ze świadków Jego śmierci uczynił świadków swego zmartwychwstania.

Tak rodzi się nowa wspólnota, czyli Kościół. Wylękli i zatrwożeni pozwolili się znaleźć Jezusowi i uwierzyć Jego słowu. To samo możemy uczynić i my podczas liturgii drugiej niedzieli wielkanocnej. Pozwólmy Panu wejść w samo centrum naszego ludzkiego zalęknienia i niech On uczyni z nas świadków swojego zmartwychwstania.

2022-04-19 09:24

Ocena: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prośmy Pana o prawdziwą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 18, 35-43.

Poniedziałek, 20 listopada. Św. Rafała Kalinowskiego, prezbitera, wsp. obow.
CZYTAJ DALEJ

Odnów nas, Boże, i daj nam zbawienie

2024-12-17 12:16

Niedziela Ogólnopolska 51/2024, str. 28

[ TEMATY ]

homilia

ks. prof. Waldemar Chrostowski

alswart/Fotolia.com

Wpisując się w kontekst wielkiej historii powszechnej, oczekiwanie na bliskie narodziny Mesjasza odzwierciedla prozaiczność ludzkich losów, zwłaszcza sytuacji matek spodziewających się narodzin swoich dzieci. Syn poczęty z dotąd niepłodnych i już sędziwych rodziców, Zachariasza i Elżbiety, został dany przez samego Boga.

Czytanie z Księgi proroka Micheasza ukonkretnia mesjańskie oczekiwania i zapowiedzi rozproszone w całym Starym Testamencie. Na wiele stuleci przed narodzinami Jezusa Chrystusa prorok wskazuje na Betlejem jako miejsce, skąd wyjdzie „Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności”. „Władanie w Izraelu” zapowiada radykalne wejście Boga w historię, z jej uwarunkowaniami kulturowymi, religijnymi, społecznymi i politycznymi. „Pochodzenie Jego od początku” wskazuje na prawdziwą tożsamość Mesjasza i stanowi subtelną intuicję tajemnicy Boga Trójjedynego. Betlejem było jednym z najmniejszych miast na terytorium Judei, a bliskość Jerozolimy jeszcze bardziej pomniejszała jego rolę i znaczenie. A jednak to właśnie Betlejem zostało wybrane przez Boga jako miejsce, w którym dokonało się przejście od nadziei starotestamentowej do nadziei chrześcijańskiej. Narodziny Jezusa w Betlejem potwierdzają, że wszystko dzieje się tak, jak zapowiadało Pismo, a jednocześnie przekraczają wszystko, czego się spodziewano.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Grzegorz Ryś: Być z ludźmi, czytać Biblię, słuchać Papieża

2024-12-22 12:57

[ TEMATY ]

wywiad

Kard. Grzegorz Ryś

Episkopat News/ flickr.com

- Rok Jubileuszowy przeżywany pod hasłem „Pielgrzymi nadziei” jest zachętą by wybrać się w drogę, taką drogę, która postawi przed nami pytanie o sens, o cel, o to, co naprawdę w życiu ważne - mówi z rozmowie z KAI kard. Grzegorz Ryś. Wyjaśnia, że Kościół ma być „niejako sakramentem” zjednoczenia całego rodzaju ludzkiego, a więc także polskiego społeczeństwa. - Nie chodzi tu o udział w tym, co jest realną polityką, ale o stworzenie takich przestrzeni, gdzie ludzie po prostu mogą się ze sobą spotkać - dodaje.

KAI: W Wigilię Bożego Narodzenia papież otworzy drzwi święte rzymskiej bazyliki św. Piotra, inaugurując Rok Jubileuszowy 2025. Będzie on przebiegał pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. Jakie jest głębsze znaczenie tego roku i jak go powinniśmy przeżywać?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję