Święto oddziału integracyjnego to przede wszystkim święto dzieci, dlatego program spotkania był ułożony tak, by uwzględnić ich potrzeby. Jednym słowem maluchy bawiły się, a nauczycielki bawiąc, dzieliły
się swoimi doświadczeniami. Na zakończenie każde dziecko oraz grono przyjaciół otrzymało pamiątkowy medal.
5 lat temu nie było wcale łatwo zorganizować oddział integracyjny. Mimo wszystko udało się tego dokonać. W marcu 1997 r. PM nr 6 w Będzinie zostało wpisane do ewidencji innowacji Kuratora
Oświaty w Katowicach. Wówczas rozpoczął działanie I oddział integracyjny. Od września 2002 r. funkcjonuje w przedszkolu II oddział. Niepełnosprawnych maluchów przybywa. I nie
wynika to ze wzrostu populacji, ale z tego, że rodzice nie boją się zapisywać swoich dzieci do przedszkola. "W naszej placówce dbamy o to, by stworzyć maksymalnie korzystne warunki wychowawcze
i edukacyjne dzieciom w pełni sprawnym, jak i mniej sprawnym. W przedszkolu pracuje 11 nauczycieli, a ich pracę wspiera trzech specjalistów - psycholog, logopeda i rewalidant"
- tłumaczy dyrektor.
I po 5 latach jest się już czym pochwalić. Dzieci, które najpewniej trafiłyby do szkoły specjalnej, po pobycie w tej placówce zostały skierowane do szkoły masowej. Obecnie szóstą klasę SP kończy
wychowanek przedszkola z niedosłuchem. Był jednym z pierwszych dzieci w grupie integracyjnej. W przedszkolu dawał sobie znakomicie radę i dobrze poszło mu również w szkole
podstawowej.
I choć zakres pracy oddziałów został opracowany w oparciu o obowiązujące podstawy programowe określone przez MEN, to jednak zasadniczo zajęcia odbywają się w oparciu o autorski
projekt nauczania w oddziałach zintegrowanych Elżbiety Ryniak. Dyrektor jest przekonana, że przebywanie w grupie integracyjnej oraz korzystanie z indywidualnych zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych
zapewnia dziecku możliwość ogólnego rozwoju. Grupa rówieśnicza ułatwia także dziecku niepełnosprawnemu nawiązywanie kontaktów, mobilizuje do celowego wykorzystania mowy, stwarza szansę współuczestnictwa
w zajęciach. Pozwala to na rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka. Nauczyciele i wychowawcy wykorzystują twórcze metody pracy, wykorzystują tzw. pedagogikę zabawy. I co
bardzo ważne, dzieci niepełnosprawne mogą przebywać w przedszkolu do 10. roku życia.
Zapoczątkowane w tym roku święto będzie obchodzone w następnych latach. Wszak wymiana doświadczeń i poszerzenie grona przyjaciół może przynieść tylko pozytywne następstwa usprawniające
pracę placówki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu