Witając przybyłych 22 listopada gości, bp Piotr Sawczuk wyraził radość z faktu, że to właśnie w Drohiczynie ma miejsce tego typu spotkanie. Podkreślił potrzebę nieustannej refleksji na temat nauczania religii w szkole.
Mazowieckiego kuratora oświaty Aurelię Michałowską reprezentowała Dorota Skrzypek – pierwsza wicekurator. Odczytała list ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który wyraził przekonanie o silnej potrzebie wychowywania dzieci i młodzieży w wartościach. Obecna prawna możliwość niewybierania zajęć ani z religii, ani z etyki jest wielkim wychowawczym zaniechaniem. Oba te przedmioty nauczane w szkole wyłącznie na wniosek zainteresowanych rodziców, wymagają instytucjonalnej interwencji w postaci zmiany przepisów, które wykluczałyby obecną możliwość nieuczestniczenia uczniów, choćby w jednym z tych zajęć.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
List z wyrazami uznania skierował również wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
Reklama
Na spotkaniu zaprezentowano dwa wykłady. Pierwszy z nich wygłosiła Magdalena Rupniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 92 w Warszawie. Prelegentka podzieliła się swoim doświadczeniem wspierania nauczycieli po powrocie do nauczania stacjonarnego. Jak zauważyła, punktem wyjścia jest odpowiednie zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli. Nowa forma nauczania on-line, problemy technicznie, wymagania wirtualnej opieki nad uczniami stawiane przez rodziców, obawa o własne zdrowie, to tylko niektóre wyzwania, jakie przed nauczycielami postawił czas pandemii. Wezwała do zadbania o dobrostan nauczycieli, który przekłada się na jakość nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.
Drugie wystąpienie dotyczące sposobów wspierania ucznia zaprezentowała Dorota Rogulska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wyszkowie. Zwróciła uwagę na mądre wspieranie ucznia. Wskazała na najważniejsze potrzeby nie tylko ucznia, ale i dorosłego człowieka. Są nimi np.: miłość, akceptacja, bezpieczeństwo, realizacja pasji i zainteresowań. Często rodzice błędnie odpowiadają na potrzeby dzieci. Jednocześnie okazują brak czasu i zainteresowania, co owocuje poczuciem niekochania i samotności. Tymczasem młody człowiek musi mieć wokół siebie mądrych dorosłych, opierać się na zasadach, życiowych drogowskazach. Uczy się on nie tego, co do niego mówią dorośli, ale patrzy na nich, dokładnie ich obserwuje. Na tej podstawie wysuwa wnioski.
Do Drohiczyna przybyli przedstawiciele wydziałów i delegatur Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, duchowni Kościoła rzymskokatolickiego, greckokatolickiego, prawosławnego, polskokatolickiego oraz imam Ligi Muzułmańskiej.
Spotkanie tego typu organizowane jest co roku przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Jego współorganizatorem po raz trzeci był Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie.