Rok wybitnego poety w Sandomierzu rozpoczęło otwarcie wystawy: Norwid – Rostworowska. Emancypacja kobiet. – Nasz wernisaż, zorganizowany dzięki współpracy z instytucjami diecezji sandomierskiej wpisuje się w ogólnopolskie obchody rocznicy urodzin pisarza. Organizowane w całej Polsce wystawy koncentrują uwagę wokół przedstawienia Norwida jako wielkiego poety, czy też artysty. Mało jednak jest wydarzeń, które podkreślałyby bardzo ważną dziedzinę działalności intelektualnej Cypriana Kamila Norwida, jako eseisty i ważnego uczestnika debat połowy XIX wieku. Jedną z takich ważnych zagadnień była kwestia emancypacji kobiet, która nie sprowadzała się tylko do kwestii równouprawnienia w wymiarze politycznym, ale również społecznym – powiedział dr Mikołaj Getka-Kenig, dyrektor muzeum inaugurując wystawę.
Trzy prelekcje
Reklama
Wernisaż zorganizowany na Zamku Królewskim w Sandomierzu poprzedziły trzy wykłady, które dotykały dzieł artysty przechowywanych w Muzeum Diecezjalnym oraz Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu. Pierwszy z prelegentów ks. dr Piotr Tylec, dyrektor biblioteki mówił na temat: Norwid i inne rękopiśmienne skarby Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. W swoim wystąpieniu ks. Tylec skupił się na trzech najcenniejszych średniowiecznych manuskryptach przechowywanych w bibliotece. Doktor Urszula Stępień, kustosz Muzeum Diecezjalnego przedstawiła wykład: O kolekcji ks. Jana Wiśniewskiego i sandomierskich norwidianach. W wykładzie przybliżyła słuchaczom postać ks. Wiśniewskiego, wielkiego darczyńcy Muzeum Diecezjalnego, który na plebanii w Borkowicach urządził muzeum pamiątek narodowych. To dzięki jego staraniom Muzeum Diecezjalne i Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu mogą poszczycić się posiadaniem dwóch dzieł wybitnego artysty – rękopisu Emancypacja kobiet oraz rysunku Mędrzec. – Ksiądz Jan Wiśniewski całe życie poświęcił na gromadzeniu pamiątek historycznych. Jego pasja kolekcjonowania wyrosła w XIX wieku, w atmosferze patriotyzmu i budzącym się w okresie niewoli narodowej zainteresowaniem historią własnego kraju. Kolekcjonerstwo ks. Wiśniewskiego wpisywało się również w szerszy nurt, niezwykłego wśród niektórych kół inteligencji rozwoju prywatnych kolekcji na początku XX wieku. Tworzono je z myślą o ukazaniu chwalebnej przeszłości narodu, przekazaniu ich społeczeństwu i zachowania dla przyszłych pokoleń – mówiła Urszula Stępień.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jako ostatnia głos zabrała dr Anna Kowalska-Różyło z Działu Literatury MOS i przedstawiła temat: Sandomierski rękopis Norwida: Emancypacja kobiet. W swoim wykładzie podkreśliła, że dzieło Norwida podejmuje wciąż aktualne kwestie społeczne.
Jadwiga
Wystawa Norwid – Rostworowska. Emancypacja kobiet, której łącznikiem jest podobnie rozumiane hasło „emancypacji kobiet” składa się z dwóch części. Pierwsza ukazuje jedyny sandomierski rękopis Cypriana Kamila Norwida, późną rozprawkę: Emancypacja kobiet, własność Biblioteki Diecezjalnej. Druga część przybliża postać Jadwigi Rostworowskiej z Popielów, jednej z ciekawszych, a zapomnianych uczestniczek polskiej debaty o tzw. kwestii kobiecej na przełomie XIX i XX wieku, przedstawicielki sandomierskiego ziemiaństwa związanej z pałacem w Kurozwękach koło Staszowa.
Wystawę będzie można oglądać do 24 października w gotyckiej baszcie przy Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w Sandomierzu.