W roku szkolnym 2020/2021 w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych katechizacją objęto 80,08% uczniów, w szkołach podstawowych bez oddziałów przedszkolnych – 96,36%, w liceach ogólnokształcących – 59,71% uczniów, w technikach – 62,18%, w szkołach branżowych I stopnia – 53,27%, natomiast w szkołach specjalnych – 76,94%. W naszej diecezji katechizuje ogółem 391 nauczycieli religii: księży diecezjalnych – 104, zakonników – 11, tyle samo sióstr zakonnych oraz 265 katechetów świeckich.
– Niestety, w ciągu najbliższych pięciu lat przeszło 50% katechetów świeckich osiągnie wiek emerytalny, dlatego tak ważna jest modlitwa nie tylko o nowe powołania kapłańskie, zakonne, misyjne, ale również katechetyczne, by nigdy nie zabrakło katechetów, którzy na zajęciach w przedszkolach i lekcjach w szkołach będą głosić Dobrą Nowinę i wychowywać w katolickim duchu kolejne pokolenia naszych diecezjan – wyjaśnia ks. Michał Borda, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Kwalifikacje do nauczania religii można zdobyć na wydziałach teologicznych w wielu miejscach. Przykładowo Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach planuje otwarcie kolejnej edycji Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych oraz Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej. Słuchaczami studiów mogą zostać nauczyciele wszystkich przedmiotów szkolnych posiadający wykształcenie magisterskie wraz z przygotowaniem pedagogicznym. Absolwenci czterosemestralnych Studiów Podyplomowych Teologiczno-Katechetycznych uzyskają kwalifikacje do nauczania religii w liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach podstawowych i w przedszkolach, a absolwenci dwusemestralnych Studiów Podyplomowych Katechezy Przedszkolnej – do nauczania religii w przedszkolach. Studia na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zostaną uruchomione od października 2021 r.
Należy podkreślić, że zdalne nauczanie w szkołach w czasie pandemii pozwoliło odkryć bogactwo narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych, których wykorzystanie było niezbędne w celu prowadzenia procesu dydaktycznego. – Nauczanie religii również wymagało od nauczycieli katechetów posługiwania się nimi. Poza stronami prowadzonymi przez wydawców podręczników do religii, nie brakowało w sieci serwisów, blogów czy kanałów katechetycznych ukazujących bogactwo metodyczne i kreatywność katechetów, które były wsparciem w organizacji kształcenia na odległość. Nauczyciele religii wykorzystywali kanały komunikacji z uczniami, jak: poczta elektroniczna, dziennik elektroniczny, chmura, komunikatory oraz media społecznościowe. Katecheci chętnie sięgali również po narzędzia pozwalające opracować i przekazać treści szkolnego nauczania religii: Wordwall, Ekreda, LearningApps, Scholaris czy Ninateka. Nauczyciele religii w procesie zdalnego nauczania tworzyli również własne zasoby edukacyjne. Najważniejsze narzędzie to smartfon z podstawowym, dostarczonym przez producenta zestawem aplikacji. Ważną rolę w zdalnym nauczaniu religii odegrały również strony internetowe zawierające pomoce dydaktyczne dla katechetów – podkreśla ks. Borda.
– Priorytetem dla nas pozostają rozpoczęte starania nad wprowadzeniem obowiązkowego przedmiotu religia/etyka z możliwością wyboru pomiędzy etyką a religią. Nauczyciele religii będą mogli uczyć etyki tylko po zdobyciu dodatkowych kwalifikacji zawodowych. Należy uczynić wszystko, aby lekcja religii przyciągała uczniów, zachęcała do pogłębiania wiary, była atrakcyjną propozycją edukacyjną w konkurencji z etyką.
Zostają zawieszone starania nad wprowadzeniem egzaminu maturalnego z lekcji religii. Temat egzaminu zostanie ponownie poddany refleksji po wprowadzeniu obowiązkowego przedmiotu religia/etyka, kiedy pojawią się zapewne nowe wyzwania wobec lekcji religii. Zostaje zachowany obecny model katechizacji z dwugodzinną lekcją religii w szkole i katechezą sakramentalną w parafii – podsumowuje dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.