Reklama

Kościół

Kościół – towarzysz młodych

Młodzi ludzie to nie tylko przyszłość, ale Boże TERAZ Kościoła. Aby tak było, trzeba stawać się ich towarzyszem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z definicją zaczerpniętą ze Słownika języka polskiego, „towarzysz” to „kolega”, „kompan”. „Towarzyszyć” oznacza „asystować”, „występować jednocześnie, razem z czymś”. Można więc postawić pytanie: czy Kościół jest dziś towarzyszem młodych ludzi? Kościół jako wspólnota wiernych, ale również jako instytucja, która dysponuje odpowiednim zapleczem, np. parafialnym, gdzie dorastający człowiek może kształtować swoje życie i podejmować decyzje, które zaowocują dobrem w przyszłości – zarówno dla niego, jak i innych. Co Kościół może mu zaoferować?

Pomysł na młodzież

– Moi uczniowie twierdzą, że ich parafie nie mają im nic do zaoferowania – mówi Elżbieta Krzyk, katechetka w jednej ze szkół średnich w powiatowym mieście. – Poza standardami w stylu: grupa ministrantów czy spotkania związane z przygotowaniem do przyjęcia sakramentu bierzmowania nie ma żadnych innych propozycji – dodaje i stawia diagnozę: – Należy stworzyć warunki dla młodych. Jak coś się będzie działo, to będą i oni. Trzeba się postarać, by odnaleźli się w swojej grupie rówieśniczej, by cieszyli się swoją obecnością. Jeśli Kościół tego nie zrobi, straci młodych ludzi. Oni pójdą szukać gdzie indziej. Trzeba mieć na nich pomysł, wyjść naprzeciw ich zainteresowaniom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Tym, co najbardziej ich interesuje, jest rodzina, praca, przyjaźń, cały świat wirtualny, miłość, seksualność. W tej przestrzeni można próbować z nimi rozmawiać, niekoniecznie od razu na temat wiary” – powiedział w 2018 r. kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki, w kontekście synodu biskupów poświęconego młodym.

– Kościół towarzyszy przede wszystkim przez posługę księży. To od nich młodzież oczekuje takiego spojrzenia na świat, które będzie się opierało na wartościach, zaufaniu do Pana Boga, ale też nie będzie odrealnione. Ja poznałam Kościół, który pomaga mi w problemach, w którym mogę czuć się bezpiecznie, który przekazał mi wiele dobra; uczy mnie i umacnia mnie w wierze. Dostałam wspólnotę „do tańca i do różańca”. Takiego Kościoła chcę nadal towarzyszącego w codzienności, nie tylko przy okazji niedzielnej Mszy św. – dzieli się swoim doświadczeniem Agata, członkini Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży działającego w parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

Reklama

Jaki jest zatem pomysł na młodych w Kościele? – Najlepszą i najmądrzejszą książką, która uczy nas życia, jest doświadczenie. Doświadczenie ludzi, którzy swoje życie przeżyli mądrze, słuchając Boga i żyjąc miłością. Myślę, że podobnie jest z odpowiedzią na pytanie o to, jak Kościół ma towarzyszyć młodemu człowiekowi. Gdy patrzymy na Jezusa albo na świętych wychowawców takich jak Jan Bosko czy Jan de la Salle, którzy na wzór Jezusa służyli młodym, widzimy po prostu streszczenie miłości. Miłości prawdziwej, która potrafi być ofiarą, poświęceniem czasu, pieniędzy i zaangażowania. Miłości, która potrafi długo i autentycznie słuchać oraz krótko i mądrze mówić. Wreszcie miłości, która zawsze prowadzi do Boga i na którą zawsze można liczyć. – To jest miłość, z którą Kościół ma towarzyszyć młodym – dopowiada ks. Sebastian Kosecki, wikariusz zawierciańskiej parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski.

Towarzyszenie w codzienności

Młodzi ludzie tak naprawdę nie oczekują od Kościoła fajerwerków. Te mają na co dzień w rozmaitych przestrzeniach swojego życia – tych realnych i tych wirtualnych. Młodzi poszukują towarzyszy życiowej wędrówki. Chcą podążać za Chrystusem. Aby tak się stało, pragną widzieć świadków wiary. Niekoniecznie kogoś, kto jest dla nich jakimś autorytetem w wierze.

Czego więc młodzi od nas chcą? Tak – od nas, bo przecież my to Kościół tu i teraz. To nie wyłącznie księża, siostry zakonne, katecheci itd. To my wszyscy, którzy mamy się stać dla nich przewodnikami w wierze, ale i powiernikami w życiu. Tu nie chodzi o to, by ciągle mówić: rób to i tamto; nie rób tego i tamtego. Tu chodzi właśnie o towarzyszenie, występowanie razem, bycie kompanem, asystowanie, pomaganie.

Reklama

W tym towarzyszeniu młodzi nie mogą pozostać wyłącznie naszymi biernymi naśladowcami. Oni są wolni. Niejako rozeznają swoje życie, również to w Kościele. Mądry towarzysz to ten, który dostarczy narzędzi do owego rozeznania, podpowie. To zadanie dla nas wszystkich.

– Dziś młodzi tęsknią za Kościołem autentycznym. Za biskupami, księżmi, zakonnicami, ale przede wszystkim za wspólnotą, która jest szczera, serdeczna, bezpośrednia, budująca relacje – podkreśla p. Elżbieta. – Chcemy, by nasi liderzy mówili konkretnie i nie bali się podejmować kontrowersyjnych tematów. Postępując w ten sposób, Kościół będzie przyciągał młodych, bo przecież jest zakorzeniony w Panu Jezusie. On jest jedyną Prawdą. To wyróżnia Kościół spośród innych społeczności – dodaje Agata. – Kościół pełen miłości to Kościół atrakcyjny dla młodego człowieka. To Kościół, który ma wiele propozycji, jak choćby: duchowość oazowa, różnego rodzaju wyjazdy czy inne formy spędzania czasu z Panem Bogiem – puentuje ks. Kosecki.

Wspólnota Ducha

W obecnych czasach wielkie znaczenie przywiązuje się do nowoczesnych środków komunikacji związanych przede wszystkim z przestrzenią internetową. Panuje powszechne przekonanie, że sieć to domena młodych. To prawda. Niemniej jednak wydaje się, że towarzyszenie młodzieży przez Kościół nie może się zamykać wyłącznie w świecie wirtualnym.

Dlaczego? Bo Kościół to przestrzeń Ducha Świętego, który został dany naśladowcom Pańskim, i nadal nam towarzyszy. Stąd też trzeba dać się Mu poprowadzić.

Nie dziwią więc słowa św. Jana Pawła II, które napisał w Liście do młodych całego świata w 1985 r.: „Szukajcie tej prawdy tam, gdzie ona rzeczywiście się znajduje! Jeśli trzeba, bądźcie zdecydowani iść pod prąd obiegowych poglądów i rozpropagowanych haseł! Nie lękajcie się Miłości, która stawia człowiekowi wymagania”. Ponadto podczas II Światowych Dni Młodzieży w 1987 r. Ojciec Święty powiedział w Buenos Aires: „Młodość to czas, w którym człowiek odczuwa największą potrzebę akceptacji i wsparcia, kiedy najbardziej pragnie być wysłuchany i kochany”. Na kolejnych ŚDM – w 1989 r. w Santiago de Compostela papież zwrócił się wprost do młodych: „Często stoicie na skrzyżowaniu dróg i nie wiecie, którą z nich wybrać, gdzie iść. Istnieje wiele błędnych dróg, wiele łatwych rozwiązań a także wiele niejasności. W takich chwilach nie zapominajcie, że tylko Chrystus, tylko Jego Ewangelia, Jego przykład, Jego przykazania są drogą pewną, wiodącą do trwałego i pełnego szczęścia”.

Papież Franciszek natomiast na ŚDM w 2019 r. w Panamie stwierdził: „Wy, drodzy młodzi, nie jesteście przyszłością (...), lecz jesteśmy Bożym teraz. On was zwołuje i wzywa was w waszych wspólnotach i miastach, by pójść w poszukiwaniu dziadków, dorosłych, aby stanąć na nogi i razem z nimi zabrać głos, i spełnić marzenie, z jakim Pan was wymarzył. Nie jutro, ale teraz, bo tam, gdzie jest wasz skarb, tam będzie również wasze serce (por. Mt 6, 21)”.

2021-05-11 13:39

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkolenie diecezjalnych zespołów ds. ochrony dzieci i młodzieży

[ TEMATY ]

Częstochowa

dzieci

ochrona

młodzież

Bożena Sztajner

Szkolenie członków diecezjalnych zespołów ds. prewencji w zakresie ochrony dzieci i młodzieży odbyło się dziś w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie. W spotkaniu wzięli udział duchowni i świeccy z archidiecezji częstochowskiej, diecezji sosnowieckiej i radomskiej. Głównym organizatorem spotkania i szkolenia był abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Spotkanie prowadzili: o. Adam Żak SJ, dyrektor Centrum Ochrony Dziecka przy Akademii Ignatianum w Krakowie i koordynator ds. ochrony dzieci i młodzieży przy KEP oraz Ewa Kusz, psycholog, seksuolog i terapeuta, wicedyrektor Centrum Ochrony Dziecka przy Akademii Ignatianum w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej.

Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.

Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59).

"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) .

Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii.

Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:

Zamroczyło nam Panną Nietkniętą

rozmarynem, maruhą t miętą

od kadzideł i kwiatów, i zielska

zachorzała nam Panna Anielska!

Zachorzała chwalebnie przy święcie

na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,

w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,

śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....

Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,

z rąk nam parną zwisła zieleniną,

z rąk Ją potem żywą a umarłą -

srebrny poszum skrzydłami podgarnął...

Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni

Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)

CZYTAJ DALEJ

Bp Balcerek: wyrażamy wdzięczność polskim żołnierzom

W święto Wojska Polskiego wspominamy nie tylko wielkie wydarzenia historyczne, ale także wyrażamy naszą wdzięczność tym, którzy służą Ojczyźnie w mundurze polskiego żołnierza - mówił 15 sierpnia w Poznaniu bp Grzegorz Balcerek. Uroczysta Msza św. z udziałem oficerów i żołnierzy stacjonujących w Wielkopolsce odbyła się w kościele garnizonowym w Poznaniu.

„Dzień Wojska Polskiego to czas refleksji nad ofiarą, męstwem, a także nad wartością, jaką jest pokój i jednocześnie ceną, jaką często trzeba zapłacić, by tę wartość zachować” - mówił bp Balcerek. Przypomniał, że „gdy w sierpniu 1920 r. Polska stanęła w obliczu zagrożenia ze strony bolszewików, nasi przodkowie odpowiedzieli z odwagą i determinacją, i wówczas, właśnie 15 sierpnia, w dzień Matki Bożej, w święto jej Wniebowzięcia polskie wojska dokonały czegoś, co przeszło do historii jako Cud nad Wisłą”

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję