Reklama

Muzyka dla Benedykta XVI

Niedziela Ogólnopolska 17/2021, str. 30

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Utytułowany Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” prowadzony przez swego twórcę – prof. Pawła Łukaszewskiego, prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wydał nową płytę – Benedictus XVI in Honorem.

Jest to album szczególny, łączy bowiem dedykację – homagium dla papieża emeryta Benedykta XVI z repertuarem ściśle liturgicznym – takim, który chór prezentuje podczas liturgii Mszy św. w swojej macierzystej świątyni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na krążku usłyszymy 21 zróżnicowanych utworów przeznaczonych na chór żeński a cappella oraz z organami, a na koniec również z 2 trąbkami. Poza ostatnim dziełem Ecce Sacerdos Magnus, śpiewanym na powitanie biskupa w katedrze, a napisanym przez znanego współczesnego kompozytora brytyjskiego – Jamesa MacMillana, są to 4 cykle utworów, których ramy za każdym razem stanowią Kyrie i Agnus Dei, a więc 2 ogniwa tzw. ordinarium missae (czyli części stałe Mszy św.), między nimi natomiast umieszczono po 3 utwory o różnym przeznaczeniu liturgicznym.

Reklama

Owe części stałe skomponowali odpowiednio: Henri Du Mont, Ivo Mortelmans, Stephanie Martin i Malcolm Archer. Obok dzieł twórców muzyki epok minionych, np. Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Gabriela Fauré’a, Antonio Caldary czy Edwarda Elgara, w nagraniu utrwalono dzieła twórców współczesnych, co jednak w żaden sposób się nie wyróżnia. W zakresie muzyki liturgicznej jest widoczna ciągłość tradycji, a utwory te mają wobec liturgii służebną rolę, w tym znaczeniu, iż nie są pisane dla poklasku, lecz w celu głębszego przeżycia celebracji liturgicznych.

Chór brzmi pięknie, ma jednolite brzmienie i nieskazitelną intonację, co jest zasługą Joanny Łukaszewskiej. W nagraniu ponadto uczestniczyli: Łukasz Farcinkiewicz (organy) i dwoje trębaczy – Bartłomiej Kacperski oraz Aneta Mścisz. Głęboko teologiczny, a zarazem napisany w przystępnej formie, komentarz do książeczki przygotował ks. Mariusz Rybałtowski. Całość opublikowało wydawnictwo Requiem Records – Opus Series. >>n

2021-04-20 11:14

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkaplerza się trzymajmy! - Odpust Matki Bożej Szkaplerznej na Jasnej Górze

2024-07-16 14:44

[ TEMATY ]

Jasna Góra

szkaplerz

Karol Porwich/Niedziela

O szkaplerzu - prostym znaku naszej wiary i zawierzenia oraz miłości Maryi do nas przypominają dziś zgromadzeni na Jasnej Górze pielgrzymi w odpust ku czci Najśw. Maryi Panny z Góry Karmel. To największy lipcowy odpust w Sanktuarium, na który pieszo i rowerami dotarło ok. 3,5 tys. pątników.

- Ważne, by iść tu razem, kiedy kryzys, kiedy pęcherze, poczuć dłoń drugiego człowieka. To piękny czas, życzyłabym, by każdy tu przyszedł, by było nas jak najwięcej - opowiadała Emilia z Pielgrzymki Poznańskiej, która przyszła po raz drugi.

CZYTAJ DALEJ

Przez Szkaplerz do Serca Matki

2024-07-16 05:00

Archiwum Karmelu

W zakonnym chórze Maryja zajmuje centralne miejsce

W zakonnym chórze Maryja zajmuje centralne miejsce

– Duchowość maryjna jest bardzo ważną częścią naszego charyzmatu. Maryja jest dla nas nie tylko Matką, ale i Siostrą. I to jest coś wyjątkowego – mówi s. Benedykta z wrocławskiego Karmelu, podkreślając, że formalna nazwa zakonu karmelitańskiego to Bracia i Siostry Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel.

– Już w samej nazwie ukryta jest tożsamość wskazująca na szczególny związek z Maryją. Jest tutaj też odniesienie do historii naszego zakonu, który powstał na Górze Karmel – wyjaśnia s. Emmanuela i przypomina, że pierwsi pustelnicy, którzy mieszkali w grotach Góry Karmel po jakimś czasie wybudowali kaplicę dedykowaną Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Wsłuchać się w chorałowy śpiew

2024-07-16 14:53

Magdalena Lewandowska

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczą swoje umiejętności, włączają się także w części solowe jako kantorzy.

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczą swoje umiejętności, włączają się także w części solowe jako kantorzy.

W lipcu kościoły Wrocławia rozbrzmiewają śpiewem chorału gregoriańskiego.

A to za sprawą III Kursu Chorału Gregoriańskiego, na który uczestnicy przyjechali z różnych stron Polski. Od 14 do 20 lipca biorą udział w próbach śpiewu, wykładach i licznych celebracjach liturgicznych. Podzieleni zostali na trzy poziomy trudności: pierwszy dla osób pragnących nauczyć się czytać zapis chorałowy i śpiewać proste antyfony z psalmami, drugi poruszający tematykę podstaw semiologii gregoriańskiej oraz poziom trzeci skupiony wokół szczegółowych zagadnień estetyki gregoriańskiej. Grupę podstawową prowadzi prof. Marta Kierska-Witczak, kierująca Katedrą Muzyki Kościelnej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Drugą grupę benedyktyn o. Karol Cetwiński, gregorianista, a trzecią Łukasz Czartowski, inicjator kursu i prezes zarządu Fundacji Lumen de Lumine, która jest głównym organizatorem wydarzenia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję