Otwierając konferencję mgr Iwona Karlak, konsultant ds. katechezy przy Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie zwróciła uwagę, jak ważne jest „łączenie katechezy z wykorzystaniem współczesnych środków społecznego komunikowania, a także odkrycie osoby i nauczania św. Jana Pawła II”. - Nasza konferencja wpisuje się bardzo wyraźnie w Rok św. Jana Pawła II, który jest szczególnym wzorem nauczyciela, katechety i mistrza w wychowaniu młodego pokolenia - mówiła Iwona Karlak.
Tematykę konferencji zaprezentowali: ks. dr Mariusz Sztaba, adiunkt Katedry Pedagogiki Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, ks. mgr lic. Mariusz Frukacz, dyrektor referatu środków społecznego przekazu Kurii Metropolitalnej w Częstochowie i redaktor tygodnika katolickiego „Niedziela” oraz ks. dr Roman Ceglarek, dyrektor wydziału przekazu wiary, nauczania i wychowania katolickiego Kurii Metropolitalnej w Częstochowie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ks. dr Mariusz Sztaba, przybliżając temat „wzory osobowe w procesie wychowania w myśli Karola Wojtyły/Jana Pawła II” podkreślił, że „wychowanie należy rozumieć w sposób personalistyczny”. - W wychowaniu chodzi bowiem o wzajemną relację, o obdarowywanie się człowieczeństwem i duchowe rodzenie - mówił ks. Sztaba.
Reklama
„Musimy szukać pełnej prawdy o człowieku, aby z tym człowiekiem pracować i nad nim pracować” - kontynuował ks. Sztaba i dodał, że „bardzo ważne jest doświadczenie moralności, które zawsze jest związane z człowiekiem”.
Prelegent, podkreślając, że „wychowanie moralne prowadzi do spełnienia siebie w czynie dobrym” odniósł się krytycznie do „wskazywania we współczesnej kulturze na idoli a nie na autorytety”. - Warto wrócić do kategorii i relacji mistrz-uczeń - zauważył prelegent i dodał, że „Jan Paweł II zawsze podkreślał, że autorytet ma moc wychowawczą, a wzór osobowy to osoba godna naśladowania”.
Prelegent przywołał także osobę bł. ks. Jerzego Popiełuszki jako „wzór osobowy w procesie wychowania patriotycznego”. - Na postawę bł. ks. Popiełuszki szczególny wpływ miało wychowanie w rodzinie - zauważył ks. Sztaba.
Natomiast ks. mgr lic. Mariusz Frukacz, przybliżając temat „katecheza a media w nauczaniu Jana Pawła II”, podkreślił, że „św. Jan Paweł II w dzieło ewangelizacji włączył nowoczesne środki komunikacji i media”. - Pokazuje to nie tylko jego nauczanie, ale również jego pielgrzymowanie i wielki pontyfikat - mówił ks. Frukacz.
Prelegent podkreślił, że „ludzie współcześni są często dzisiaj określani mianem „społeczeństwo epoki informacji”, czy „pokolenie mass-mediów”.
Reklama
„Kiedy obserwujemy dobrze świat współczesny, łatwo w nim zauważyć, że media odgrywają ogromną rolę, stają się w pewien sposób częścią naszego życia. Trudno dzisiaj wyobrazić sobie rodzinę bez telewizora, młodego człowieka bez komputera, tableta, czy też bez telefonu komórkowego, smartfonu” - kontynuował ks. Frukacz.
Prelegent, odnosząc się do nauczania Jana Pawła II, przypomniał, że papież „w nowoczesnych środkach komunikowania widział narzędzia ewangelizacji”. - Jan Paweł II podkreślał, że obok metod tradycyjnych, jak świadectwo życia, nauka religii, kontakt osobisty, pobożność ludowa, liturgia i inne obrzędy, bardzo ważnym środkiem ewangelizacji i katechezy stały się obecnie środki społecznego przekazu - mówił ks. Frukacz.
„Nowe technologie stwarzają nowe możliwości komunikowania, pojmowanego jako narzędzie ewangelizacji i pracy w duszpasterstwie. Poprzez internet Ewangelia znalazła się w epoce globalnej komunikacji” - kontynuował ks. Frukacz.
Mówiąc o relacjach zachodzących pomiędzy katechezą a mass mediami, prelegent podkreślił, że „bardzo ważnym zagadnieniem jest nie tylko wychowanie przez media, ale także wychowanie do właściwego odbioru treści płynących od środków społecznego przekazu”. - Człowiek, który przychodzi na katechezę, żyje w dzisiejszych czasach w tzw. mediosferze, w której wyróżnia się: obraz, słowo, dźwięk i ciszę - mówił ks. Frukacz.
Reklama
Na zakończenie ks. Frukacz zwrócił uwagę za o. Antonio Spadaro, włoskim jezuitą na tzw. cyberteologię, czyli obecność chrześcijaństwa i jego orędzia w sieci. - Katecheza czasów współczesnych musi odpowiedzieć na pytania takie, jak m. in. czy internet zmienia nasz sposób myślenia? Czy sieć jest „narzędziem” czy raczej już „przestrzenią”, w której żyjemy? Czy sieć, zmieniając nasz sposób życia i myślenia, nie zmieni również sposobu rozumienia i przeżywania wiary? Jaki więc wpływ ma sieć na sposób rozumienia Kościoła i kościelnej komunii? I jaki ma wpływ na wyobrażenie o Objawieniu, łasce, liturgii oraz sakramentach? - zakończył ks. Frukacz.
Następnie ks. dr Roman Ceglarek przedstawił temat „Hagiografia w katechezie - święci jako wzór osobowy w katechezie”. Podkreślił jak ważne dawaniu świadectwa wiary jest „pokazywanie wzorów do naśladowania właśnie w katechezie”. - Przykład świętych, ich życie, piśmiennictwo mogą być źródłem dla katechezy - mówił ks. Ceglarek i dodał, że „należy kłaść nacisk nie tylko na życiorys, ale na życie wewnętrzne świętego”.
„W katechezie chodzi bardziej o pokazanie sylwetki duchowej” - podkreślił ks. Ceglarek.
Prelegent zaznaczył, że „bardzo ważne jest ukazanie świętych w odpowiednim kontekście, także kulturowym i społecznym, ich życia”. - Czynił to zawsze św. Jan Paweł II, a także Benedykt XVI - podkreślił prelegent i dodał, że „o świętych trzeba mówić prawdę, a nie gloryfikować ich”.