Adoracja Bożego Grobu należy do liturgii Triduum Paschalnego. Przygotowany już przed Wielkim Czwartkiem oczekuje, by po nabożeństwie wielkopiątkowym stać się miejscem modlitw zbiorowych i indywidualnej
kontemplacji Męki Jezusa Chrystusa.
Nabożeństwo pasyjne w Wieki Piątek wieczorem kończy się procesyjnym przeniesieniem Najświętszego Sakramentu z Ciemnicy do Grobu. Milczą wtedy dzwony, a żałobny nastrój wzmacniają głucho stukające
drewniane kołatki.
Grób Boży ma stałe miejsce w kościele, teraz często znajduje się w dolnym kościele, a niekiedy nawet w podziemiach. Symbolika Grobu wymaga kunsztu od realizatorów, a ci starają się zaskoczyć wiernych
pomysłowymi rozwiązaniami. Czasem jest to zestawienie elementów Męki Pańskiej z motywami patriotycznymi, z polskim orłem, z biało-czerwonymi kolorami, niekiedy jest próbą stworzenia impresji prawdziwego
grobu wykutego w skale.
W kulcie Bożego Grobu mieści się tradycja jego strażników, w niektórych okolicach nazywa się ich "turkami". Pierwsi strażnicy Chrystusowego Grobu byli świadkami Jego Zmartwychwstania, a za radą "starszych"
mieli odegrać niechlubną rolę w zatajeniu prawdy. Polska tradycja ukształtowała się w niewoli. Chrystus spoczywający w Grobie stał się symbolem Polski, która też czekała na swoje zmartwychwstanie, a strażnicy
Grobu Bożego przywdziewali mundury stylizowane na historyczne stroje polskich wojsk. Najczęściej funkcję tę pełnią członkowie Ochotniczej Straży Pożarnej, której oddziały są w każdej miejscowości. W rzeszowskiej
farze wartę honorową pełnią mężczyźni w dawnych rzeszowskich strojach. Elementem bardzo ważnym symboliki Grobu Bożego są żywe kwiaty i światła. W konstrukcji Grobu Bożego Ojców Pijarów w Rzeszowie układ
świec symbolizował naszą drogę do zbawienia.
W kościele Ojców Bernardynów w Rzeszowie przez cały okres Wielkiego Postu pielęgnowane były skrzynki z zasianym zbożem, aby zdążyły się zazielenić na Wielki Tydzień i stanowiły piękny wiosenny ornament
artystycznej kompozycji, a także stały się symbolem życia. Podwojoną straż pełnili strażacy i "turki".
W kaplicy II Szpitala Wojewódzkiego w grobowym ornamencie na kilka dni po Wielkiej Nocy pozostał "Baranek Wielkanocny" - symbol Zmartwychwstałego Chrystusa, a w Grobie kościoła Świętego Krzyża w Rzeszowie
po procesji rezurekcyjnej miejsce figury Jezusa Chrystusa zajął Ewangeliarz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu