W katechezie osób z różnymi niepełnosprawnościami chodzi zwłaszcza o doprowadzenie ich do odkrycia tajemnicy osobowego Boga, który kocha każdego człowieka i jest o niego zatroskany. Chodzi także o rozwijanie i wspieranie wiary wychowanka. U podstaw katechezy leży wychowanie liturgiczne, mające dokonywać się zarówno przez nauczanie, które wyjaśnia tajemnice wiary i sposoby jej celebrowania, jak i przez sam udział w liturgii, który pozostanie zawsze szczególnie ważnym punktem katechezy (...) – piszą specjaliści. Zadania te nie różnią się więc od tego, co muszą zrobić katecheci uczący zdrowe dzieci. Jednak skala wyzwań jest zupełnie inna. Podstawowa różnica to konieczność indywidualnego podejścia.
Dla uczniów z niepełnosprawnościami istotne może okazać się zapraszanie ich na Mszę św., dedykowaną specjalnie dla nich.
Poznać ucznia
Praca katechetów specjalnych jest wymagająca, bowiem każde dziecko z niepełnosprawnością intelektualną jest inne. Indywidualne podejście to klucz do jego poznania. Konieczna jest także m.in. współpraca z gronem pedagogicznym pracującym w danej szkole, a także zapoznanie się z indywidualnymi programami edukacyjno-terapeutycznymi uczniów z niepełnosprawnościami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jednak sama znajomość opinii specjalistów nie wystarcza. Ważne jest poznanie ucznia, jego możliwości i umiejętności. Trzeba wziąć pod uwagę m.in. jego zwolnione tempo pracy czy brak kreatywności i samodzielności. Cenne mogą się okazać wskazówki rodziców takiego dziecka.
Reklama
Ale katecheci pracujący w szkole specjalnej lub placówce z klasami integracyjnymi, w kontakcie z rodzicami czy parafiami często czują się osamotnieni. – Brakuje im też odpowiednich pomocy dydaktycznych – mówi Niedzieli Anna Mielecka, katechetka Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 177 w Warszawie.
Towarzyszenie księży
W przybliżaniu osób niepełnosprawnych intelektualnie do Boga i nauki budowania z Nim relacji ważny jest kontakt z rodzicami i proboszczami parafii, w których uczniowie przygotowywani są do spowiedzi czy I Komunii św. Prowadzenie przez duchownych duszpasterstwa niepełnosprawnych oraz towarzyszenie rodzinom w ich codzienności i życiu sakramentalnym to nieodłączony element wzrastania w wierze tych osób.
Dla uczniów z niepełnosprawnościami istotne może okazać się zapraszanie ich na Mszę św., dedykowaną specjalnie dla nich. Zwłaszcza, że niektórzy mają zaburzenia integracji sensorycznej i np. może przeszkadzać im muzyka organowa czy zapach kadzidła.
Okazją do rozmowy m.in. o tym, jak przygotowywać niepełnosprawne dzieci i młodzież do uczestnictwa we Mszy św. i przyjmowania sakramentów, będzie VII Ogólnopolska Konferencja Katechetów Specjalnych, która odbędzie się 23-25 października w Domu Rekolekcyjnym przy ul. Dewajtis 3. Podczas spotkania odbędą się warsztaty na temat pracy z osobami cierpiącymi na autyzm, nowych technologii w katechezie specjalnej czy komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali katecheci nie tylko pracujący w szkołach specjalnych, lecz także w placówkach powszechnych z oddziałami integracyjnymi. Obecni będą również księża, którzy wśród swoich parafian mają osoby niepełnosprawne. – To dobra okazja do integracji i podzielenia się swoimi doświadczeniami czy niepokojami – mówi organizator konferencji ks. Marcin Klotz z Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Kurii Metropolitalnej Warszawskiej.