Współczesnemu człowiekowi potrzebne są wzruszenia. Potrzebna jest chwila pogłębionej refleksji, aby odnowić próbę zrozumienia Bożego posłannictwa, w którym jawi się cudowne przyjście na świat Chrystusa,
jego okrutna męka i Zmartwychwstanie, które światu oznajmiło nieprzemijające Boże miłosierdzie. Do świadomości ludzkiej przemawiają nie tylko teksty pisane, ale także żywe słowo.
Wielki Post jest okresem ustawicznego rozpamiętywania cierpienia Jezusa. Widowiska pasyjne, zakorzenione głęboko w polskiej tradycji, w sposób bardzo czytelny i sugestywny przekazują to, co tak naprawdę
czuł Jezus wtedy, gdy ustanawiał Najświętszy Sakrament i gdy modlił się w Ogrójcu, gdy umywał stopy swoim uczniom i gdy zapierał się Go Szymon Piotr. Syn Boga żywego cierpiał fizycznie bity, popychany,
okaleczony cierniem, upadający pod krzyżem i przybity do niego. Rozpamiętywał także dwoistość natury ludzkiej z jej inklinacjami do zła i nienawiści.
Ze sceny męka Jezusa wygląda bardziej dramatycznie. Jawią się przed nami kapłani żydowscy, setnik i jego ludzie, także Annasz i Kajfasz, Piłat, Apostołowie, a pośród nich ci, którzy go zawiedli. I
słychać głośne nawoływanie tłumu o uwolnienie Barabasza kosztem śmierci krzyżowej Chrystusa. Ciszę przeszywa ironiczny śmiech przeciwników Nazarejczyka, płacz tych, którzy Go ukochali oraz odgłos uderzeń
młotków, które poranione ciało Zbawiciela przytwierdzają brutalnie do krzyża.
5 marca w Katolickim Centrum Kultury przy parafii Chrystusa Króla w Jarosławiu aktorzy Teatru Oratoryjnego z Przemyśla przedstawili Misterium Męki Pańskiej w 6 odsłonach. Całość oparta jest na pierwowzorze
napisanym przed wojną przez ks. Franciszka Harazima (tekst) i ks. Antoniego Chlondowskiego (muzyka). Inscenizacje widowisk pasyjnych przemyski Teatr, działający przy parafii św. Józefa, prezentuje od
kilkudziesięciu lat. W obecnym składzie zespołu aktorskiego występują nawet trzy pokolenia wykonawców.
Najważniejsze fakty historyczne opisane w Nowym Testamencie przedstawiono z prawdziwą maestrią artystyczną. Twórcy przedstawienia wykazują zrozumienie dla powierzonych ról. Zadbano o typową dla epoki
inscenizację i takież kostiumy. Kilkuset widzów nie kryło zachwytu nad trwającym ponad dwie godziny Misterium. Znakomita gra aktorów została wzbogacona muzyką, w której pobrzmiewały także akcenty polskich
pieśni wielkopostnych oraz wielkanocnych.
Całość wyreżyserował Bogusław Gazdowicz. Orkiestrę złożoną z uczniów i uczennic PSM I i II st. w Przemyślu poprowadziła dyrygent Zofia Jabłecka. Scenografia i dekoracje są dziełem Adama Łaby i Franciszka
Kwasiżura. Kostiumy przygotowała Łucja Wawrzynów. Przedstawienia organizuje oddany sercem i duszą zespołowi aktorów ks. Marek Głuch.
W roli Jezusa wystąpił Dariusz Koperski, w pozostałych wcieleniach aktorskich zaś: Jacek Major (św. Jan), Tadeusz Szczerbaty (św. Piotr), Janusz Bator (Piłat), Adam Łaba (Judasz), Wojciech Urban (setnik),
Wojciech Koperski (Kajfasz), Piotr Kochanowicz (Malchus).
Przemyski Teatr Oratoryjny gościł w wielu miastach, m.in. w Sanoku, Nienadowej, Dubiecku, Bachórcu i Mościskach. W rodzinnym Przemyślu zaprezentował się na Zamku Kazimierzowskim.
Z jarosławskiego występu pozostanie w nas atencja dla aktorów, twórców i organizatorów widowiska oraz wciąż żywy obraz męki Syna Bożego i wymowa teologiczna Jego Zmartwychwstania. Należy mieć nadzieję,
że Teatr Oratoryjny z parafii św. Józefa w Przemyślu odwiedzi Jarosław za rok.
Pomóż w rozwoju naszego portalu