Reklama

Wiadomości

Drugi pilot rozmyślnie rozbił samolot Germanwings

[ TEMATY ]

katastrofa

Felifoto/fotolia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prokurator generalny Marsylii Brice Robin, który nadzoruje śledztwo ws. przyczyn katastrofy Airbusa niemieckich linii Germanwings, powiedział dziś na konferencji prasowej, że wydaje się, iż drugi pilot, który był sam w kokpicie, rozmyślnie rozbił we wtorek samolot we francuskich Alpach. Zginęło 150 osób - wszystkie znajdujące się na pokładzie.

Według prokuratora drugi pilot był przytomny do chwili uderzenia samolotu o zbocze gór. Sam - „celowo i świadomie” - rozpoczął manewr obniżania wysokości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na nagraniu z kokpitu słychać jego oddech. Jest to normalny, regularny oddech człowieka. Stąd wiemy, że był przytomny i nie doznał zawału czy zapaści. Miał wolę zniszczenia samolotu —podkreślił Robin. Według niego pilot usiłował się dostać do kokpitu, który był zamknięty od środka. Drugi pilot nie reagował na jego prośby otworzenia drzwi.

Nie odpowiadał na apele pilota. Do samego końca nie wypowiedział ani jednego słowa —zaznaczyły prokurator. Jak poinformował drugi pilot to 28-letni Andreas Lubitz, Niemiec z Montabaur w Nadrenii-Palatynacie. Wydaje się, że był mało doświadczony jako pilot, miał wylatane zaledwie 100 godzin na Airbusach, w Germanwings pracował od kilku miesięcy. Posiadał jednak pozwolenie na latanie jako drugi pilot w liniach komercyjnych.

Reklama

Na Twitterze pojawiły się zdjęcia Lubitza, wzięte z jego konta na Facebooku, które w międzyczasie zostało usunięte przez jego rodzinę

Lubitz mieszkał z rodzicami w Montabaur, wylatał jako drugi pilot w sumie 630 godzin na samolotach pasażerskich. Do Germanwings dołączył tuż po ukończeniu szkoły lotniczej Lufthansy w Bremie. Posiadał także mieszkanie w Duesseldorfie. Dom rodziców Lubitza w Montabaur został dziś przeszukany przez niemiecką policję.

Według Robina pierwsze 20 z 30 minut zarejestrowanych przez czarna skrzynkę rozmów obydwu pilotów „było całkowicie normalne”, zaznaczył jednak, że Lubitz udzielał na pytania pilota „krótkie, wręcz lakoniczne odpowiedzi”. Potem pilot poprosił Lubitza, by przejął stery maszyny (wówczas autopilot był już włączony) i poszedł do toalety. Gdy wrócił drzwi były zaryglowane od środka i nie był w stanie się dostać do kokpitu.

Słychać jak pilot prosi drugiego pilota, by go wpuścił z powrotem do kokpitu, ten jednak nie odpowiada. Słychać jak pilot najpierw puka, a potem usiłuje wyłamać drzwi. Kapitan przez cały ten czas widział drugiego pilota, ale nie było między nimi komunikacji. Odgłos oddychania w kokpicie słychać aż do samego końca —podkreślił Robin. Zdaniem prokuratora generalnego Marsylii nie ma żadnych wskazówek na zamach terrorystyczny, ale nie było to także „klasyczne samobójstwo, z 150 ludźmi z tyłu, w samolocie”.

Wolę nie brnąc w niepotwierdzone teorie. W każdym razie pasażerowie zorientowali się dopiero w ostatniej chwili co się dzieje. Krzyki słychać dopiero w ostatnich chwilach lotu, tuż przed uderzeniem o skaliste zbocze gór —dodał. Szef Lufthansy Carsten Spohr był bardziej bezpośredni. Na konferencji prasowej oświadczył, że „gdy ktoś zabija 149 osób to nie jest to samobójstwo”.

Jest na to bardziej stosowne określenie —zaznaczył. Nie powiedział jakie. Wszyscy domyślili się jednak, że chodzi mu o morderstwo. Spohr poinformował przy okazji, że Lubitz miał w szkoleniu na pilota „dłuższą przerwę”.

Mężczyzna, który podczas tragicznego lotu pełnił funkcję drugiego pilota, rozpoczął szkolenie w 2008 roku —powiedział Spohr. Po zakończeniu szkolenia oczekiwał przez 11 miesięcy na miejsce w grupie pilotów, co - jak zaznaczył - nie jest niczym nadzwyczajnym. Od 2013 latał jako drugi pilot na samolotach A-320. Sześć lat temu, podczas szkolenia, doszło do dłuższej przerwy —wyjaśnił szef Lufthansy dodając, że po zaliczeniu wszystkich wymaganych testów kandydat na pilota kontynuował szkolenie.

Pilot był na sto procent zdolny do lotów, bez żadnych ograniczeń —zapewnił Sophr. Zastrzegł, że nie może ujawnić powodu przerwania szkolenia ze względu na tajemnicę lekarską. Czytaj także: Szokujące kulisy katastrofy airbusa. „NYT”: jeden z pilotów wyszedł z kabiny i nie mógł wrócić

2015-03-26 16:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukraina: zestrzelenie samolotu kolejną odsłoną istoty konfliktu

[ TEMATY ]

katastrofa

Ukraina

Aero Icarus / Foter

Należy wspomóc budowę społeczeństwa obywatelskiego w Rosji, gdyż tylko ono może stanowić przeciwwagę dla neototalitarnego reżimu Putina. W tej sprawie mogą pomóc i Kościoły - pisze w swym komentarzu Marcin Przeciszewski. Dodaje, że taki może być jedyny sens kontynuacji polsko-rosyjskiego dialogu Kościołów rozpoczętego przed 2 laty.

A oto pełen tekst komentarza:
CZYTAJ DALEJ

Potrzeba czytania znaków

2024-11-28 12:06

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Tym, co pozwala nam widzieć znaki, jakie dokonują się w nas i w świecie, i zarazem pozwala nam właściwie ich odczytywać, jest MODLITWA. Kiedy się modlę widzę siebie i to, co mnie otacza, ale widzę również Boga i to, co On może.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Będą znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, a na ziemi trwoga narodów bezradnych wobec huku morza i jego nawałnicy. Ludzie mdleć będą ze strachu w oczekiwaniu wydarzeń zagrażających ziemi. Albowiem moce niebios zostaną wstrząśnięte. Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, nadchodzącego w obłoku z mocą i wielką chwałą. A gdy się to dziać zacznie, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie. Uważajcie na siebie, aby wasze serca nie były ociężałe wskutek obżarstwa, pijaństwa i trosk doczesnych, żeby ten dzień nie spadł na was znienacka jak potrzask. Przyjdzie on bowiem na wszystkich, którzy mieszkają na całej ziemi. Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie, abyście mogli uniknąć tego wszystkiego, co ma nastąpić, i stanąć przed Synem Człowieczym».
CZYTAJ DALEJ

„Babcia Kasia” skazana za znieważenie działacza pro-life

2024-11-29 09:23

[ TEMATY ]

sąd

Adobe Stock

Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia uznał lewicową aktywistkę Katarzynę A., ps. „Babcia Kasia”, winną spowodowania u wolontariusza Fundacji Pro-Prawo do Życia naruszenia czynności narządu ciała w postaci stłuczeń i zasinień oraz rozstroju zdrowia trwającego nie dłużej niż 7 dni - informuje Ordo Iuris.

Zdarzenie miało miejsce 1 maja 2022 r. w Warszawie. Tego dnia odbywała się pikieta Fundacji Pro-Prawo do Życia, której wolontariusze tradycyjnie prezentowali antyaborcyjne banery oraz emitowali tematyczne komunikaty dźwiękowe. W trakcie manifestacji na miejscu pojawiła się Katarzyna A., ps. „Babcia Kasia”. Kobieta usiłowała zakłócić przebieg zgromadzenia, używając tzw. wuwuzeli i gwizdka, które kierowała w stronę twarzy i uszu wolontariuszy Fundacji Pro-Prawo do Życia. Ponadto kobieta wulgarnie obrażała wolontariuszy, zaś względem jednego z nich użyła siły fizycznej, uderzając go pięścią w klatkę piersiową i brzuch, a także gryząc go w rękę. Do mężczyzny wezwano pogotowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję