Rzesze kielczan zgromadził w bazylice katedralnej 2 kwietnia spektakl zatytułowany Godzinki. Przez blisko dwie godziny mury świątynne rozbrzmiewały dźwiękami przepięknej muzyki. Osiemnaście pieśni wykonali
krakowscy artyści: A. Maurer, H. Wyrodek, S. Zychowicz i P. "Kuba" Kubowicz. Wykonawcom towarzyszył zespół muzyczny oraz chór Duszpasterstwa Kieleckich Środowisk Twórczych, przygotowany pod kierunkiem
J. Rosińskiego. Honorowy patronat nad speklaklem objęli: bp K. Ryczan i prezydent miasta Kielc, W. Lubawski.
Twórca widowiska - Piotr "Kuba" Kubowicz, wykorzystał teksty niemieckiego poety Rainera Marii Rilkego. Swoją premierę miał spektakl w 1997 r. w krakowskiej "Piwnicy pod Baranami". Od tego momentu
Godzinki wykonywane były na terenie całej Polski. Oglądała je także publiczność wiedeńska. Połączenie niełatwej dla odbiorców twórczości żyjącego na przełomie XIX i XX w. poety ze współczesną muzyką,
okazało się bardzo udane. "Szukam Cię wciąż, każdego dnia, mym wędrowaniem. Kim jesteś, Panie, a kim ja?" - brzmiało pytanie w jednej z pieśni. By zaraz potem wychwalać: "troskliwość Jego jak magiczny
duch, a jak opoka niemy Jego głos". Każdy dźwięk i każda nuta mówiły o Bogu, którego, wydaje nam się, znamy, choć On wciąż pozostaje dla nas nieodgadniony i tajemniczy; do którego dążymy, którego wielbimy
wszystkimi zmysłami. Jak refren brzmiały fragmenty z dziennika R. M. Rilkego, czytane przez M. Pacułę. Dziennik ten to historia zmagań artysty ze swoim losem, z niemożnością porozumienia z drugim człowiekiem,
samotnością.
Tego dnia ze świątyni wychodziliśmy trochę lepsi, wrażliwsi, pełniejsi nadziei, że "w rajskim ogrodzie prócz wiosny innych nie ma pór".
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
16 marca 2025, druga niedziela Wielkiego Postu, rok C
Droga krzyżowa jest jednym z nabożeństw odprawianych w czasie Wielkiego Postu. Podczas niej wierni przybliżają się do tajemnicy Chrystusowej śmierci. Skąd wzięła się ta tradycja i na co trzeba zwrócić uwagę modląc się w ten sposób? Zapytaliśmy o to ks. dr. Rafała Wilkołka, teologa i prezesa Fundacji Collegium Voytylianum.
Droga krzyżowa w formie znanej współcześnie pochodzi z przełomu XVII i XVIII w. Swoimi korzeniami sięga do czasów starożytnej Jerozolimy. To miejsce bowiem wierni odwiedzali i tam rozważali tajemnicę męki Chrystusa. – Powstanie nabożeństwa drogi krzyżowej związane jest z działalnością Zakonu Braci Mniejszych, czyli franciszkanów. Wprowadzili oni do pobożności ludowej zwyczaj odprawiania nabożeństwa zwanego„upadki Jezusa”. Posłani do posługi w Ziemi Świętej, odkryli również „bolesne drogi” (viae dolorosae), które trzynaście wieków wcześniej przemierzał Chrystus: od pałacu Piłata aż na Golgotę. Gdy połączono te dwa nurty wrażliwości religijnej, stworzono ostatecznie drogę Krzyża (via Crucis), mniej więcej w takim kształcie, w jakim znamy ją obecnie – wyjaśnia teolog dogmatyk, ks. dr Rafał Wilkołek.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiedź na pytanie - czy Kościół może się mylić w kwestiach wiary?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.