Nowe inwestycje kolejowe w ramach CPK mają zrewolucjonizować transport. Polska kolej wyjdzie z zaborów i peerelowskiego planowania epoki Gierka.
Polska infrastruktura kolejowa jest jak garnitur kupiony w sklepie z używaną odzieżą. Nowe plany kolejowych inwestycji mają być jak szycie nowego garnituru na miarę. Infrastruktura jest bowiem krwiobiegiem gospodarki, a jej sercem ma być Centralny Port Komunikacyjny. – Projekt CPK to nie tylko budowa lotniska i linii kolejowych. To dostarczenie Polakom mobilności na najwyższym światowym poziomie – podkreślił wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Za likwidowanie połączeń kolejowych odpowiadają przede wszystkim rządy, które sprawowały władzę w latach 1990 – 2015. W tym okresie długość aktywnych tras kolejowych zmniejszyła się o 27%. W ciągu 30 lat wybudowano ok. 50 km nowych linii. – Nasz projekt zakłada 1600 km nowych linii kolejowych, które będą budowane w zupełnie nowych technologiach. I właśnie one będą wytyczały nowe linie komunikacyjne w Polsce – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.
Aby cały system nowoczesnej komunikacji mógł działać, kolej musi docierać także do małych miast i miejscowości. Do 2023 r. zostanie zmodernizowanych w sumie 9 tys. km szlaków kolejowych. – Mamy gwarancje 6,5 mld zł na przywrócenie kolei m.in. do Sokołowa Podlaskiego, Włodawy, Jastrzębia-Zdroju, Myślenic i jeszcze wielu innych miejscowości – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. W ubiegłym roku przywrócono ruch kolejowy między Łukowem a Parczewem, Kielcami a Buskiem-Zdrojem czy Głogowem a Lesznem.
Obok transportu pasażerskiego rozwija się także towarowy. Kolej otwiera się również na morze, by Polska mogła konkurować z zachodnimi portami morskimi. – Kolej ma strategiczne znaczenie zarówno dla gospodarki kraju, jak i dla zdobywania przewagi na arenie międzynarodowej – powiedział podczas otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei prezydent Andrzej Duda. Podkreślił znaczenie rozbudowy infrastruktury kolejowej w polskich portach dla rozwoju inicjatywy Trójmorza.
Do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach 8 września przybędą kolejarze z XVI Ogólnopolską Pielgrzymką, by dziękować Bogu za otrzymane dary i polecać Mu sprawy Ojczyzny, polskiej kolei, całego środowiska oraz rodzin.
– W pielgrzymce biorą udział zwłaszcza członkowie Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich (KSKP), którego w Polsce jest ponad 30 kół. Na wydarzenie przyjeżdżają (oczywiście najczęściej pociągami!) pielgrzymi z Gdańska, Słupska, Koszalina, Szczecina, Warszawy, Katowic, Wrocławia, Przemyśla czy Lublina, gdzie znajduje się zarząd główny naszego stowarzyszenia – informuje „Niedzielę” Stanisław Nawara, który na kolei przepracował blisko 40 lat. Dziś jest na emeryturze i udziela się w krakowskim kole KSKP. Nie ukrywa, że do Łagiewnik jego środowisko często przyjeżdżało strapione, dziś jest inaczej. – Myślę, że za zmianami w Polsce, nastąpiły i zmiany na kolei, która teraz rozwija się, a równocześnie scala. Obecnie kierownictwo nie chce tracić majątku i zasobów, którymi dysponuje, ale wykorzystać je, m.in. do budowy nowych linii kolejowych. To bardzo dobra tendencja – ocenia emerytowany kolejarz. I podkreśla: – Sądzę, że nasze modlitwy trafiają do Pana Boga!
5 lutego w liturgii wspomina się św. Agatę, a w kościołach święci się chleb, wodę oraz sól. Skąd ten zwyczaj? Zapytaliśmy liturgistę i ceremoniarza Archidiecezji Krakowskiej, ks. dr. Ryszarda Kilanowicza.
Św. Agata jest postacią, którą Kościół wspomina 5 lutego. Według świętego biskupa z Sycylii, Metodego, urodziła się ok. 235 r. w Katanii. Po przyjęciu chrztu złożyła także ślub życia w czystości. Podobno była niezwykle piękna, czym przyciągnęła uwagę namiestnika Sycylii. Kiedy odrzuciła jego zaloty, ściągnęła na siebie gniew senatora. Był to czas, gdy prześladowano chrześcijan. Odrzucony zarządca Sycylii próbował więc wykorzystać to, aby zniesławić Agatę.
W środę CBA zatrzymało dwie osoby w sprawie zakupy pojazdów dla Wojsk Obrony Terytorialnej. PAP ustaliła, że chodzi o ks. gen. bryg. w stanie spoczynku Sławomira Żarskiego i Ryszarda Walczaka.
"Dzisiaj na polecenie Prokuratury Okręgowej Warszawa – Praga agenci CBA zatrzymali 2 osoby do śledztwa w sprawie podejmowania, w zamian za korzyść majątkową albo jej obietnicę, pośrednictwa w załatwieniu dostaw pojazdów mechanicznych z przeznaczeniem dla WOT. Wśród zatrzymanych jest duchowny, wysoki rangą wojskowy w stanie spoczynku" - napisał w środę na platformie X rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych i szefa MSWiA Jacek Dobrzyński.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.