6 kwietnia br. w kościele św. Mateusza grała Irena Wisełka-Cieślar - kierownik artystyczny "Niedzieli z muzyką u św. Mateusza". Ta ceniona Organistka godzi działalność koncertową z pracą pedagogiczną
w Łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę organów. Zrealizowała wiele prawykonań utworów polskich kompozytorów współczesnych. Nagrywała dla Polskiego Radia, a także Telewizji Polskiej i Holenderskiej.
Posiada w swoim dorobku płytę CD prezentującą organy kościoła św. Mateusza w Łodzi.
Wśród wielu opracowań chorałowych Jana Sebastiana Bacha znajduje się dziesięć przeznaczonych na okres Wielkiego Postu. Siedem z nich, opatrzonych kolejnymi numerami od 618 do 624, mieści w sobie
zbiór Orgelbüchlein. Po jednym opracowaniu zawiera cykl Osiemnastu chorałów oraz zbiór Neumeistra. Ponadto istnieje, bardzo prosty w swej czterogłosowej fakturze, pojedynczy chorał zatytułowany Ach Gott
und Herr ("O Boże i Panie"). I. Wisełka-Cieślar w programie swego recitalu uwzględniła wszystkie wspomniane wyżej utwory, które ułożyły się w głęboką muzyczną medytację o sensie męki i śmierci Jezusa.
Podczas koncertu trzykrotnie pojawiały się opracowania chorału O Lamm Gottes, unschuldig ("Baranku Boży niewinny"). Wplecione pomiędzy pozostałe kompozycje tworzyły wraz z nimi pełną wewnętrznego
dramatyzmu całość, przypominającą nastrojem Bachowskie Pasje. Chorał Christus, der uns seelig macht ("Chrystus, który nas zbawił") opowiada historię pojmania Chrystusa i wylicza krzywdy, jakich doznał
On od ludzi. Ból, cierpienie, rozpacz i smutek znalazły tu sugestywny odpowiednik dźwiękowy w zastosowanych przez Solistkę brzmieniach szorstkich i chropawych. Tekst chorału Da Jesus an dem Kreuze stund
("Kiedy Chrystus na krzyżu wisiał") wykorzystuje siedem ostatnich słów wypowiedzianych przez Chrystusa. W utworze tym użył Bach środków muzycznych obrazujących umieranie. Powtarzane wielokrotnie nie tylko
wzmacniają ekspresję melodii, ale także przejmująco odzwierciedlają konanie Chrystusa na krzyżu. Wszystkie wymienione chorały przenikają motywy westchnień, nadające im szczególny poetycki charakter, co
trafnie wydobyła gra Ireny Wisełki-Cieślar.
Opłakuj człowiecze swoje wielkie grzechy, Dzięki Ci, Panie Jezu Chryste i Pomóż Boże, aby mi się udało o Twoim Słowie śpiewać to kolejne opracowania, skłaniające do rozpamiętywania misterium Chrystusowego
Krzyża. Pod drugim tytułem skrywa się chorał pasyjny i dziękczynny zarazem. Jego radosny klimat buduje metrum typowe dla tańców. Jedynie delikatnie zarysowany motyw żalu i smutku wskazuje na pasyjny
charakter tego utworu. Swoistą klamrę, spinającą wykreowane organowymi głosami oratorium wielkopostne, stanowiły Preludium i fuga c-moll Bacha oraz Finał jego Pasji według św. Mateusza, opracowany na
organy przez Charlesa Marie Widora.
Pomóż w rozwoju naszego portalu