Reklama

Niedziela Lubelska

Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego

Ludzie i mury

Jubileusz to doskonała okazja, aby zanurzyć się we wspomnieniach, przywołać ludzi i zdarzenia, ale i dostrzec to, co aktualnie wyróżnia szkołę i czyni z niej jedną z atrakcyjniejszych placówek edukacyjnych w regionie

Niedziela lubelska 50/2019, str. VI

[ TEMATY ]

szkoła

Lublin

jublileusz

Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego

Archiwum szkoły

Młodzież chętnie włącza się w przygotowanie szkolnych liturgii

Młodzież chętnie włącza się w przygotowanie szkolnych liturgii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już od 70 lat kolejne pokolenia uczniów, doskonale przygotowanych do życiowych wyzwań, opuszczają Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego na lubelskim Podwalu. Uroczysty dzień, pełen wspomnień i podziękowań płynących w stronę kadry pedagogów, społeczność szkoły rozpoczęła Mszą św. w archikatedrze lubelskiej. Pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło celebrowali ją m.in. bp Ryszard Karpiński oraz kapłani absolwenci. Po Eucharystii zgromadzeni, prowadzeni przez orkiestrę i poczty sztandarowe, przemaszerowali do sąsiadującego z katedrą gmachu szkoły. Tam młodzież wraz z Kamilem Kasprzakiem, nauczycielem języka polskiego i Damianem Antoniem, absolwentem, powitała gości programem pt. „Muzycznych wspomnień czar” oraz zaprosiła na krótki film o historii szkoły.

Dorobek pokoleń

Reklama

Najmilszą wycieczką w przeszłość była dla absolwentów, zgromadzonych na IV zjeździe, możliwość wspólnego wspominania życia szkolnego, czemu towarzyszyła wystawa kronik z różnych lat, wystawionych w izbie historycznej. Jest w nich miejsce dla opisu ważnych osób, rocznic, konkursów, nagród, wycieczek... Na kartach szczególnie jaśnieją postaci dyrektorów – pedagogów z powołania: Haliny Gotz, Marii Kuzioły, Krystyny Nyrki, Marka Kowalczyka i obecnej dyrektor Elżbiety Sękowskiej. Zainteresowaniem cieszył się „Mural Pamięci” autorstwa Seweryna Chwały; symbol wdzięczności za wielopokoleniowy dorobek placówki. – Wierni dziedzictwu każdego dnia staramy się wypełniać jak najlepiej role nauczyciela i ucznia. Podejmujemy nowe wyzwania, realizujemy ambitne i odważne cele, aby teraźniejszość była dla następnych pokoleń powodem do dumy i zadowolenia z osiągnięć wyjątkowej dla nas szkoły – podkreślała E. Sękowska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Moje miejsce

Szkoła z powodzeniem dąży do najbardziej nowoczesnych standardów i wprowadza innowacje pedagogiczne. – Pracowałam tylko w tej szkole i nigdy nie chciałam przenieść się do innej. Tu znalazłam swoje miejsce wśród ludzi. Co zostało? Pudło wypełnione zdjęciami, pozdrowienia od wychowanków z różnych stron Polski i świata, ale przede wszystkim wspomnienia. Uświadamiam sobie, jak dużo zyskałam dobrego od moich kolegów, dyrektorów, rodziców i uczniów. Największą satysfakcję z pracy nauczycielskiej odnajdowałam w tym, że uczestniczyłam w dorastaniu i kształtowaniu tożsamości młodych ludzi. Mam nadzieję, że pomogłam w osiąganiu dojrzałości intelektualnej i emocjonalnej – dzieliła się Anna Balawajder.

Tradycja i nowoczesność

Szkoła, która swoje korzenie posiada w kształceniu zawodowym na potrzeby polskiej poczty, obecnie dysponuje bogatym wachlarzem oferty edukacyjnej w ramach XV Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Ekonomiczno-Handlowego. Kształci młodzież w klasach o profilu psychologicznym, artystycznym i medyczno-ratowniczym; pozwala zdobyć zawody z zakresu reklamy, ekonomii, informatyki i handlu. Placówka realizuje projekty edukacyjne, rozwijając przydatne umiejętności i kompetencje interpersonalne. Bogata historia i pełna nadziei przyszłość, tradycja i nowoczesność, międzynarodowe kontakty, rzetelna nauka i wychowywanie chrześcijańskie nadają niepowtarzalny rys Zespołowi Szkół nr 1. Tam można uczyć się w dobrej atmosferze, będąc otoczonym charyzmatycznymi pedagogami, którzy pobudzają ciekawość uczniów i wskazują na to, co dobre i szlachetne. Szkoła to ludzie i mury, ale w pierwszej kolejności tworzą ją ludzie, wypełniając wnętrza budynku osobowością, marzeniami i osiągnięciami.

W duchu patrona

Wraz z przekazem wiedzy, wartości moralnych i patriotycznych, mocnym akcentem w życiu Zespołu Szkół nr 1, jest osoba patrona. Władysław Grabski (1874-1938) to ceniony polityk, historyk, naukowiec. Jako premier i minister skarbu przeprowadził reformę walutową; jej założenia wprowadziły m.in. powołanie Banku Polskiego. Imię tego wielkiego Polaka szkoła przyjęła w listopadzie 1996 r. Jest ono nie tylko wytłoczone na sztandarze i szyldzie, ale i obecne w codzienności, np. w organizowanych wycieczkach szlakiem Grabskiego, w rajdach rowerowych przez miejsca z nim związane, w zjazdach wszystkich szkół, które noszą jego imię.

2019-12-10 10:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

6-latki do szkół!

O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa. W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój. Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne. Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów. Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Czego najbardziej dziś potrzebuję?

2024-12-03 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Adwent z o. Pio

Red.

Nawet jeśli mam mało, a oddam to Jezusowi, On może dokonać cudu… On pomnaża wszystko, co jest Mu ofiarowane z miłością.

„Ile macie chlebów? Odpowiedzieli: Siedem i parę rybek”. Lecz cóż to jest dla tak wielu?... Nie raz w życiu mamy podobne doświadczenie: wobec ogromu wyzwań, przed jakimi stoimy, czujemy się całkowicie niekompetentni i nieprzygotowani… Brak nam wszystkiego. Mamy tak mało, podczas gdy potrzeba nieporównywalnie więcej. Na szczęście Jezus nie zostawia nas samych, sam daje nam wszystko, czego potrzebujemy, jeśli tylko otworzymy swe serce i rękę… Jeśli nie zaciśniemy w niej zazdrośnie dla samych siebie tego niewiele, które mamy.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: tam, gdzie jest miłosierdzie, dopełnia się adwent!

2024-12-10 08:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Naszą funkcją jest dawać ludziom doświadczenie przychodzącego Jezusa – mówił kard. Grzegorz Ryś podczas rorat akademickich.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję