Z kolei Marian Turski, przewodniczący Rady Muzeum, wyznał KAI jestem szczęśliwy, to piękny wieczór.
Abp Gądecki, przypominając podczas briefingu, iż uczestniczył w komitecie honorowym budowy Muzeum, pogratulował dyrekcji placówki sfinalizowania zamysłu. Wyraził satysfakcję, że Muzeum opowiada o wielowiekowym współistnieniu Żydów i Polaków, religii chrześcijańskiej i żydowskiej a nie koncentruje się na Holokauście. "Muzeum buduje świadomość wspólnej odpowiedzialności za przyszłość i za budowanie przyjaznych relacji" – powiedział metropolita poznański. Dodał, że ma to znaczenia zwłaszcza dla przyszłych pokoleń, które muszą mieć też świadomość wspólnej historii na tej ziemi.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Abp Gądecki ocenił, że to bardzo potrzebne Muzeum może nauczyć zwiedzających respektu do żydowskiej kultury i religii oraz uzmysławia skalę żydowskiego wkładu w polska kulturę.
Przewodniczący KEP zwrócił też uwagę na teoretyczną i teologiczną więź jaka istnieje pomiędzy judaizmem a Kościołem. Przyznając, że jest ona trudniejsza do realizacji praktycznej, ale dzieło rozpoczęte Soborem Watykańskim II i deklaracją "Nostra aetate" wchodzi w krwiobieg Kościoła katolickiego w Polsce. Przykładem tego jest choćby obchodzony 17 stycznia Dzień Judaizmu, praktykowany, jak zaznaczył abp Gądecki, w niewielu krajach Europy.
Dyrektor Muzeum Dariusz Stola powiedział, ze wizyta polskich biskupów jest dla tej placówki wielkim zaszczytem. "To jeszcze jeden widomy znak zrozumienia misji tego muzeum, którym jest nie tylko opowiadanie o przeszłości, ale kształtując pewne postawy wobec niej" – podkreślił.
Reklama
Bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem ocenił, że Muzeum "doskonale oddaje nasze wspólne dzieje, zarówno najpiękniejsze momenty jak i te trudne". Dodał, że "Kościół wielokrotnie opłakiwał swoje winy" i podejmował dzieło "oczyszczania pamięci". Wspomniał też o nabożeństwie ekspiacyjnym, które odbyło się kilkanaście lat temu w kościele pw. Wszystkich Świętych w Warszawie.
Bp Cisło przypomniał, że wraz z rabinem uczestniczył w modlitwie w miejscu pogromu Żydów w Jedwabnem. Dodał, że w tej chwili Żydzi odbudowują w Polsce swoje miejsca modlitwy, np. synagogę w Lublinie, gdzie działa już żydowska szkoła – jesziwa. Wskazał, że katolicy uczestniczą w szeregu spotkań z wyznawcami religii żydowskiej.
Marian Turski, przewodniczący Rady Muzeum powiedział KAI, że jest bardzo uradowany wizytą biskupów. "To jest wręcz fantastyczne, jestem szczęśliwy. Jest to oznaka zaciekawiania tą tematyką ludzi o najwyższym autorytecie w Polsce" – powiedział KAI. Turski ocenił, że jeśli ma być jakiś pomost pomiędzy przeszłością a przyszłością to właśnie biskupi mogą ów pomost zbudować oraz "pomóc wygenerować nowe spojrzenie i empatię".
Muzeum historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie zostało otwarte w październiku ub. roku. Stała wystawa, wykorzystując m.in. najnowsze rozwiązania multimedialne stanowi swoistą podróż przez 1000 lat historii Żydów polskich – od średniowiecza do współczesności.
Wystawa stała w Muzeum składa się z ośmiu galerii, które na powierzchni ponad 4000 m kw. opowiadają o kulturze i dziedzictwie polskich Żydów, z których czerpią Polska i świat. W galeriach przedstawione są kolejne etapy w historii: od legend o przybyciu Żydów na tej ziemi, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności.
Swoje pamiątki przekazał Muzeum m.in. ks. Romuald Jakub Weksler-Waszkinel, wieloletni wykładowca KUL zaangażowany w dialog chrześcijańsko-judaistyczny i polsko-żydowski. Obecnie mieszka w Jerozolimie i pracuje w Instytucie Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu Yad Vashem.
- Wystawa stała muzeum ma charakter narracyjny: zwiedzający zanurzy się w historii opowiadanej przez zabytkowe przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje i makiety, projekcje wideo, dźwięki i teksty.
- Prace nad projektem plastycznym i wykonawczym, a także nad realizacją wystawy stałej prowadziła polska pracownia architektoniczna Nizio Design International w oparciu o koncepcję przygotowaną przez brytyjską firmę Event Communications.
Za sfinansowanie oraz realizację procesu projektowania i produkcji wystawy głównej odpowiada Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny. Powstanie wystawy jest możliwe dzięki wsparciu darczyńców z całego świata.