Jan Paweł II odważnie włączył nowe środki społecznego przekazu w dzieło ewangelizacji. O tym, jak ważny dla Papieża Polaka był dialog międzyludzki i komunikacja Kościoła z mediami, rozmawiali dziennikarze i eksperci na kolejnej międzynarodowej konferencji z cyklu edukacji medialnej w piątek 18 października br. w Małopolskim Centrum Dźwięku i Słowa w Niepołomicach.
Witając gości, proboszcz parafii w Podłężu, ks. prał. Tomasz Boroń, podkreślił fakt współpracy parafii z Katedrą Edukacji Medialnej UPJPII, burmistrzem Niepołomic i z pracownią Arsarti w Podłężu, czego efektem stała się konferencja naukowa „Jan Paweł II. Kultura i Wyczucie Medialne. Podłęże 2019” oraz wystawa „Jan Paweł II. Ludzie i Miejsca”. Zaznaczył: – Cieszy fakt, że te dwa wydarzenia wpisują się w obchody setnej rocznicy urodzin wielkiego Papieża Polaka. I dodał: – Pragnę wyrazić serdeczne podziękowanie ks. prof. Robertowi Nęckowi i pani mgr Joannie Sobczyk-Pająk, którzy zaprosili mnie do współpracy wokół tej konferencji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Język Jana Pawła II
Reklama
Na uwagę zasługuje m.in. referat „Przepowiadanie bez słów. Czyli jakim językiem posługiwał się Jan Paweł II”, który wygłosił ks. Rafał Kowalski. Autor przypomniał, że nauka zajmująca się komunikacją mówi, iż w wystąpieniach niezwykle ważna jest zrozumiałość, którą osiąga się za pomocą: prostoty, uporządkowanej członowości, lapidarności, czyli umiejętności przekazania wielu informacji w kilku słowach krótko i zwięźle, i dodatkowej stymulacji. Podkreślił: – Homilie Ojca Świętego są niemal modelowymi przykładami, które można stawiać za wzór osobom przemawiającym publicznie. Używa krótkich zdań i doskonale znanych słów. Jeśli pojawiają się trudniejsze pojęcia, ujmuje temat obrazowo, tak, że łatwo można wyobrazić sobie, o czym mówi. Często mamy wrażenie skondensowania wypowiedzi, jakby ograniczył ją do przekazania tego, co najważniejsze. Wręcz czasem pewne słowa są powtarzane jak slogany reklamowe, np.: „Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte”.
W ramach konferencji została otwarta wystawa „Jan Paweł II. Ludzie i miejsca”, a jej autorka, Joanna Sobczyk-Pająk, w referacie „Wizerunek społeczny abp. Karola Wojtyły w archiwalnym przekazie fotograficznym parafii Podłęże” zaznaczyła: – Na omawianych fotografiach widać, że abp Karol Wojtyła potrafił łatwo nawiązywać kontakt z ludźmi, a jego zachowanie i gesty były rozumiane przez każdego. I dodała: – Komunikacja niewerbalna jest zawsze bardziej wiarygodna od słów.
Sztuka dobrego dziennikarstwa
Z kolei ks. dr hab. Robert Nęcek w referacie: „Koncepcja opinii publicznej w świetle nauczania społecznego Jana Pawła II” poruszył m.in. temat odpowiedzialności dziennikarzy w kształtowaniu opinii publicznej. – Chodzi o to, że środki przekazu zobowiązane są do służenia najistotniejszym i niezbywalnym wartościom ludzkim, a więc prawdzie i dobru – wyjaśniał. I stwierdził: – Papieska koncepcja opinii publicznej zbudowana jest na myśleniu zgodnym z prawdą. Pociąga to za sobą odpowiednie implikacje społeczne, gdyż być profesjonalnym dziennikarzem, kształtującym opinię publiczną w sposób odpowiedzialny, to oddać się sztuce robienia dobrego dziennikarstwa. Z tej racji osoby pracujące w środkach społecznego przekazu winny czuć się zaangażowane w kształtowanie i szerzenie poglądów zgodnych z rzeczywistością i rzeczywistym dobrem społecznym.
W konferencji uczestniczyli m.in. rektor UPJPII ks. prof. Wojciech Zyzak i dziekan Wydziału Nauk Społecznych ks. prof. Michał Drożdż, a patronat nad wydarzeniem sprawował metropolita krakowski abp Maek Jędraszewski.