Reklama

Aspekty

Proboszczowie prosili o świętość

W sobotę 19 czerwca w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu zebrali się księża proboszczowie naszej diecezji. Przyjechali, aby modlić się o świętość. Świętość dla siebie i wszystkich kapłanów

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 43/2019, str. 1

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

Ks. Adrian Put

Po katechezie można było zadać o. Michałowi pytania dotyczące Eucharystii

Po katechezie można było zadać o. Michałowi pytania dotyczące Eucharystii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieczęsto mamy możliwość, aby być w tej szczególnej wspólnocie kapłańskiej, jaką są proboszczowie. To nasze spotkanie, jak wierzę głęboko z potrzeby serca, jest wołaniem o świętość kapłanów. Modlimy się także o dzieło powołań. Patrząc na współbrata, chcemy zanurzyć się w tajemnice obecności Boga, w Jego wielkiej łasce i miłości. I tę miłość chcemy przekazać dalej – powiedział bp Tadeusz Lityński, wyjaśniając sens spotkania.

Spotkanie rozpoczęło się w kościele seminaryjnym wspólnie odmówioną Liturgią godzin. Była także adoracja Najświętszego Sakramentu i okazja do spowiedzi. Po krótkiej przerwie w auli św. Józefa konferencję o Eucharystii wygłosił o. Michał Legan OSPPE.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po katechezie przyszedł czas na panel duszpasterski. W jego trakcie ks. Robert Patro i ks. Tomasz Gierasimczyk wprowadzili księży proboszczów w inicjatywy związane z duszpasterstwem liturgicznym w diecezji w najbliższych trzech latach.

Centralnym punktem Dnia modlitw o świętość kapłanów była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego z homilią o. Michała Legana: – Podczas Eucharystii Bóg może uczynić to, czego tak bardzo pragniemy. On może odmienić nasze serca. Może sprawić, że serce z kamienia, obumarłe, stanie się sercem żywym. Patrzymy dziś na Jezusa Chrystusa Eucharystycznego i słuchamy Ewangelii, która ma moc tłumaczyć nam samych siebie, i pozwólmy, aby ta Ewangelia nas zinterpretowała i opowiedziała nam samych siebie – wyjaśnił o. Legan.

Spotkanie zakończyło się wspólnym aktem zawierzenia kapłanów Matce Bożej Paradyskiej.

2019-10-22 13:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego Jezus umarł?

Dlaczego Jezus umarł? Czy musiał umierać? Jaki jest sens Jego śmierci? Czy Jezus mógł nie zgodzić się na śmierć? Te i inne pytania rodzą się w człowieku, który świadomie wyznaje wiarę słowami: „Wierzę…w Jezusa Chrystusa…, który ukrzyżowan, umarł i pogrzebion…”. Wiara w śmierć Jezusa, zawarta w Symbolu Apostolskim, odkrywa przed nami podstawową prawdę: „Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy” (por. 1 Kor 15, 3). Cała droga życia Jezusa była ukierunkowana na jeden cel: zbawienie ludzi. Chrystus utożsamił się z grzeszną ludzkością, która musi zostać ukarana. Bierze karę na siebie. Bóg, jeśli karze, to znaczy, że wymaga tego Jego sprawiedliwość. Chrystus umiera nie za własne grzechy (jest przecież niewinny), tylko za nasze. Uczynił ze swego życia ofiarę. Ewangeliści i św. Paweł twierdzą jednoznacznie, że śmierć Jezusa jest „ofiarą”, „odkupieniem”, „okupem”. Jezus wypełnia wszystkie ofiary Starego Testamentu i w tym osobistym ofiarowaniu się uobecnia je w geście oddania swego życia za wielu: „Chrystus nas umiłował i samego siebie wydał za nas jako dar i ofiarę dla Boga, jako miłą woń” (por. Ef 5, 2). W Liście do Hebrajczyków autor odwołuje się do krwawych ofiar w Starym Testamencie, aby oddać sens śmierci Chrystusa. Czyni to, aby zaznaczyć, że pomiędzy tą śmiercią i tymi ofiarami istnieje zasadnicza różnica (por. Hbr 9, 11-28). Sam Jezus, mówiąc o swojej śmierci, też odwołuje się do starotestamentowych ofiar: ofiarowuje swoją krew i nazywa ją ofiarą Przymierza; mówi, że owa krew będzie wylana za wielu (słowa konsekracji eucharystycznej), zaś „pamiątka”, którą ustanawia w dniach Paschy, nawiązuje do paschalnej ofiary Baranka. Jednakże dla Jezusa były to jedynie obrazy. Wiedział dobrze, że Jego śmierć to coś zupełnie innego niż rytuał. Dawne ofiary były niewystarczające. Jedynie śmierć Chrystusa może wypełnić to, czego owe ofiary pragnęły dokonać i co miały znaczyć. Tę bogatą w treści myśl wymownie streszcza kard. Joseph Ratzinger: „Wszystkie ofiarnicze środki ludzkości, wszystkie wysiłki tego świata, mające na celu pozyskanie Boga przez kult i rytuał, skazane były na niepowodzenie, bowiem Bóg nie pragnie ani kozłów, ani byków, ani żadnych rytualnych ofiar. Nic Bogu nie dajemy, paląc je ku Jego chwale. Interesuje Go jedynie i wyłącznie człowiek. Jedynym i prawdziwym uwielbieniem jest bezwarunkowe «tak», jakim człowiek odpowiada na Boże wezwanie. Wszystko należy do Boga, jednakże przyznał On człowiekowi wolność powiedzenia «tak» lub «nie», kochania lub odmowy miłości; miłość w wolności jest jedyną rzeczą, której Bóg może oczekiwać”. Śmierć Jezusa jest więc podstawą bezwarunkowego oddania się Ojcu i absolutnej solidarności z grzesznymi ludźmi. Nowy Testament mówi o Jego śmierci jako o odkupieniu: „Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i oddać swoje życie jako okup za wielu” (Mk 10, 45). „Okup” to suma pieniędzy wypłacona za uwolnienie jeńca albo wykupienie niewolnika. Stąd słowo „odkupienie” znaczy „ponowne kupienie”. Chrystus nas odkupił przez swoją śmierć, dzięki niej ludzkość dostąpiła odpuszczenia grzechów. Jezus jest Odkupicielem, czyli Tym, który oddaje swoje życie na okup za wielu, nie dlatego, iż został zobowiązany do zapłacenia czegoś komuś, lecz dlatego, że jest obrazem Boga, który nie może nas pozostawić we władaniu grzechu i śmierci. On jest Odkupicielem człowieka, On uwalnia nas od niewoli grzechu i ukazuje nieskończoną miłość Ojca, który nie chce śmierci grzesznika, lecz pragnie, aby się nawrócił i żył. Śmierć Jezusa objawia nam, czyli odkrywa i ukazuje, kim jest Bóg, jaka jest głębia odwiecznej Bożej istoty. Boga możemy poznać jedynie przez Jezusa. Objawić Boga oznacza dla Jezusa zgodzić się umrzeć. Gdyby Jezus nie zgodził się umrzeć, nie objawiłby Boga takim, jaki jest. Bóg jest miłością. Kochać zaś to umrzeć dla samego siebie. Tak jak żyć znaczy kochać, tak też kochać to umierać, bo miłość jest istnieniem przez innych i dla innych. To właśnie głosił nam Jezus, umierając na krzyżu. „Uniżył siebie samego, stając się posłusznym aż do śmierci” (Flp 2, 8). Śmierć Jezusa była więc ofiarą doskonałą, gdyż dokonała się z miłości (por. KKK 614, 2100). Jezus w swojej nieskończonej miłości dał okup za brak naszej miłości, to znaczy, że swoją miłością wszystko naprawił.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Papież przyjął w szpitalu sekretarza stanu kardynała Parolina

2025-02-25 12:50

[ TEMATY ]

Watykan

kard. Pietro Parolin

Poliklinika Gemelli

Grzegorz Gałązka

Papież Franciszek, przebywający w Poliklinice Gemelli, przyjął tam w poniedziałek sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej kardynała Pietro Parolina i jego zastępcę, arcybiskupa Edgara Pena Parrę - podało we wtorek biuro prasowe Watykanu. Źródła informują, że w 12. dniu pobytu szpitalu papież kontynuuje leczenie.

To było pierwsze od początku hospitalizacji papieża spotkanie z sekretarzem stanu, czyli drugą najważniejszą postacią w Watykanie.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Eksploracje wokół tajemnicy tańca

2025-02-25 17:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Czym jest świat tańca i choreografii? Jak go zapisać i uwiecznić? Jedną z najnowszych propozycji interpretacji tego tematu można obejrzeć na wystawie łódzkiego fotografa. „Jerzy Koba. Eksploracje wokół tajemnicy tańca” to temat wystawy artysty – fotografa, prezentowanej w Galerii Patio2 Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję