Reklama

Niedziela Legnicka

50. Legnica Cantat za nami

Niedziela legnicka 24/2019, str. 6-7

[ TEMATY ]

chór

Ks. Piotr Nowosielski

Korowód prowadziła Reprezentacyjna Orkiestra Elektrowni Turów

Korowód prowadziła Reprezentacyjna Orkiestra Elektrowni Turów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez 10 dni, od 24 maja do 2 czerwca br., Legnicę opanowały wydarzenia związane z jubileuszową 50. edycją Festiwalu Chóralnego Legnica Cantat.

Bogactwo koncertów

Skoro jubileusz, to i zróżnicowanych propozycji związanych z jego przebiegiem nie brakowało. A wśród nich znalazły się nie tylko zmagania konkursowe zgłoszonych i zakwalifikowanych do festiwalu 10 chórów, ale także inne wydarzenia. Należały do nich koncerty: inauguracyjny Chóru Madrygał z LCK Legnica pod dyrekcją Dariusza Rzoncy; koncert The Age of Sing z udziałem Kamili Bednarek, Piotra Cugowskiego, Renaty Przemyk i Katie Melua, którego ideą było zestawienie głosów artystów w formule a cappella, jedynie z towarzyszeniem chórów; Oratorium Voices of Light – The Passion of Joan of Arc, poświęcone męczeństwu francuskiej bohaterki narodowej Joanny D’Arc; koncert Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Marka Gandeckiego – to laureaci ubiegłorocznej edycji festiwalu, oraz finałowy koncert jubileuszowy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie tylko chóry

Reklama

Ponadto mieszkańcy miasta, w różnych jego miejscach, mieli okazję uczestniczyć w cyfrowo-binarnym performansie przygotowanym przez The Binary Graffiti Club Choir z Anglii. Sami legniczanie mogli też włączyć się w festiwal, uczestnicząc w projekcje „Dźwiękowa mapa Legnicy”, do którego mogli przesyłać nagrane dźwięki z różnych miejsc miasta. Odbyły się warsztaty polifoniczne, bicie rekordu w śpiewaniu a cappella, zaprezentowano wystawę fotograficzną, ilustrującą historię festiwalu, a w Muzeum Miedzi wystawę pt. „Pół wieku z Cantatem”.

Organizatorzy i uczestnicy podkreślali także ważność odbytego I Kongresu Chóralistyki Polskiej. Na jego program złożyło się 5 sesji panelowych, poświęconych definiowaniu potrzeb i oczekiwań chórów akademickich, zawodowych, amatorskich, dziecięcych oraz kompozytorów.

Uczestnicy i laureaci

Do zmagań konkursowych w bieżącym roku stanęły chóry: Chór Męski „Słowiki 60 im. Jana Szyrockiego” ze Szczecina pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego; Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej; Chór SM i OSM II st. Zespołu Szkół Muzycznych w Legnicy pod dyrekcją Ilony Kameckiej; Chór „Feichtinum” Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Artura Wróbla; Zespół Wokalny „ESPERIMENTO” z Białegostoku pod dyrekcją Barbary Kornackiej; Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia pod dyrekcją Małgorzaty Podzielnej; Chór Kameralny „441 Hz” z Gdańska pod dyrekcją Anny Wilczewskiej; Chór Mieszany Katedry Wawelskiej z Krakowa pod dyrekcją Andrzeja Korzeniowskiego; Chór Music Ewerywhere z Gdańska pod dyrekcją Beaty Śnieg-Wądołowskiej i Chór Cantabile z Polkowic pod dyrekcją Joanny Kąca.

Reklama

Ostatecznie Złoty Dyplom, Grand Prix – Nagrodę Główną dla najlepszego chóru Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 50, Lutnię im. Jerzego Libana z Legnicy (nagroda przechodnia) oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 złotych, a także udział w przyszłorocznej edycji turnieju w charakterze gościa specjalnego zdobył Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny. Dyrygentowi Chóru przyznano także nagrodę specjalną – zaproszenie do udziału w pracach Jury Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 51.

Pełną listę laureatów zainteresowani znajdą na stronach organizatorów.

My natomiast chcemy złożyć na ich ręce podziękowanie za to wielkie święto i wydarzenie muzyczne w murach naszego miasta.

2019-06-12 09:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przywrócili dawne piękno

Niedziela sandomierska 5/2022, str. II

[ TEMATY ]

renowacja

chór

Archiwum prywatne

Chór odzyskał dawny blask

Chór odzyskał dawny blask

W kościele Nawrócenia św. Pawła zakończył się remont zabytkowej balustrady i szafy organowej.

Prace renowacyjne trwały od 2019 r. Konserwatorzy na początku przeprowadzili tzw. konserwację techniczną, która polegała na wzmocnieniu elementów konstrukcyjnych balustrady chóru muzycznego, sprawdzeniu wytrzymałości belek podtrzymujących drewnianą podłogę chóru oraz instrument muzyczny. – Były obawy o zły stan drewna użytego do konstrukcji chóru, ponieważ inne elementy drewniane, głównie ornamenty były mocno osłabione na skutek żerowania szkodników drewna. W trakcie prac wymieniona została część podłogi chóru, kilka legarów podtrzymujących oraz praktycznie cała podsufitka z zachowaniem oryginalnych listew dekoracyjnych – mówił Marek Babś, główny wykonawca prac. Kolejne prace polegały na rekonstrukcji uszkodzonych fragmentów drewnianej ornamentyki i rzeźb, została również odsłonięta pierwotna polichromia chóru. Drugi etap prac dotyczył konserwacji elementów polichromowanych chóru. W ich trakcie wykonano konserwację trzech obrazów namalowanych na balustradzie oraz scalono kolorystycznie polichromię do pierwotnego ceglanego koloru.
CZYTAJ DALEJ

Rodziny zostawiają seniorów w szpitalach na święta. "To już powszechne"

2025-04-15 09:08

[ TEMATY ]

szpital

chorzy

seniorzy

rodziny

Adobe Stock

Zjawisko pozostawiania przez rodziny seniorów w szpitalach na święta jest już powszechne

Zjawisko pozostawiania przez rodziny seniorów w szpitalach na święta jest już powszechne

Seniorzy w okresie świąt są przywożeni i pozostawiani w szpitalach. Jest to zjawisko powszechne i dotyczy od kilku do kilkunastu procent chorych - podkreślił w rozmowie z PAP pomorski lekarz wojewódzki Jerzy Karpiński.

Rzadko lekarze z SOR zauważają, że może to wynikać z nagłego pogorszenia stanu zdrowia bliskich i szukania pomocy medycznej.
CZYTAJ DALEJ

Strachy na lachy

2025-04-16 07:34

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Donald Tusk doszedł do władzy dzięki licznym obietnicom i z wielkimi słowami na ustach. Miało być nowocześnie, europejsko, z poszanowaniem praworządności, bez rozdawnictwa i populizmu. Kto go znał, wiedział, że to ściema, ale jednak pamięć ludzka jest ulotna i jego przerwa brukselska zrobiła swoje. Miało być wszystko to, czym – jego zdaniem – nie był PiS. Zapowiadał, że odwróci politykę Jarosława Kaczyńskiego o 180 stopni. Tymczasem mijają miesiące, a kolejne decyzje, słowa i gesty lidera Platformy Obywatelskiej coraz bardziej przypominają... działania PiS. Z tą tylko różnicą, że teraz to on je firmuje. Przynajmniej w warstwie retorycznej. I co więcej – niekiedy robi to z większym przekonaniem niż ci, których przez lata za to krytykował.

Pierwsza wielka wolta miała miejsce w temacie migracji. To właśnie Tusk jeszcze kilka lat temu atakował PiS za politykę "zamykania się", za „strachy na migrantów”, za „ksenofobię”. Mówił o „nieuchronnych konsekwencjach” za niezgodę rządu PiS. Dziś? Mówi dokładnie tym samym językiem, który przez lata piętnował. Straszy „nielegalną migracją”, wspiera twarde kontrole na granicach, opowiada się za utrzymaniem zapory zbudowanej przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Gdyby nie patrzeć kto mówi, to czasem można by sądzić, że mówi któryś z ministrów rządu Morawieckiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję