Ks. Zdzisław Wójcik: - Zapewne w sensie rolniczym głosi tę maksymę M. T. Cicero (106-43). Wciąż aktualna jest zasada, że bez pracy nie ma kołaczy, że człowiek stworzony jest do pracy jak ptak do fruwania.
Brat Stanisław Rybicki: - Tak w Starym, jak i w Nowym Testamencie poucza nas Słowo Boże o współzależności między posiewem i owocowaniem, między trudem rolnika i jego radością w czas zbiorów. Metaforycznie tę prawdę przekazuje Apostoł Koryntianom i nam: "Pamiętajcie o tym, że kto skąpo sieje, ten będzie zbierał skąpe plony, a kto hojnie sieje, ten zbierze bogate plony" (2 Kor 9, 6). Św. Paweł ma tu na myśli akcję charytatywną; zachęca chrześcijan, również współczesnych, by dzieląc się dobrami, czynili to wielkodusznie: "nie z żalem lub z konieczności, ponieważ chętnego dawcę Bóg miłuje". Raz po raz przypomina Paweł o potrzebie radości w praktykowaniu chrześcijańskiego miłosierdzia. Dar wymuszony, jakby siłą wydarty, nie posiada wartości zasługującej na wieczną zapłatę.
- Dawni i aktualni kwestarze wiedzą, że na ogół ubodzy bywają hojniejsi niż bogacze.
Reklama
- Litowanie się nad ubogimi nie czyni człowieka uboższym. Dawcą zapłaty jest sam Bóg, Pan wszechwładny zarówno zasiewów, jak i żniwa. Im więcej ludzie dają, tym większa jest liczba tych, którzy dziękują Bogu za Jego dobroć. Jakże wzruszające jest spostrzeżenie Jezusa o ubogiej wdowie, która ofiarowała "więcej niż wszyscy", która "wrzuciła wszystko, co miała na życie" (Mk 12, 44). Wstręt nas ogarnia, że faryzeusze "objadają domy wdów pod pozorem długich modlitw" (Mk 12, 40). Ich żniwem będzie kara Boga sprawiedliwego. Jakiż to zaszczyt dla uczniów Chrystusa, że przez nich działa On sam. "Nie liczy się ani ten, który sadzi, ani ten, kto podlewa, lecz ten, który daje wzrost, czyli Bóg. I ten, kto sadzi, i ten, kto podlewa, mają jednakową wartość, a każdy z nich otrzyma nagrodę odpowiednią do własnego trudu. Jesteśmy bowiem współpracownikami Boga" (1 Kor 3, 5-9).
- Dobro uprawianej roli - ludu Bożego - wymaga, aby między rolnikami - apostołami - misjonarzami panowała harmonia. Zróżnicowanie zadań jest wprawdzie czymś zrozumiałym, ale zapłata, zbiór w czas żniwa, będzie odpowiadać zasługom, jakie każdy na swym odcinku zgromadzi.
- "Dlatego należy głosić i popierać godność pracy, każdej pracy, a zwłaszcza pracy na roli" (LE 21). W sytuacji kryzysowej wielu krajów nękanych głodem, wyzyskiem, wojnami, terrorem dostrzec nam trzeba solidarną współodpowiedzialność za życie świata: "Żniwiarz - mówi Chrystus - zbiera plon na życie wieczne, aby siewca i żniwiarz wspólnie się cieszyli" (J 4, 36).
Pomóż w rozwoju naszego portalu