Reklama

Niedziela Częstochowska

Droga do miłości

„Pieśń nad Pieśniami” – projekt Agnieszki Fiuk, wokalistki, pianistki, kompozytorki, autorki tekstów jest adaptacją muzyczną biblijnego tekstu Księgi o tym samym tytule

Niedziela częstochowska 15/2019, str. VIII

[ TEMATY ]

projekt

Monika Bykowska

Agnieszka Fiuk – autorka projektu

Agnieszka Fiuk – autorka projektu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przedstawienie opowiada o relacji Oblubieńca i Oblubienicy, ukazującej czystość i najwyższą doskonałość aktu miłosnego, zarezerwowanego dla więzi opartej na wierności i wyłączności. Kompozycja jest jedną z pierwszych prób objęcia całości treści i ułożenia jej w narrację. To również kolejny etap odkrywania przez autorkę drogi wiodącej „ku dojrzałości chrześcijańskiej”.

Praca nad projektem trwa już niemal dwa lata. Artystka jest mocno związana z tym dziełem. Nie tylko przez muzykę. „Pieśń nad Pieśniami” stała się jej drogą. – Nieustanne bycie w tekście sprawia cuda w moim życiu. „Pieśń nad pieśniami” jest nauką relacji, piękna, nie takiego, o którym się wie, ale takiego, którego się doświadcza. Weszłam na drogę uczenia się miłości, odpowiadania sobie na pytania: czym jest miłość w moim życiu? Jak ją wyrażam i jak się w niej rozwijam – mówi Agnieszka Fiuk. – Bóg upomina się o to, byśmy chcieli doświadczyć Jego miłości. Nie mogę dać komuś czegoś, czego nie mam. Jeśli nie widzę tego, że jestem wartościowa w oczach Bożych, to nie zobaczę innego wartościowego człowieka, bo będę skupiona na swoim głodzie i braku. Swoje doświadczenie chcę przekazać dalej, dedykując je słuchaczom – wyjaśnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dziś jest to materiał koncertowy, żyjący w trzech różnych odsłonach: teatralnej, koncertowej i medytacyjnej. Tekst został podzielony na 22 pieśni, ujęte w 7 większych części: prolog, 5 poematów i epilog. W planach jest także płyta, przy tworzeniu której spotkają się świetni instrumentaliści, m.in.: Tomek Drozdek, Wojtek Rot, Zuzanna Niedźwiecka, Miłosz Caban. Kręgi wykonawcze zasili również 8-osobowy zespół wokalny przygotowywany przez Agnieszkę Rysanow-Mazur.

– Na koncertach często słyszałam i widziałam zadziwienie, że taka księga jest w Biblii. Dla wielu było to pierwsze zetknięcie się z tą treścią. Po koncertach ludzie przychodzili i pytali, czy i gdzie mogą znaleźć płytę. Stąd też pomysł, by ona powstała. Jest dużo trudności, ale ufam, że z pomocą ludzi i Boga powstanie.

Reklama

– Pieśni dedykowane są też tym, którzy mają złamane życie. Pieśń „Chora z miłości” mówi o trudnych rzeczach, ale to nadzieja dla tych, którzy myślą, że dla nich nie ma miejsca w sercu Boga – opowiada Agnieszka Fiuk. – Pieśń to nasza droga, na której Bóg daje nam się stopniowo poznawać. Pozwala nam zatęsknić za sobą i daje wolność: „Nie budźcie ze snu, nie rozbudzajcie miłości, póki sama nie zechce” – mówi autor tekstu. On pragnie naszej szczerej miłości a nie lęku przed Prawem i złamaniem Prawa.

Artystce zależy na tym, by dać się prowadzić Słowu przez muzykę: – Muzyka ma być nośnikiem tekstu. Śpiewane pieśni zapadają w ucho i w pamięć. Nie trzeba się ich uczyć. Później odpowiednie słowa wracają w odpowiednim momencie i karmią duszę, lecząc jej głody. Cała pieśń przepełniona jest słowami prawdy.

– Mam marzenie, by „Pieśń” rozeszła się w świat. Pragnę dzielić się tym, co zrodziło się w moim sercu, czego tak namacalnie doświadczyłam w relacji z Bogiem, i co ma swoje bardzo konkretne przełożenie na moje relacje z ludźmi i rodziną – wyznaje.

Wcześniej Agnieszka Fiuk stworzyła projekt muzyczny „Ocalona” – oparty na tekstach ośmiu biblijnych psalmów opowiadających o głębokim doświadczeniu wejścia na drogę świadomego życia z Bogiem.

2019-04-10 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowa kaplica Miłosierdzia

Niedziela legnicka 14/2016, str. 8

[ TEMATY ]

projekt

Ks. Piotr Nowosielski

Projekt baptysterium w kościele pw. św. Judy Tadeusza w Jeleniej Górze

Projekt baptysterium w kościele pw. św. Judy Tadeusza
w Jeleniej Górze

W kościele pw. św. Judy Tadeusza na os. Czarne w Jeleniej Górze powstaje kaplica upamiętniająca Rok Święty Miłosierdzia oraz 1050. rocznicę Chrztu Polski. Projekt został przedstawiony parafianom 6 marca przez proboszcza i artystę realizującego przedsięwzięcie.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej.

Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.

Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59).

"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) .

Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii.

Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:

Zamroczyło nam Panną Nietkniętą

rozmarynem, maruhą t miętą

od kadzideł i kwiatów, i zielska

zachorzała nam Panna Anielska!

Zachorzała chwalebnie przy święcie

na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,

w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,

śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....

Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,

z rąk nam parną zwisła zieleniną,

z rąk Ją potem żywą a umarłą -

srebrny poszum skrzydłami podgarnął...

Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni

Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)

CZYTAJ DALEJ

Maryja z „ciałem i duszą” została wzięta do nieba – co oznacza uroczystość Wniebowzięcia NMP?

2024-08-15 10:09

[ TEMATY ]

Maryja

Wniebowzięcie NMP

Matka Boża Zielna

Adobe Stock

Wiara we wniebowzięcie Maryi obecna jest od pierwszych wieków chrześcijaństwa, choć stała się ona dogmatem dopiero w 1950 r. i to tylko w Kościele zachodnim. Sensem tego święta nie jest docenienie zasług Maryi, ale nadzieja, że tak jak Maryja, mamy szansę uczestnictwa w chwale nieba w całej pełni: wraz z „ciałem i duszą”. A nastąpi to ostatecznie po Zmartwychwstaniu. W tym roku uroczystość Wniebowzięcia jest szczególną okazją do modlitwy o pokój na Bliskim Wschodzie - o co proszą franciszkanie z Kustodii Ziemi Świętej.

Wniebowzięcie Maryi - jak stwierdza Katechizm Kościoła Katolickiego - jest "szczególnym uczestniczeniem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania innych chrześcijan". Wniebowzięcie Maryi nie wskazuje więc jedynie na wyjątkową rolę Maryi w historii zbawienia, ale jest światłem dla każdego wiernego i dla całego Kościoła, w którym możemy lepiej zrozumieć to, ku czemu zmierzamy. Maryja jest figurą Kościoła, a to znaczy że w Niej zrealizowało się to, co - dzięki Bożemu miłosierdziu - może zostać zrealizowane w każdym z nas, jak np. bycie w niebie ciałem i duszą. Maryja tą drogą idzie jako pierwsza. Dogmatyczne sformułowanie o zabraniu Maryi z „duszą i ciałem” do nieba oznacza, że Maryja beż żadnej wątpliwości jest u Boga, nie tylko w formie duchowej ale i cielesnej, a jej ciało ma taką postać, jaką miało ciało Jezusa po zmartwychwstaniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję