Ojciec Święty Franciszek przyjął zaproszenie szejka Muhammada ibn Zajida Al Nahajjana, natępcy tronu emiratu Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, i w dniach 3-5 lutego 2019 r. odwiedził Abu Zabi. Wziął m.in. udział w międzynarodowym spotkaniu międzyreligijnym nt. międzyludzkiego braterstwa. Franciszek został zaproszony również przez Kościół katolicki w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Motto podróży stanowiły słowa: „Uczyń mnie narzędziem Twojego pokoju”, zaczerpnięte z modlitwy św. Franciszka z Asyżu.
To pierwsza wizyta papieska w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na Półwyspie Arabskim w ogóle. Katolicy stanowią 1 proc. mieszkańców tego kraju – to kilkaset tysięcy zagranicznych pracowników. Z kościelnego punktu widzenia Zjednoczone Emiraty Arabskie należą do wikariatu apostolskiego Arabii Południowej z siedzibą w Abu Zabi. Kieruje nim szwajcarski kapucyn bp Paul Hinder – wikariusz apostolski. Podczas papieskiej pielgrzymki przewidziano spotkanie z członkami Muzułmańskiej Rady Starszych Wielkiego Meczetu.
Na spotkanie ze wspólnotą katolicką Zjednoczonych Emiratów Arabskich Ojciec Święty przeznaczył poranek ostatniego dnia wizyty, czyli 5 lutego. Zaplanowano wtedy nawiedzenie katedry w Abu Zabi i Mszę św. w stołecznym ośrodku sportowym, a więc w miejscu publicznym, co też było wyjątkowe. Bp Hinder wyraził nadzieję, że papieska wizyta stanie się ważnym krokiem w dialogu między muzułmanami i chrześcijanami, a także przyczyni się do wzajemnego zrozumienia i procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie.
Logo podróży przedstawia gołębicę niosącą gałązkę oliwną. Biały ptak został obramowany na żółto (barwy flagi watykańskiej). W skrzydła gołębicy wpisane zostały barwy flagi Zjednoczonych Emiratów Arabskich, co symbolizuje wizytę Franciszka w tym kraju jako zwiastuna pokoju. Papież stwierdził, że pojechał tam „jako brat, by wspólnie zapisać nową kartę dialogu i razem przejść szlakami pokoju”.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie - czy jeśli sakramentu udziela człowiek niegodny, to traci on swoją moc?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.