Reklama

25. rocznica wizyty Jana Pawła II w Alverni

Alwernia. Tu na nowo narodziło się chrześcijaństwo

17 września 1993 r. Jan Paweł II jako pierwszy papież w historii wspiął się na górę La Verna, gdzie św. Franciszek otrzymał stygmaty. Ten gest Papieża z Polski pokazuje, jak wielką wagę przywiązywał on do przesłania Biedaczyny z Asyżu, który właśnie swoim życiem głosił – i dziś nadal głosi – zbawcze słowo Ewangelii. Co więcej, Jan Paweł II był przekonany, że „trudno znaleźć świętego, którego orędzie przetrwałoby w takim stopniu «próbę czasu»”. Tak jak św. Bonawentura Papież uważał, że Franciszek to „nowy człowiek, dany światu z nieba”, a „stygmaty, które otrzymał w tym miejscu, na Alwerni, stanowią szczególny znak – są wewnętrznym świadectwem prawdy Biedaczyny. Oto staje przed nami ten, który prawdziwie i dogłębnie «chlubił się z Chrystusowego krzyża». Nie z «czegokolwiek innego», ale tylko «z krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa». Znak upodobnienia z miłości. Mówi apostoł Paweł i powtarza Franciszek z Asyżu: przez krzyż Chrystusa i dzięki mocy miłości «świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata»”. Franciszek – jak powiedział Papież w homilii podczas Mszy św. w sanktuarium – „dał świadectwo bezgranicznej miłości Boga. I nie przestaje o niej świadczyć również dzisiaj”, a ludzie przychodzą na Alwernię, „aby raz jeszcze upewnić się, że miłość jest większa od każdej złej mocy”.
Aby przypomnieć historyczną wizytę Jana Pawła II, ja także wspiąłem się na górę La Verna, aby porozmawiać z ówczesnym gwardianem sanktuarium – o. Eugeniem Barellim, który dzisiaj ma ponad 85 lat, ale pomimo podeszłego wieku nic nie stracił ze swojej werwy, franciszkańskiej pogody ducha i humoru. Powitał mnie w miejscu, w którym 14 września 1224 r. św. Franciszek otrzymał stygmaty – jego cela znajduje się dokładnie nad Kaplicą Stygmatów. O. Eugenio pochodzi z Livorno w Ligurii, wstąpił do zakonu franciszkańskiego dość późno, w wieku 29 lat, mimo że w jego rodzinie, bardzo związanej z Kościołem, „oddychało się” duchowością franciszkańską. Siostra jego babki – Armida Barelli, wraz z o. Agostinem Gemellim, założyła Katolicki Uniwersytet Najświętszego Serca w Mediolanie. Jego brat bliźniak jako pierwszy odkrył powołanie do kapłaństwa i został franciszkaninem w prowincji Benevento. Ponieważ rodzina Barellich była liczna, po śmierci ojca, który zmarł wcześnie, Eugenio musiał się zająć utrzymaniem młodszego rodzeństwa. Wynagrodzenie pracownika banku było niewystarczające, dlatego postanowił iść w ślady ojca, który zajmował się handlem oliwą z oliwek – zaczął podróżować po całym regionie śródziemnomorskim, by skupować oliwę dla wielkich liguryjskich firm. Podczas tych podróży poznał Ojca Pio i zaczął się u niego spowiadać. Kiedy bracia Eugenia zdobyli wykształcenie, jego duchowy ojciec zachęcał go do wstąpienia do zakonu. Młody Barelli powiedział o tym również Ojcu Pio, który dwa razy po spowiedzi powiedział mu: „Zrób to szybko”; po raz drugi pobłogosławił go, zwracając się do niego „figliolo” (synu). I tak Eugenio został franciszkaninem. Po studiach z zakresu filozofii i teologii w szkołach franciszkańskich zajmował się pracą formacyjną. W 1973 r. został mianowany gwardianem sanktuarium Stygmatów i to właśnie on przyjmował w La Vernie Jana Pawła II, pierwszego w historii papieża, który odwiedził miejsce, gdzie Biedaczyna z Asyżu upodobnił się do Chrystusa, otrzymując stygmaty – blizny Jego męki. W rozmowie z dawnym gwardianem tego świętego miejsca pragnąłem przypomnieć tę historyczną wizytę.
W. R.

Niedziela Ogólnopolska 39/2018, str. 10-12

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch: – Kiedy po raz pierwszy usłyszał Ojciec o kard. Karolu Wojtyle?

O. Eugenio Barelli: – Kiedy zostałem gwardianem sanktuarium Stygmatów w 1973 r., poprzedni gwardian opowiadał mi o wizycie w naszym klasztorze arcybiskupa Krakowa. Kard. Wojtyła przyjechał do La Verny w 1971 r., ponieważ chciał właśnie tutaj przeżyć 25. rocznicę kapłaństwa. W czasie swego pobytu spał w zwykłej celi klasztornej.

– W 1978 r. kardynał, który odwiedził Wasze sanktuarium, został wybrany na biskupa Rzymu podczas drugiego konklawe tamtego pamiętnego roku. Ten nowo wybrany papież jako cel swojej drugiej podróży we Włoszech wybrał Asyż św. Franciszka (pierwszym było maryjne sanktuarium na Mentorelli). Co myślał Ojciec o nowym papieżu, który okazał się tak bardzo „franciszkański”?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Nie znałem go, więc zacząłem pogłębiać jego nauczanie, ponieważ było to coś nowego. Ale pierwszą rzeczą, która mnie uderzyła, był sposób, w jaki przeżywał to, co mówił i myślał. Szczególnie zainteresowała mnie adhortacja apostolska „Redemptionis donum” skierowana do zakonników i zakonnic o ich konsekracji w świetle tajemnicy Odkupienia. Założenia tej adhortacji przypominają podejście św. Franciszka do swojej Reguły, która wychodzi od historii bogatego młodzieńca. Ale najbardziej szokującą rzeczą było dla mnie spostrzeżenie Papieża, że życie konsekrowane jest instytucją ustanowioną nie przez Kościół, ale przez Boga. A więc jest częścią konstytutywną Kościoła. Nie może być Kościoła bez życia konsekrowanego. Uderzyła mnie głębia jego myśli, która pochodziła nie tylko ze studiów, ale też z przeżytego doświadczenia, z mistycznej wiedzy. I moim zdaniem, jego mistyczna wiedza pochodziła z wielkiego daru życia kontemplacyjnego.

– Czy spodziewał się Ojciec wizyty Papieża w La Vernie?

– W pobliżu La Verny, w Pieve Santo Stefano, urodził się znany teolog, wielki znawca Soboru Watykańskiego I, franciszkanin Umberto Betti, którego w 2007 r. papież Ratzinger wyniósł do godności kardynalskiej. Przez 4 lata (1991-95) był on rektorem Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego i często jadał obiad z Janem Pawłem II, który nazwał go „wspaniałym rektorem” (magnifico rettore) zamiast użyć oficjalnej formuły „jego magnificencja rektor” (rettore magnifico). Kiedyś o. Betti poprosił Papieża, by pozwolił mu powrócić do La Verny, aby mógł żyć jak prosty franciszkanin. Papież odpowiedział: „Niech ojciec jedzie do Alwerni, ale proszę być do dyspozycji w razie potrzeby”. I tak też było. Pewnego dnia o. Betti powiedział mi – byłem wtedy znowu gwardianem sanktuarium – że trzeba tu sprowadzić Jana Pawła II. Rozpoczęliśmy wszystkie oficjalne procedury, ale jestem przekonany, że to sam Papież pragnął odwiedzić to miejsce. Był już tutaj dwukrotnie jako kardynał, potem chciał przybyć w 1992 r., ale nie mógł z powodów zdrowotnych. Przybył wreszcie 17 września 1993 r.

– Jak przebiegała wizyta?

Reklama

– Papież przyleciał helikopterem, ale z powodu mgły nie wylądował u nas, tylko na boisku sportowym w miejscowości Chitignano, i do sanktuarium dojechał samochodem. Jako gwardian powitałem go. Następnie odbyły się celebracja eucharystyczna i procesja z relikwiami krwi św. Franciszka do Kaplicy Stygmatów, gdzie Papież na stojąco zaczął się intensywnie modlić. Później podpisał na ołtarzu swoją modlitwę skierowaną do św. Franciszka i znowu zaczął się modlić – tym razem klęczał na poduszce umieszczonej na podłodze, obok skały stygmatów. Była to modlitwa tak intensywna, że Papież wydawał się nieobecny. Następnie zatrzymał się, aby kontemplować habit Franciszka, który umieściliśmy w pobliżu kaplicy (dziś jest on przechowywany w bazylice). Gdy wyszliśmy, powiedziałem Papieżowi, że daliśmy mu pokój obok małej kaplicy dawnego ambulatorium. Gdy to usłyszał, kazał się tam zaprowadzić. Gdy weszliśmy, zaczął się modlić. Mijał czas, a Papież się modlił i modlił. Byłem tuż obok niego i zrozumiałem, że Papież „odszedł”, był jakby nieobecny, całkowicie pogrążony w modlitwie. W tej małej kapliczce działo się coś nadprzyrodzonego – było to doświadczenie mistyczne i nie było to – proszę mi wierzyć – przekonanie podyktowane emocjami. Jan Paweł II zrobił wtedy na mnie wielkie wrażenie. W pewnym momencie wszedł sekretarz, ks. Stanisław, i szepnął mu coś do ucha. Papież wstał i przeszedł do refektarza, gdzie czekano na niego z obiadem (byli tam tylko toskańscy biskupi i bracia). W pewnym momencie poprosiłem Jana Pawła II, aby zabrał głos, a on w spontanicznym przemówieniu wypowiedział pamiętne zdanie: „W tym uprzywilejowanym miejscu narodził się nie tylko franciszkanizm, ale narodziło się na nowo chrześcijaństwo”.

– Uznanie miejsca otrzymania stygmatów przez św. Franciszka za miejsce nowych narodzin chrześcijaństwa to stwierdzenie bardzo „silne”...

– To zdanie było tak „silne”, że skontaktowałem się z ks. Lombardim (ks. Federico Lombardi, jezuita, przez wiele lat był dyrektorem Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej – przyp. W. R.), aby poprosić o pozwolenie na jego opublikowanie. W czasie swojego przemówienia w refektarzu Papież przypomniał też swoją wizytę na Górze Krzyży na Litwie, którą nazwał „sanktuarium narodu” i porównał ją z sanktuarium w La Vernie: tam mamy do czynienia z misterium krzyża całego narodu, tutaj – z misterium krzyża jednej osoby, św. Franciszka. Papież powiedział także, że ludzie z całego świata, a w szczególnie ze zsekularyzowanej Europy, powinni iść na pielgrzymkę do tych sanktuariów krzyża.

– Co z papieskiej wizyty najbardziej utkwiło Ojcu w pamięci?

– Przede wszystkim jego słowa o centralności Chrystusa Ukrzyżowanego. Papież powiedział, że jeśli usunie się krzyż, człowiek zostanie zniszczony. Podkreślił, że Chrystus wszedł w sumienie ludzkości przez krzyż, podobnie św. Franciszek. Ale miałem wrażenie, że myślał także o sobie, gdy pewnego dnia, po złamaniu nogi, powiedział, że chce mówić do ludzi Ewangelią cierpienia.

– Jakie przesłanie zostawił Jan Paweł II Wam, duchowym synom św. Franciszka?

– Papież wskazał franciszkanom wyraźne zadanie życia i misji, mówiąc: „W dzisiejszych społeczeństwach, wśród tylu sprzecznych ze sobą zjawisk, pojawia się coraz wyraźniej rzeczywista potrzeba prawdy, prostoty i autentycznego doświadczenia Boga. Na was spoczywa zadanie ukazywania, w postawie powszechnego braterstwa, również ludziom naszej epoki, zadowalających odpowiedzi na te oczekiwania”. Natomiast nam, kustoszom sanktuarium, powiedział: „Drodzy Bracia z Alwerni, na was spoczywa zadanie zachowania w tym miejscu żywej obecności św. Franciszka, aby każdy, kto wejdzie na tę górę, mógł odnaleźć w jej autentyzmie tę tajemnicę upodobnienia się do Chrystusa Ukrzyżowanego, która we wrześniu 1224 r. spełniła się przez dar stygmatów”. Dokładamy wszelkich starań, aby wypełniać tę misję.

2018-09-25 11:52

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

11 stycznia 2025 r. wejdą w życie zmiany w prawie oświatowym

2024-12-30 17:33

[ TEMATY ]

matura

edukacja

oświata

Adobe Stock

11 stycznia 2025 r. wejdą w życie zmiany w prawie oświatowym dotyczące m.in. przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych. Nowe przepisy wydłużają o kolejne trzy lata szkolne brak wymogu uzyskania 30 proc. punktów z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym.

Zmiany wprowadzono nowelą ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc 11 stycznia 2025 r.
CZYTAJ DALEJ

Wrocław oddał hołd Jezusowi

2025-01-06 19:03

Tomasz Lewandowski

Orszak Trzech Króli wyruszył z Ostrowa Tumskiego.

Orszak Trzech Króli wyruszył z Ostrowa Tumskiego.

19 tysięcy osób przeszło ulicami Wrocławia w Orszaku Trzech Króli!

Jak podają organizatorzy, to rekordowa liczba uczestników wrocławskiego Orszaku. Było głośno, radośnie i kolorowo. Szły całe rodziny, maluchy, młodzież i wielu starszych wrocławian, by dać świadectwo wiary i jedności. Ponad 200 młodych aktorów wcieliło się w orszak Trzech Króli, nie zabrakło aniołów, pastuszków, rycerzy czy dwórek. Królowie jechali konno z Ostrowa Tumskiego na wrocławski Rynek, a oprócz tradycyjnych gwiazdora i latarnika pochód prowadził też król Bolesław Chrobry, bł. Carlo Akutis i chłopiec niosący symboliczny klucz do Świętych Drzwi Roku Jubileuszowego. W kolumnie orszakowej zaprezentowane zostało także logo wybrane przez papieża na Rok Jubileuszowy, nie zabrakło aniołów na szczudłach a nawet… smoka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję