W tej klatce schodowej spółdzielczego bloku na dziesięć rodzin przyjęło mnie tylko pięć – ujawnia młody wikariusz. – A przecież każda wizyta w miejscu zamieszkania parafianina ma charakter sakralny; to nie jest prywatna gościna kapłana, bo mam stułę, czyli jestem wysłannikiem samego Chrystusa. Do każdej rodziny, a także samotnego człowieka, nieraz zniewolonego chorobą bądź inwalidztwem, przynoszę Boże błogosławieństwo i moc Tego, który nikogo nie opuszcza.
Reklama
W powojennych czasach, gdy społeczeństwo przybyło z różnych regionów Polski na Pomorze Zachodnie, integrowało się, kolęda w starych budynkach zawsze była wielkim świętem dla wszystkich. Nie tylko mieszkania były starannie sprzątane, a nawet odnawiane, ale także myte schody, okna i podłogi domu będącego siedzibą dla kilkunastu rodzin. – To tak jakby sam Bóg nas odwiedzał – wspomina sędziwa kobieta, pamiętająca istotę każdej wizyty duszpasterskiej swego nieżyjącego już proboszcza. – Było to wielkie przeżycie religijne umacniające nas w wierze przywiezionej z Kresów Wschodnich. Ksiądz umiał każdego obdarzyć jakąś radą, pocieszyć, a nawet umiejętnie skarcić. Był niewątpliwym autorytetem moralnym dla nas wszystkich. W takim budynku byliśmy jedną wielką rodziną, a w uroczystość Bożego Ciała chętnie wszyscy angażowaliśmy się w budowę ołtarza przed naszym starym, poniemieckim domu. Materialnie byliśmy biedniejsi niż dzisiejsze społeczeństwo, ale bogatsi byliśmy duchowo. Nikt nie słyszał o depresji i wyniszczającej samotności.
Kult rzeczy jest coraz potężniejszy. Ludzie wolą niedzielne dopołudnia spędzić bezmyślnie, przechadzając się w marketach handlowych, by nasycić swój wzrok coraz to nowymi artykułami przemysłowymi reklamowanymi w najróżniejszy sposób niż uczestniczyć w Najświętszej Ofierze w swojej świątyni. W taki sposób katolicy pustoszą swoje dusze z Bożych łask, stając się łatwym łupem dla materialistycznych decydentów. Nawet nie zdają sobie sprawy, że tak bogacą najrozmaitszych przedsiębiorców, których zyski ze sprzedaży wcale nie uszczęśliwiają.
Jakże często umierają w swoim złotym królestwie ziemskim w przerażającej samotności, bo właśnie nadmiar dóbr doczesnych oddziela ich od innych, poróżnia, wzbudza zazdrość i niepokój, co z tymi skarbami zrobić.
Reklama
Ostatnio nagle zmarła w hotelu popularna irlandzka 46-letnia piosenkarka, rozwiedziona matka trojga dzieci. Przed śmiercią ta bogata wokalistka (sprzedano przecież 40 milionów jej płyt) skarżyła się nie tylko na depresję, ale przede wszystkim na samotność. Nikt nie interesował się jej problemami, a organizatorzy dochodowych koncertów artystki naciskali, by jak najwięcej śpiewała, niczym robot muzyczny. Samobójczą śmiercią skończyło swoje doczesne królowanie na scenie bardzo wiele gwiazd estrady, ostrzegając swoim istnieniem bycia idolem dla współczesnych słuchaczy i widzów, iż przedmiotowe traktowanie swego życia doprowadza ludzi do błądzenia w ciemnościach świata.
Coraz słabszy psychicznie jest dzisiejszy bliźni, łatwo ulegając dyktaturze mody. Kobiety zniekształcają swoje naturalne piękno w dochodowych gabinetach medycyny kosmetycznej. Dziewczyny wystawiają siebie na sprzedaż, oferując dziewictwo za jakąś olbrzymią kwotę. Tabloidy przekonują swoich czytelników, że „uprawianie seksu do niczego nie zobowiązuje”. W ten sposób przybywa coraz więcej dzieci niechcianych, a więc niekochanych. – Nikt mnie nie chciał od chwili poczęcia – skarży się na swój los pewien sportowiec. – Jedynie matka ze mną się kontaktuje, a ojca to ja w ogóle nie znam.
Psycholog z katolickiej poradni rodzinnej dodaje: – Takich młodych ludzi, przychodzących na świat przypadkowo, wskutek przedmałżeńskiego lub pozamałżeńskiego aktu seksualnego, jest coraz więcej. Oni mają tego świadomość. Zawsze im mówię: „Nawet, gdyby cię wszyscy opuścili, nie pozostawi cię Jezus Chrystus. Idź za Nim i przestrzegaj Przykazań Jego Ojca, czyli Dekalogu, a żadne doczesne złe moce nie złamią cię”. 83-letni mieszkaniec mojego osiedla mawia: – Kto postawił na pierwszym miejscu w swoim pielgrzymowaniu naszego Zbawiciela Jezusa Chrystusa, ten ma wszystko we właściwym porządku. Od dziecka jestem ministrantem i lektorem w kościele, trwam w sakramentalnym małżeństwie już ponad pół wieku, od kilku lat opiekuję się swoją niesprawną fizycznie żoną, mamy dzieci i wnuki. Udzielam się w grupach parafialnych. Każdy dzień rozpoczynam pełnym udziałem w Eucharystii. Dla każdego mam życzliwe słowo. Bóg daje mi zdrowie i siły do tak czynnego i optymistycznego życia.
Świat coraz bardziej przekonuje się, że pieniądze nie dają szczęścia. Tylko On – Dobry Pasterz – prowadzi nas pewnie do Domu Ojca, Krainy Nieustannego Dobra.
Mariana, 26-letnia Wenezuelka, przyjechała do Hiszpanii w poszukiwaniu pracy i lepszego życia. Kiedy zaszła w ciążę, ojciec dziecka odmówił wsparcia. Kobieta czekała już na aborcję, kiedy pomocną dłoń wyciągnęli obrońcy życia. Chłopiec nosi imię jednego z nich.
Kobieta była umówiona na aborcję w klinice El Bosque w Madrycie. Przed wejściem do budynku, na kilkanaście minut przed aborcją podeszło do niej dwóch obrońców życia ze wspólnoty św. Jana Pawła II.
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona
na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii
pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju.
Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół
i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie
widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów.
Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności
obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość
dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć,
energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa
europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe.
Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości
ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących.
Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła
swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście,
Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził
życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni
byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja
rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy
życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji
Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina,
umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie
lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała,
że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem
a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności
i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii
i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była
wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie,
gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze
większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna
osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie
- Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy
wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc,
czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi
jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby "
wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą
ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława
Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety,
chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach
powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się
do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do
księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier
i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby
zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie
chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej
robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl
o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza
XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną
i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami
pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj,
przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie
czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje
mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy
Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na
twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze
30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób
życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc
odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie
zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy
są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić
z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością
i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne.
Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców
katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało
być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna
pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański,
dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy
się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział
apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił
do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI
starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy
zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która
trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna
umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego
Mistrza.
Rok Święty 2025 jest wielkim wydarzeniem duchowych, ale jego organizatorzy zadbali, by miał również wymiar kulturalny. W Rzymie organizowany jest cykl wystaw zatytułowany „Otwarte niebiosa” – odbyły się już wystawy ikon oraz obrazów Marca Chagalla i Salvadora Dalí.
Natomiast w okresie świąt Wielkanocnych zorganizowano wystawę nawiązujące do tajemnicy Zmartwychwstania Chrystusa - w rzymskim kościele San Marcello al Corso można oglądać dwa arcydzieła malarstwa chrześcijańskiego: „Uczniowie Piotr i Jan biegnący do grobu w poranek Zmartwychwstania” Eugène’a Burnanda oraz „Wieczerza w Emaus” Rembrandta.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.