W Polsce obchodzony jest XVIII Dzień Judaizmu pod hasłem „Szukałem Pana, a On mnie uwolnił od wszelkiej trwogi” (Ps 34). Dzień ten wskazuje na szczególną więź pomiędzy judaizmem i chrześcijaństwem w 50. rocznicę powstania deklaracji soborowej "Nostra aetate" - o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich, która została opublikowana 28.10.1965 r. W punkcie 4 dokument podejmuje zagadnienie relacji Kościoła do judaizmu wskazując, że wzajemny dialog oparty jest na wierze w Jedynego Boga: „Kościół nie może zapomnieć o tym, że za pośrednictwem owego ludu, z którym Bóg w niewypowiedzianym miłosierdziu swoim postanowił zawrzeć Stare Przymierze, otrzymał objawienie Starego Testamentu” (nr 4). Św. Jan Paweł II w historycznym spotkaniu w synagodze rzymskiej podkreślił, że „religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii. Jesteście naszymi umiłowanym braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi” (13.04.1986 r.).
Tegoroczne centralne uroczystości Dnia Judaizmu odbywają się w Bielsko-Białej w dniu 15.01.2015 r. z udziałem Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha oraz Przewodniczącego Komisji Epsikopatu ds. Dialogu z Judaizmem ks. bp Mieczysława Cisło. W Lubinie w dniu 17.01.2015 r. w Auli Metropolitalnego Seminarium odbywa się uroczyste zakończenie szabatu i nabożeństwo Słowa Bożego z udziałem rabina BoazaPasha z Jerozolimy i Arcybiskupa Stanisława Budzika, Metropolity Lubelskiego. W dyskusji panelowej pt. „‘Klucz Dawidowy usta mi otworzył’ (C.K. Norwid) - kim jest król Dawid dziś dla żydów i chrześcijan?” wezmą udział rabin Boaz Pash (Jerozolima), prof. Józef Fert, prof. Sławomir Żurek, ks. prof. Alfred Wierzbicki (moderator) i ks. prof. Mirosław Wróbel.
Konkretnym znakiem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego jest inicjatywa wydawania w Polsce wielotomowej Biblii Aramejskiej w języku polskim. Jej treść otwiera cały świat chrześcijański na bogactwo tradycji Izraela, które stanowiły ważne źródło nie tylko dla wyznawców judaizmu, ale także dla pierwszych uczniów Jezusa. Pierwszy tom Biblii Aramejskiej w wydaniu naukowym i podręcznym (TargumNeofiti 1. Księga Rodzaju) ukazał się w 2014 r. w Wydawnictwie Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu