Reklama

Niedziela Kielecka

Wpatrując się w oblicze Maryi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwieramy dzisiaj wystawę pod nazwą Sub Tuum Praesidium, „Pod Twoją obronę”. W tym roku w Kościele obchodzimy trzy okrągłe rocznice związane z Matką Bożą. Pierwsza to 300. rocznica koronacji obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej, która odbyła się w 1717 r. i była to pierwsza poza Włochami koronacja koronami papieskimi obrazu Matki Bożej. Druga okazja to 140. rocznica objawień Maryjnych w Gietrzwałdzie (mało znane objawienia, są to jedyne na terenie Polski objawienia uznane przez Kościół, które miały miejsce 40 lat przed objawieniami w Fatimie). Obchodzimy również w tym roku 100. rocznicę objawień Maryi w Fatimie – mówił ks. dr Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach. I właśnie te trzy wydarzenia stały się powodem i inspiracją, aby przygotować tę wyjątkową wystawę. – Nie chcemy opowiadać – mówił ks. Tkaczyk – takie mieliśmy założenie, o historii tych wydarzeń, o historii koronacji, o objawieniach w Gietrzwałdzie i Fatimie, dlatego, że w większości są to znane fakty i można o nich przeczytać w różnych publikacjach, natomiast my chcieliśmy pokazać, a raczej opowiedzieć historię o Matce Bożej i o Jej roli w historii zbawienia człowieka, jak również o Jej roli w historii narodu polskiego, w historii każdego wierzącego człowieka.

Na wystawie można zobaczyć reprodukcje grafik, liczne obrazy oraz zabytkowe przedmioty związane nie tylko z kultem Maryi. Eksponowana jest np. kula z czasów obrony Częstochowy przed Szwedami. Eksponaty pochodzą z terenów diecezji kieleckiej, ze zbiorów prywatnych, ale też duża ich część przyjechała do kieleckiego muzeum ze jasnogórskiego Skarbca dzięki życzliwości przeora klasztoru Mariana Waligóry. Niektóre obrazy po raz pierwszy opuściły mury klasztoru na Jasnej Górze. Ksiądz Tkaczyk dziękował m.in. obecnemu na otwarciu wystawy proboszczowi Chomentowa ks. Pawłowi Kolanowskiemu oraz przybyłym z nim parafianom za udostępnienie obrazu Maryi z Dzieciątkiem z końca XV wieku. Obraz przeszedł cały proces konserwacji i po raz pierwszy został pokazany na wystawie, zanim wróci do parafii. O tym wspaniałym obrazie mówiła Małgorzata Misztal z Muzeum Narodowego w Kielcach, która odnawiała kilkusetletni wizerunek Maryi. Obraz jest wyjątkowy, ma oryginalną ramę i kiedyś był częścią tryptyku. Z boku obrazu pozostały ślady po zawiasach. Był wielokrotnie odnawiany: pierwotna warstwa to błękitny kolor, jednak kolejnych przemalowań nie udało się usunąć bez szkody dla obrazu. O olbrzymim kulcie, jakim się cieszył, świadczy wiele otworów, które były w obrazie. W te miejsca były przybijane sukienki, korony oraz wota. Otwierając wystawę, bp Jan Piotrowski powiedział, że trudno opowiadać historię Częstochowy, ponieważ ona żyje w nas, jest dla nas taką wielka dumą narodową, dla milionów Polaków. Zwrócił też szczególną uwagę na 140. rocznicę objawień w Gietrzwałdzie, gdzie Matka Boża mówiła po polsku – „nawracajcie się, módlcie się i czyńcie pokutę”. – Dla mnie osobiście jest to takie szczególne wydarzenie, chociaż Gietrzwałd się nie przebija do naszej świadomości. Biskup przyznał, że o losie widzących dowiedział się w 2003 r. w Gwatemali, gdy był na kongresie misyjnym. Tamtejszy biskup pomocniczy powiedział mu, że był w Gietrzwałdzie w związku z jedną z widzących, Barbarą Samulowską, która po objawieniach została siostrą w zakonie Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo i przepracowała 50 lat jako misjonarka w Gwatemali. Hierarcha zaznaczył również, że wszystkie miejsca objawień łączy Maryja, Matka Jezusa, która zachęcała i zachęca ludzi do modlitwy i pokuty. – To jest ta sama macierzyńska miłość i te same matczyne łzy – podkreślił. – Myślę, że ta wystawa, nawet tak niewielka, przypomina nam też o potrzebie zaufania Panu Bogu, żeby dać się poprowadzić tak bezpiecznie, przez Maryję do Chrystusa, jak to przypominał zawsze św. Jan Paweł II. Gratuluję ks. Pawłowi przygotowania tej wystawy i wszystkim, którzy pomogli, i życzę wszystkim, aby znaleźli odrobinę satysfakcji, wpatrując się w przepiękne oblicza Matki Bożej i odczytując na nowo Jej historię, bo dla każdego pokolenia Matka Boża jest taką samą Matką nie mniej kochającą – powiedział bp Piotrowski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-07-19 15:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Antyaborcyjna wystawa gorszy władze miasta

[ TEMATY ]

wystawa

Antyaborcyjna wystawa "Wybierz życie", umieszczona w Błoniu przez Fundację Pro - Prawo do Życia za zgodą Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, została zdemontowana najpierw przez Straż Miejską na polecenie władz miasta, a następnie - przez Policję na podstawie doniesienia wiceburmistrza o "zgorszeniu publicznym" wywoływanym jego zdaniem przez treść banerów.

Antyaborcyjną wystawę "Wybierz życie" umieściła 16 września około 6.30 w Błoniu przy ulicy Grodziskiej Fundacja Pro - Prawo do Życia. Organizator uzyskał pisemne zezwolenie Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie na umieszczenie od 15 do 29 września trzech banerów w pasie drogowym.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego przekazujemy wiarę?

2025-03-25 20:54

[ TEMATY ]

wiara

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję