W Niedzielę Palmową w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie niemal tysiąc osób uczestniczyło w niemieckojęzycznym koncercie pt. „Pasja św. Jana według Jana Sebastiana Bacha BWV 245”. Wykonawcami tego monumentalnego dzieła byli: ewangelicki Chóru Kantorei St. Michael z Jena w Niemczech, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz zespół instrumentów dawnych Senza Battuta. Artyści wystąpili pod batutą Dominika Mielko.
Wykonanie Pasji Janowej to ogromne przedsięwzięcie, którego zorganizowania podjęło się Akademickie Stowarzyszenie Kulturalne im. dr. Michała Hajnosa. Propozycja wykonania pasji wyszła od strony niemieckiej po tym, jak 2 lata temu podczas festiwalu w Viennie zaśpiewali razem z lubelskim chórem przyszłych lekarzy „Requiem” Mozarta. Ideą przyświecającą zaśpiewaniu takiego koncertu była 500. rocznica Reformacji. Ponieważ utwór Jana Sebastiana Bacha ukazuje mękę i śmierć Chrystusa, na czas koncertu wybrano Niedzielę Palmową. Bach był religijnym luteraninem; muzykę uważał za dar Boży oraz narzędzie mające służyć przede wszystkim Jego chwale, dopiero potem nauce i estetycznej przyjemności. Pasje powstały w ostatnim okresie twórczości kompozytora. Pasja według św. Jana została napisana prawdopodobnie w 1723 r.; jej prawykonanie odbyło się w Wielki Piątek. To dzieło dramatyczne, surowe w wyrazie i konstrukcyjnie proste. Utwór relacjonuje historię Jezusa od pojmania do złożenia w grobie.
Przygotowując się do tego wydarzenia, artyści pracowali długo, by modlitwa stała się muzyką, a muzyka – modlitwą. Podczas trwającego ponad 2 godziny koncertu wśród wykonawców (80 chórzystów i 30 instrumentalistów) można było usłyszeć 6 solistów: Ewę Wołoszkiewicz, Natalię Skipor, Rafała Grozdewa, Kamila Króla, Kamila Kaznowskiego i Tomasza Raffa. Jak mówił ks. Jerzy Ważny, proboszcz parafii pw. św. Andrzeja Boboli, był to pierwszy tak ogromny koncert zorganizowany w kościele przy ul. Paderewskiego. – Świątynia wypełniona po brzegi wiernymi stanowi dla nas wspaniały owoc wszelkich podjętych starań. Szczególnie ważnym jest to, iż koncert opisujący mękę i śmierć Pana Jezusa odbył się w Niedzielę Palmową – podkreślał. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem prezydenta miasta Lublin, arcybiskupa metropolity lubelskiego i rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Utwory muzyczne do słów Karola Wojtyły, teksty prozatorskie papieża, a także utwory instrumentalne Ennio Morricone złożą się m.in. na koncert z okazji 95. rocznicy urodzin Jana Pawła II w bazylice Ofiarowania NMP w Wadowicach. Koncertem tym, którego światowa premiera odbyła się kilka miesięcy temu na Wzgórzu Kapitolińskim w Rzymie, wadowickie Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II uczci 18 maja urodziny papieża Polaka.
W koncercie wystąpi krakowska artystka Agnieszka Chrzanowska, która wykona utwory własnej kompozycji do słów Karola Wojtyły oraz Michała Zabłockiego, Włodzimierza Dulemby, Krzysztofa Sikory, Kamila Śmiałkowskiego. Wrocławski aktor Michała Chorosiński odczyta teksty prozą autorstwa Jana Pawła II oraz włoskiego dziennikarza watykanisty Franco Bucarellego. Publiczność usłyszy również utwory instrumentalne Ennio Morricone i Astora Piazzoli.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
Za zgodą Wydawnictwa Czarna Skrzynka publikujemy fragmenty rozmowy Daniela Obajtka i Wiktora Świetlika, czyli książki “Daniel Obajtek. Jeszcze nie skończyłem”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.