W 1998 r. Jan Paweł II powołał na stanowisko przewodniczącego Papieskiej Rady „Iustitia et Pax” wietnamskiego arcybiskupa Nguyêna Van Thuâna. Ten urodzony w katolickiej rodzinie Wietnamczyk został w 1967 r. biskupem Nha Trang, a 24 kwietnia 1975 r. Paweł VI mianował go arcybiskupem koadiutorem Sajgonu; 2 dni później hierarcha został aresztowany przez władze komunistyczne i spędził 13 lat w więzieniu, z czego 9 w całkowitym odizolowaniu. Wypuszczono go na wolność w 1988 r. Jan Paweł II wezwał tego autentycznego męczennika wiary do Watykanu i powierzył mu kierowanie dykasterią, której celem było popieranie rozwoju krajów znajdujących się w potrzebie oraz sprawiedliwości społecznej między narodami. Papież wyniósł go do godności kardynalskiej w 2001 r., rok przed śmiercią – purpurat zmarł w 2002 r. w wieku 74 lat. W 2010 r. rozpoczęto w Rzymie fazę diecezjalną jego procesu beatyfikacyjnego, która zakończyła się w 2013 r.
Po śmierci kard. Van Thuâna jego najbliższy współpracownik – abp Giampaolo Crepaldi, ówczesny sekretarz Rady „Iustitia et Pax”, obecnie biskup Triestu, powołał do życia Międzynarodowe Obserwatorium dedykowane wietnamskiemu kardynałowi, którego jest przewodniczącym. Celem obserwatorium jest promowanie na całym świecie społecznej doktryny Kościoła (www.vanthuanobservatory.org). Współpracuje z episkopatami, organizacjami kościelnymi, ośrodkami badawczymi oraz organizacjami międzynarodowymi. Wydaje biuletyn oraz opracowuje raporty dotyczące doktryny społecznej Kościoła – w tym roku ukazał się 8. raport o znaczącym tytule: „Il caos delle migrazioni, le migrazioni nel caos” – Chaos migracji, migracje w chaosie.
Kościół św. Józefa w Krzeszowie – Michael Willmann /Graziako
"Ofiarowanie Jezusa w świątyni”
Obchody Ofiarowania Pańskiego pokazują, że Rodzina Święta była głęboko zakorzeniona w tradycji żydowskiej. Choć z chwilą przyjścia na świat Jezusa Chrystusa mówimy o początkach chrześcijaństwa, ortodoksyjny judaizm był źródłem, z którego późniejsi wyznawcy Jezusa czerpali pełnymi garściami
Kobieta izraelska, po urodzeniu dziecka, musiała się poddać oczyszczeniu. Biblijny opis pierwszych dni Jezusa nawiązuje zatem do przepisów Prawa Mojżeszowego. W Ewangelii według św. Łukasza jest mowa o obrzezaniu, które dokonało się 8. dnia po narodzeniu. Zaś 40. dnia miało miejsce tzw. oczyszczenie, które wiązało się z przyniesieniem do świątyni małego dziecka. W przypadku zaś dziecka pierworodnego, jak o tym decydowało prawo, trzeba było je poświęcić Bogu, co w życiu Świętej Rodziny miało miejsce przy okazji Ofiarowania. Według Prawa, należało wówczas ofiarować baranka i gołębia lub baranka i synogarlicę. Ubodzy mogli składać jako ofiarę dwa gołębie lub dwie synogarlice. Odnotowanie przez Ewangelistę czynności rytualnych ma na celu wskazanie, że misja Jezusa wyrasta na gruncie posłuszeństwa jego rodziców Prawu.
3 lutego przypada wspomnienie św. Błażeja, patrona chorób gardła. Związana z nim jest tradycja, która staje się w wielu parafiach coraz bardziej popularna. Mowa o udzielaniu błogosławieństwa, poprzez dotknięcie gardła skrzyżowanymi świecami, zwanymi „błażejkami”. Jakie jest jego źródło? Wyjaśniamy.
3 lutego w liturgii wspominamy św. Błażeja. Z tą postacią wiąże się konkretne błogosławieństwo, do którego tego dnia zachęca Kościół. – Zawsze, jeśli chcemy rozpatrywać jakieś błogosławieństwo związane ze świętym, gdzie przypisany jest też jakiś znak lub przedmiot, to trzeba popatrzeć na jego życiorys. Gdzieś z niego, z tego, co miało miejsce w życiu tego człowieka, kiedy Pan Bóg w jakiś sposób szczególnie zadziałał przez niego, wynika ten obrzęd, który w historii miał miejsce i później po jego śmierci w jakiś sposób jest powielany — wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz, liturgista i ceremoniarz Archidiecezji Krakowskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.