KS. ANDRZEJ JASIŃSKI- Księże Biskupie, archidiecezja gnieźnieńska przygotowała dalekosiężny program duszpasterski o "Nowej Ewangelizacji", sięgający roku 2010. Proszę o przybliżenie Czytelnikom " Niedzieli Gnieźnieńskiej" tego programu, jego założenia i cele.
BP BOGDAN WOJTUŚ: - Kończy się rok Wielkiego
Jubileuszu, ale nie kończy się rok łaski od Pana. Dziękując Bogu
za 2000 lat chrześcijaństwa, za przyjście Jezusa Chrystusa 2000 lat
temu, nie możemy zapomnieć, że trzeba myśleć o przyszłości. Archidiecezja
gnieźnieńska wkraczając w trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa podejmuje
nowy program duszpasterski, którego realizację przewidziano na 10
lat. Zasadniczy zarys programu wypracował abp Henryk Muszyński. Treścią
tego programu jest nowa ewangelizacja. Program jest długi. Pierwszy
rok poświęcony jest Pismu Świętemu i wierze. W 2001 r. Kościół gnieźnieński
pragnie ukazać rolę Biblii, jako źródła wiary żywej w duszpasterskim
działaniu oraz dążyć do pogłębienia wiary, wiary świadomej, wiary,
która jest świadectwem. Takiej wiary, jakiej świadectwo dało ośmiu
nowych błogosławionych kapłanów naszej archidiecezji, wyniesionych
na ołtarze przez Ojca Świętego Jana Pawła II. Pragniemy za nich Bogu
dziękować, ale przede wszystkim zobaczyć ich jako świadków wiary.
Potem będą trzy etapy tego programu. Każdy z nich będzie trwał trzy
lata.
Pierwszy etap, po roku poświęconym Pismu Świętemu i świadkom
wiary, będzie skoncentrowany na "Prawdzie antropologicznej o człowieku"
. Mamy sobie w pełni uświadomić prawdę o wielkości i godności człowieka.
Obejmować będzie takie problemy, jak: tożsamość człowieka - kim jest
człowiek?; tożsamość chrześcijanina - co znaczy być chrześcijaninem?;
człowiek we wspólnocie rodziny - rodzina miejscem odkrywania tożsamości
ludzkiej i chrześcijańskiej. Dlaczego ten cykl poświęcony antropologii?
Ksiądz Arcybiskup relacjonując jedno ze sympozjów międzynarodowych,
w którym uczestniczył, zacytował przedstawiciela Słowacji: "Komunizm
upadł dlatego, że miał nieprawdziwą antropologię". To daje nam dużo
do myślenia. Jeśli chcemy dążyć do odrodzenia człowieka, to musimy
ukazać człowieka w pełnym jego wymiarze.
W drugim cyklu zajmiemy się człowiekiem w społeczeństwie.
Wiara bowiem zobowiązuje do zaangażowania w życie społeczności świeckich.
W tym czasie rozważać będziemy takie zagadnienia: świadectwo chrześcijańskie
w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym oraz kulturalnym;
tożsamość narodowa a integracja europejska; chrześcijanin wobec wyzwań
globalizacji.
Cykl trzeci to: człowiek w Kościele. Zmierza on do pogłębienia
świadomości eklezjalnej. Podejmiemy takie tematy: doświadczenie Kościoła
jako wspólnoty, doświadczenie Kościoła jako tajemnicy; Kościół -
misja wobec współczesnego świata.
Jest to bardzo dalekosiężny program. Zdajemy sobie sprawę,
że duszpasterstwo wymaga, żeby poruszać wszystkie prawdy wiary, ale
zawsze trzeba pewne sprawy akcentować, trzeba je pogłębiać i ukazywać
je z pewnym wyprzedzeniem.
- Zaczynamy w tym roku od ukazania Biblii. Skąd właśnie taka tematyka na pierwszym miejscu?
- Biblia jest żywym słowem Boga. List do Hebrajczyków mówi nam, że "wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał Bóg niegdyś do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna". Bóg jest Bogiem żywym i przemawiającym, a słowo Boże ma szczególną moc. Za jego pośrednictwem powołał świat do istnienia. Jest ono narzędziem zbawienia. Św. Paweł w Liście do Rzymian mówi, że Ewangelia jest "mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego" . Nie ma właściwej wiary, jeśli najpierw człowiek nie wsłucha się w to, co mówi Bóg, który się objawia. Mówi tez przez Biblię. Wiara jest odpowiedzią człowieka na Boże objawienie, którą człowiek daje pod wpływem łaski. Stąd tak ważne jest poznanie Słowa Bożego tego, co Bóg mówi człowiekowi. Wiemy, że w tej dziedzinie jest jeszcze dużo do zrobienia, chociaż wiele się zmieniło. Wiele rodzin posiada Pismo Święte. Jest ono podstawą katechizacji. Trzeba byśmy lepiej poznali Pismo Święte, bo jak powiedział św. Hieronim: "Nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa". Stąd tak ważna jest ta problematyka w programie duszpasterskim naszej archidiecezji.
- Jakie konkretne działania zostaną podjęte, by zrealizować ten program?
- Najpierw są to działania długofalowe obejmujące
całą diecezję. Został przygotowany program formacji biblijnej w archidiecezji
gnieźnieńskiej nie tylko na ten rok, ale na całe dziesięciolecie.
Jak szeroki zakres ten program obejmuje, najlepiej świadczy przegląd
jego głównych tematów: rola Pisma Świętego w życiu chrześcijanina,
rozpowszechnianie tekstu Pisma Świętego, Biblia w formacji seminaryjnej
i dydaktyce uniwersyteckiej, formacja animatorów biblijnych, Biblia
w liturgii, słowo Boże w kaznodziejstwie, Pismo Święte w katechezie, "
Szkoła słowa Bożego" i duszpasterstwo biblijne w parafii.
Działania mają różne zakresy. Zacznę od tych, które dotyczą
całej diecezji. W tym roku księża otrzymają materiały duszpasterskie
poświęcone tematyce biblijnej, między innymi pomocne w zorganizowaniu
parafialnego "Triduum biblijnego". Będziemy chcieli dotrzeć do rodzin,
chcących pogłębienia życia Słowem Bożym, czego wyrazem będzie tzw.
intronizacja Pisma Świętego w ich rodzinach. Otrzymają one pomoce
służące przygotowania do niej. Po nim rodzina otrzyma błogosławieństwo
Księdza Arcybiskupa i to Pismo Święte umieści w godnym miejscu w
swoim domu.
Będziemy obchodzili niedzielę biblijną, a w przyszłych
latach tygodnie biblijne. Program sugeruje przeprowadzanie konkursów
wiedzy biblijnej, ożywienie formacji lektorów. Drugą płaszczyzną
jest parafia. Na ten temat dużo mówią dokumenty III Powojennego Synodu
Archidiecezji Gnieźnieńskiej, w których jest specjalny punkt poświęcony
apostolatowi biblijnemu.
Trzeba zabiegać, by w bibliotekach szkolnych było więcej
egzemplarzy Pisma Świętego. Swoje zadania ma także seminarium duchowne.
Zgodnie ze wskazaniami Stolicy Apostolskiej już w ramach programu
studiów podstawą wszystkich wykładów jest Biblia. Poznanie jest ważne,
ale jeszcze ważniejsze jest, moim zdaniem, żeby klerycy ukochali
Pismo Święte. Jak będą je kochali, to na parafii znajdą sposoby,
żeby je przybliżyć wiernym, by ich też rozmiłować w czytaniu Pisma
Świętego i w życiu według niego.
- Trudno sobie wyobrazić, by wierni świeccy nie włączyli się w realizację tegorocznego programu duszpasterskiego. Ksiądz Biskup mówił już o intronizacji Biblii w rodzinach. Jakie konkretne inne zadania mogą podjąć świeccy?
- W tym roku podjęliśmy zupełnie nową inicjatywę.
W lutym 10., 17. i 24., odbędą się tak zwane rejonowe konferencje
duszpasterskie. Nowość polega na tym, że na zaproszeni na nie zostali
nie tylko, jak to do tej pory było w zwyczaju, kapłani, ale także
parafialne rady duszpasterskie. To jest to gremium najbliższe przy
księdzu proboszczu. Jej członkowie razem z duszpasterzami mają rozpoznawać
sytuację w parafii, jej problemy, blaski i cienie. Na tych konferencjach
rejonowych parafialne rady duszpasterskie będą zapoznane z tegorocznym
programem, by w oparciu o niego wypracowali swój własny program parafialny.
Mają sobie odpowiedzieć na pytanie: co jest ważne dla naszych parafii?
Powinni ułożyć hierarchię zadań: co trzeba zaraz wprowadzić, a co
może być wykonywane w drugiej kolejności. Program diecezjalny i III
Synod Archidiecezji Gnieźnieńskiej to propozycje i zobowiązania dla
parafii, nad którymi rada duszpasterska powinna się zastanowić. Na
końcu roku będzie okazja do podsumowania, swoistego "rachunku sumienia"
jak zrealizowaliśmy nasz program, który był uszczegółowieniem programu
diecezjalnego.
Rada duszpasterska pod kierownictwem księdza proboszcza
powinna przemyśleć, na przykład: jak formować lektorów w parafii.
Jak ich przygotować nie tylko do tego, żeby otrzymali biskupie błogosławieństwo
na swoją posługę, ale żeby rozumieli Słowo Boże, które czytają i
słuchają. Powinni wiedzieć, jaka jest zasadnicza treść wszystkich
trzech czytań liturgii niedzielnej. Lektor nie może być tylko "głośnikiem"
. Słowo Boże musi go kształtować i zobowiązywać do określonego życia.
Jeśli jest inaczej wierni to wyczują. Mamy liczne ruchy i stowarzyszenia.
Trzeba w nich szerzyć znajomość i umiłowanie Pisma Świętego. Są pewne
ruchy i stowarzyszenia, które bardzo dużą wagę przywiązują do znajomości
Biblii: Neokatechumenat, Kościół Domowy. To jest pocieszające. Chodzi
jednak, by wszystkie ruchy i stowarzyszenia doceniły Biblię w swoim
życiu i starały się według niej żyć. O rodzinie już mówiłem.
To są drogi zaangażowania świeckich. Dzięki temu coraz
więcej osób poczułoby się odpowiedzialnymi za losy Ewangelii Chrystusowej.
Poznać ją, umiłować, według niej żyć i głosić. To jest realizacja
programu "Z Ewangelią w trzecie tysiąclecie" nie tylko w znaczeniu,
że my wniesiemy ją jako materialny przedmiot, ale wnieść ją jako
żywe świadectwo. To jest podstawowe zadanie wszystkich: kapłanów
i świeckich. Ten program ma nam wszystkim w tym pomóc, do tego zmobilizować.
Dopiero wtedy, kiedy każdy z nas poczuje się głosicielem Ewangelii,
jej misjonarzem, Kościół wypełni swoje zadanie.
- Dziękuję za rozmowę.
Pomóż w rozwoju naszego portalu