Tadeusz Trojanowski, pianista i kompozytor, gdy zapowiadał przygotowanie oratorium na 1050. rocznicę Chrztu Polski, mówił, że ma ono mieć „1050 taktów, co da 60 minut muzyki”.Taktów nie liczyliśmy, ale wykonanie trwa prawie godzinę, a pierwszymi słuchaczami tego, co znalazło się na płycie, byli uczestnicy koncertu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku w połowie kwietnia. To było pierwsze oficjalne wykonanie oratorium „Dziedzictwo” na chór dziecięcy, chór mieszany, sopran, bas, recytatora i orkiestrę. Utwór – jak i okoliczności jego powstania – ma podniosły charakter, a w warstwie słownej składają się na nań teksty m.in. Galla Anonima, ks. Piotra Skargi, św. Andrzeja Boboli, św. Jana Pawła II i bł. ks. Michała Sopoćki. Kompozycja nawiązuje w formie do mszy; przeprowadza słuchacza od chrztu Mieszka I, przez męczeństwo św. Wojciecha, śluby Jana Kazimierza i prymasa Wyszyńskiego, do pełnego żaru przemówienia św. Jana Pawła II w Gnieźnie w 1979 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu