Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi” siedmioma wspaniałymi koncertami, które odbyły się w wypełnionych po brzegi kościołach, potwierdził swoją rangę. Tłumy melomanów, artyści – mistrzowie w swoim fachu, atmosfera sztuki i sacrum złożyły się na autentyczne muzyczne wydarzenie wiosennego sezonu. 27. edycja festiwalu trwała od 24 kwietnia do 21 maja.
Inauguracja festiwalu miała miejsce w kościele św. Karola Boromeusza na Karczówce, gdzie odbył się koncert muzyki barokowej Ameryki Łacińskiej „Un Camino Musical”. – To muzyka nieczęsto prezentowana, ale bardzo żywiołowa, niezwykle plastyczna, wspaniale łącząca klasyczną muzykę sakralną z tradycjami muzycznymi Peru, Boliwii czy Meksyku – komentuje wydarzenie Magdalena Kusztal – dyrektor Kieleckiego Centrum Kultury, które jest organizatorem festiwalu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Za jedno z najważniejszych wydarzeń festiwalowych organizatorzy uważają, i ze wszech miar słusznie, koncert w kościele św. Wojciecha, czyli „Mszę polską według ks. Twardowskiego” Hadriana Filipa Tabęckiego w doskonałym wykonaniu.
Reklama
Legendarne już oratorium, skomponowane w 1998 r. przez Hadriana Filipa Tabęckiego na podstawie poezji ks. Jana Twardowskiego i łacińskie teksty liturgiczne, zabrzmiało w Kielcach w nowej instrumentacji i mistrzowskiej obsadzie. Monumentalną muzykę dopełniały niezapomniane recytacje śp. Krzysztofa Kolbergera, pochodzące z płytowego nagrania „Mszy polskiej”, dokonanego przez Polskie Radio. Sam ks. Twardowski bardzo starannie dobierał teksty. Wśród wykonawców dzieła znaleźli się: obsypany nagrodami Fryderyka, wiodący w kraju sekstet wokalny „proMODERN”, kwintet smyczkowy „New Art. Ensemble” i zespół „Kameleon”.
6 maja w kieleckim kościele garnizonowym miłośnicy muzyki sakralnej mogli posłuchać pieśni maryjnych z całego świata, które zaprezentował Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Były to pieśni kompozytorów: z Polski, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Austrii, Rosji, Norwegii. Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych, o bardzo obszernym repertuarze.
8 maja w Diecezjalnym Sanktuarium Miłosierdzia Bożego przed kielecką publicznością zaprezentowali się ukraińscy artyści z orkiestry kameralnej „Wirtuozi Lwowa” oraz chóru kameralnego „Jewczin” z repertuarem muzyki sakralnej. 15 maja na organach kościoła pw. św. Jadwigi w Kielcach, utwory Jana Sebastiana Bacha i Marco Bossiego zagrał włoski organista Mario Ciferri, a 20 maja w seminaryjnym kościele Trójcy Świętej przed kielecką publicznością kompozycje Paula Hindemitha, Franciszka Liszta oraz J.S. Bacha zagrała pochodząca z Kazachstanu Greczynka Joanna Solomonidou.
Reklama
Na zakończenie festiwalu – akcent niezwykły, związany ze średniowieczną mistyczką św. Hildegardą. Misterium „Ordo Virtutum” Hildegardy z Bingen – w wykonaniu zespołu „Flores Rosarum”, w miejscu równie niezwykłym pod względem sacrum i ducha średniowiecza – w bazylice na Świętym Krzyżu, stało się prawdziwym ukoronowaniem tegorocznych koncertów. Zespół wokalny „Flores Rosarum” powstał w 2006 r. z fascynacji nad muzycznym dorobkiem św. Hildegardy, a założyła go s. Susi Ferfoglia. Zespół skupia profesjonalne śpiewaczki zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi.
Festiwal „Anima Mundi” narodził się w Kielcach z inicjatywy prof. Jerzego Rosińskiego (1927 – 2008) – wieloletniego organisty katedralnego, kompozytora i animatora kultury. Festiwal na stałe wpisał się w muzyczne kalendarium miasta, ma swoich wiernych fanów, których wciąż przybywa.
Patronat nad wydarzeniem objął bp Jan Piotrowski.