Reklama

Wiadomości

Brama Poznania – odkrywanie dziedzictwa

Brama Poznania to połączenie wiedzy historycznej, multimedialnych technologii i nowoczesnej narracji, a wszystko zamknięte jest w prostym, modernistycznym budynku, położonym bezpośrednio nad rzeką. To opowieść o początkach państwa polskiego, ludziach i wydarzeniach, które na trwałe wpisały się w historię Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Betonowa kostka, zawieszona w 1/3 nad korytem Cybiny, przyciąga uwagę swą architekturą, wywołując skrajne emocje: od zachwytu po wyrazy dezaprobaty. Niezaprzeczalnie wyróżnia się spośród otoczenia najstarszej części Poznania rozdzielonej Cybiną: prastarego Ostrowa Tumskiego i zaniedbanej przez lata Śródki, która teraz powoli odradza się, nabierając nowego życia architektonicznego, społecznego i kulturalnego. Dziś mnóstwo tu małych i większych lokali: restauracji i kawiarni, w których wolny czas chętnie spędzają poznaniacy i turyści. Piesze poruszanie się między Ostrowem Tumskim a Śródką nie stanowi obecnie najmniejszego problemu. Wystarczy bowiem przejść przez most Jordana, zawieszony nad Cybiną.

Interaktywne zwiedzanie

Zwiedzanie Bramy Poznania ICHOT, otwartej w kwietniu 2014 r. – pierwszego w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa – warto rozpocząć właśnie od strony Śródki, by dopiero później przejść na Ostrów Tumski, gdzie mieszczą się najstarsza na ziemiach polskich katedra, kryjąca w swoich podziemiach groby pierwszych władców Polski, Muzeum Archidiecezjalne, czyli dawna Akademia Lubrańskiego – jedna z pierwszych humanistycznych uczelni na ziemiach polskich oraz Rezerwat Archeologiczny Genius Loci, w którym można obejrzeć przekrój wałów grodu piastowskiego z X wieku.

– Brama Poznania wpisuje się w nurt muzeów narracyjnych. To centrum interpretacji dziedzictwa. Takie instytucje powstają w miejscach, gdzie mamy do czynienia z nagromadzeniem dużej liczby zabytków. W Poznaniu to wszystko znajduje się na Ostrowie Tumskim. Naszym zadaniem jest przygotowanie odbiorcy w taki sposób, by mógł on wykorzystać zdobytą u nas wiedzę, gdy uda się na Ostrów Tumski – opowiada Robert Mirzyński. Dyrektor Centrum Turystyki Kulturowej Trakt, które jest operatorem obiektu, podkreśla, że intencja pracowników placówki jest jasna. – Zależy nam na tym, by poznański Ostrów Tumski był kojarzony w Polsce z początkami państwa polskiego. Niektórzy bowiem wciąż myślą, że sarkofagi Mieszka i Bolesława Chrobrego znajdują się w Krakowie – mówi.

Obiekt mieści w sobie wielowymiarową, nowoczesną ekspozycję, opartą na grze świateł, barw i symboli oraz narracji przebiegającej według różnych ścieżek zwiedzania, dostosowanej do odbiorcy w różnym wieku. W odkrywaniu tajemnic przeszłości dorosłym pomagają audioprzewodnik i nośniki multimedialne. Z kolei ścieżka rodzinna wybierana przez rodziny z małymi dziećmi to prawdziwa podróż w przeszłość za pomocą wehikułu czasu. – Wszystko dostosowane jest do potrzeb dzieci w taki sposób, by wywołać interakcję – podkreśla Mirzyński. Nie brakuje więc elementów zabawy skoncentrowanych na zręczności, zapamiętywaniu szczegółów, spostrzegawczości i gier planszowych o historii Ostrowa Tumskiego. Wielką atrakcją dla najmłodszych jest też wirtualna szafa, w której mogą się przebrać za Dobrawę, Mieszka, rycerza, dwórkę czy biskupa, zrobić zdjęcie i wysłać mailem na swoją skrzynkę jako pamiątkę z pobytu w Bramie Poznania.

Ekspozycja placówki, opowiadająca o kluczowych momentach historii Polski, rozplanowana jest w czterech salach noszących charakterystyczne dla oprawy nazwy. Sala Gród opowiada o początkach osadnictwa na wyspie. Na posadzce umiejscowiono wizualizację pierwszego grodu na Ostrowie Tumskim. Nadepnięcie na ekran uaktywnia nałożenie na niego współczesnej fotografii miejsca. Sala Woda, w której dominuje kolor niebieski, związana jest z chrztem. Warto wejść do wirtualnego baptysterium i stać się niejako uczestnikiem tego przełomowego dla państwa Piastów wydarzenia, przedstawianego jak w teatrze cieni, lub zajrzeć do studni, by zaczerpnąć dodatkowych informacji. Sala Złoto to m.in. opowieść o sztuce od gotyku do renesansu, o kolejnych przebudowach katedry oraz o czasach trudnych (okresie zaborów), symbolizowanych przez Złotą Kaplicę w katedrze. Zwiedzający mogą zapoznać się z historią jej budowy, poznać jej inspiratorów i twórców oraz przyjrzeć się jej pięknu w detalach.

Ostatnie 100 lat Wielkopolski przybliża Sala Witraż, opowiadająca m.in. o niepodległości po 1918 r., czasach wojny, PRL-u, o Millennium Chrztu Polski. U samego wyjścia, na ścianach, wyświetlany jest film kalejdoskop o współczesnym Poznaniu, wyreżyserowany przez Ksawerego Żuławskiego. Warto też, przy dobrej pogodzie, wejść na taras, z którego rozpościera się przepiękny widok na stolicę Wielkopolski.

W każdej z sal umiejscowione są interaktywne wstęgi czasu, opracowane w kilku językach, na których zamieszczono informacje o najważniejszych wydarzeniach. Emitowane są również kilkuminutowe filmy rekonstruujące opowieść z przeszłości.

Uwagę przyciąga szklane atrium, przez które widać sylwetkę katedry, a które zwiedzający mijają, przechodząc z sali do sali. Przechodząc przez szklaną kładkę nad Cybiną, znajdziemy się w zabytkowym budynku Śluzy Katedralnej, jednym z ostatnich zachowanych elementów Twierdzy Poznań, stanowiącej wycinek pruskich fortyfikacji z I poł. XIX wieku. Dziś Śluza prowadzi na Ostrów Tumski z jego niepowtarzalnymi zabytkami.

Kultura i edukacja

– Gdy myślimy o Bramie Poznania, myślimy o dziedzictwie. To pojęcie jest szersze niż historia, więc tak staramy się budować program i wydarzenia, by znajdując w przeszłości różne elementy, odnieść je do współczesności – zaznacza Robert Mirzyński. Brama Poznania organizuje wiele wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, adresowanych zarówno do uczniów, jak i nauczycieli, integruje też mieszkańców Śródki. W ciągu roku odbywają się wystawy czasowe, warsztaty dla dzieci i seniorów, koncerty, spektakle, imprezy sportowe i turystyczne, a wszystkie wzbogacone są refleksją na temat dziedzictwa. Warto dodać, że z okazji jubileuszu Chrztu Polski przygotowano projekt „Dziedzictwo 966”, czyli cykl sześciu weekendów tematycznych o władzy, wierze, wspólnocie, naturze, sztuce i „historiach niekonwencjonalnych”, które odbywają się co dwa miesiące. Nauczyciele mogą wziąć udział w projekcie szkoleniowym „Szkoła dziedzictwa. Projekt 966”, który pokaże dydaktykom, w jaki sposób uczyć w szkole, wykorzystując techniki pracy, jak storytelling, questing czy sketchnoting.

Brama Poznania, choć powstała zaledwie dwa lata temu, to gościła już ponad 350 tys. osób. Odwiedzili ją turyści z 71 krajów świata, od tak egzotycznych, jak Arabia Saudyjska, Tajwan, po Australię i Nową Zelandię. Brama Poznania umożliwia odkrywanie dziedzictwa, które staje się wyzwaniem intelektualnym i łączy pokolenia.

– Wystarczy kupić jeden wspólny bilet, by móc zwiedzić trzy placówki: Muzeum Archidiecezjalne, Rezerwat Genius Loci i Bramę Poznania i w ciągu 10 dni odwiedzić te obiekty. To o wiele wygodniejsza i tańsza forma zarówno dla rodzin, jak i dla grup czy indywidualnych turystów niż zakup trzech oddzielnych biletów – podkreśla dyrektor obiektu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-03-29 14:04

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznań: XIX Festiwal Sztuki Słowa Verba Sacra

[ TEMATY ]

festiwal

Poznań

©4Max - stock.adobe.com

Wspólna lektura dzieł polskiej staropolszczyzny i książek nią inspirowanych, finał Konkursu Verba Sacra o Nagrodę Grand Prix im. Mieczysława Kotlarczyka oraz prezentacje kolejnych ksiąg Starego Testamentu: Ezdrasza, Nehemiasza i Tobiasza to wydarzenia przygotowane w ramach XIX Festiwalu Sztuki Słowa Verba Sacra, który rozpocznie się w niedzielę 10 listopada. Po raz pierwszy jedno z wydarzeń odbędzie się w Londynie, w polskim kościele. Księgę Mądrości będzie czytać wybitna aktorka Halina Łabonarska.

„Festiwal Sztuki Słowa Verba Sacra od początku, tj. od roku 2001 działa w formie teatru czytanego, który łączy elementy artystyczne: teatr, muzykę, architekturę, naukowe i literackie: przekłady, komentarze, oraz teologiczne i biblistyczne” – mówi KAI Przemysław Basiński, pomysłodawca cyklu Verba Sacra.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję