Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Nowe centrum dydaktyczne

Niedziela sosnowiecka 51/2015, str. 6

[ TEMATY ]

zdrowie

Piotr Lorenc

W dniu otwarcia centrum

W dniu otwarcia centrum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Sosnowcu 4 grudnia zostało otwarte i poświęcone ultranowoczesne Centrum Dydaktyczne Wydziału Farmaceutycznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego (SUM). Uroczystego przecięcia wstęgi, inaugurującego pracę centrum, dokonali: prof. dr hab. Przemysław Jałowiecki – rektor SUM, Mateusz Rykała – zastępca prezydenta Sosnowca i prof. dr hab. Stanisław Boryczka – dziekan Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej SUM. Natomiast nowe laboratoria, wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, poświęcił ks. Mariusz Karaś – kanclerz Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

Budynek Centrum Dydaktycznego został dobudowany do istniejącej siedziby Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej w Sosnowcu przy ul. Jagiellońskiej 4. Projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości ponad 26,5 mln zł, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie pomieszczenia laboratoryjne w centrum zostały wyposażone w nowoczesną aparaturę specjalistyczną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W centrum znajduje się 7 nowoczesnych laboratoriów dydaktycznych, pracownie i sale seminaryjne umożliwiające kształcenie studentów na najwyższym poziomie. – Nowoczesna baza dydaktyczna to jeden z czynników przyciągających na studia najlepszych kandydatów. Rozwój infrastruktury Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej w połączeniu z wysoką jakością kształcenia sprawia, że absolwenci są znakomicie przygotowani do pracy. Jestem przekonany, że nowe centrum dydaktyczne pozwoli na dalsze podnoszenie poziomu kształcenia studentów kierunków prowadzonych przez Wydział Farmaceutyczny, jak również studentów innych wydziałów uczelni, a w konsekwencji przyczyni się do tego, że nasi absolwenci będą poszukiwani na rynku pracy – powiedział prof. Przemysław Jałowiecki.

Ćwiczenia laboratoryjne zyskały nową jakość dzięki wyposażeniu w nowoczesne narzędzia elektroniczne, w tym tablety, systemy pulpitów dotykowych, ekranów LED, kamer do monitoringu edukacyjnego. Sale laboratoryjne wyposażone są w wysokiej klasy sprzęt i aparaturę dającą możliwość prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu chemii leków, chemii organicznej, chemii fizycznej czy chemii ogólnej i analitycznej. Studenci zyskali też m.in. możliwość wykonywania prac dyplomowych w dobrze wyposażonej pracowni magistrantów, z możliwością korzystania z aparatury znajdującej się w innych pracowniach.

Centrum jest wyposażone także w najnowszy laser skanujący czy odwrócony mikroskop konfokalny z modułem mikroskopii superrozdzielczej. Mikroskop ten ma szerokie zastosowanie zarówno przy obrazowaniu klasycznych preparatów, jak i do budowania obrazów żywych komórek i zachodzących w nich procesów. Wszystko dzięki niespotykanej dotąd prędkości działania, najwyższej czułości, rozdzielczości optycznej i cyfrowej obrazowania.

Reklama

W ramach projektu powstała sala seminaryjna, która została wyposażona w 25 stanowisk komputerowych typu all-in-one. Dostęp online do uniwersyteckiego systemu e-learningowego umożliwi przeprowadzanie testów, kolokwiów i egzaminów w formie elektronicznej, a generowane przez system wyniki będą dostępne na stanowisku wykładowcy bezpośrednio po ich zakończeniu. Biorąc pod uwagę specyfikę nauczanych przedmiotów, stanowisko wykładowcy wyposażono w profesjonalny tablet stacjonarny, umożliwiający łatwe obracanie modeli przestrzennych za pomocą dotyku i gestów. Tym samym prezentowanie wzorów chemicznych 3D staje się bardzo prostą i wygodną czynnością. W tego typu tablety wyposażone zostały wszystkie sale laboratoryjne centrum. W sali znajduje się również urządzenie drukujące 3D CubePro, przeznaczone do drukowania przestrzennych modeli i struktur związków chemicznych, które dysponuje największą w swojej klasie platformą drukującą o ultrawysokiej rozdzielczości. Rozwiązanie to umożliwia tworzenie wydruków 2,5 razy większych niż przy użyciu podobnych urządzeń drukujących. Rozdzielczość 70 mikronów zapewnia profesjonalne wydruki wysokiej jakości, które są nie tylko funkcjonalne, ale również estetyczne.

Równie ciekawym elementem wyposażenia centrum są tablice samokopiujące i interaktywne. Dzięki nim można przedstawiać treści dydaktyczne studentom w sposób tradycyjny, ale student wcale nie musi przepisywać ich do swojego zeszytu. Tablice umożliwiają zapis informacji na zewnętrznym nośniku USB. Tablice samokopiujące posiadają również ciekawą funkcję przewijania, dzięki czemu wykładowca może „odkrywać” przed studentami kolejne partie wcześniej przygotowanego materiału przewijając jego zawartość. Oprócz zapisu informacji na nośniku USB zapisane informacje można bezpośrednio wydrukować na współpracującej z tablicą drukarce.

I jak zapowiada prof. Stanisław Boryczka, to dopiero pierwszy krok w kierunku szybkiego rozwoju Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej SUM. W planach ma bowiem uruchomienie Centrum Naukowo-Promocyjnego, a także utworzenie muzeum farmacji.

2015-12-16 12:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kiedy szczepionka na raka?

Na nową chorobę – COVID-19 opracowano i wdrożono szczepionkę w ciągu roku. Tymczasem podobnej determinacji nie widać w przypadku schorzeń onkologicznych.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) obliczyła, że w 2020 r. w całym świecie na choroby onkologiczne zapadło 19,3 mln osób, z czego większość – 10 mln zmarła. W liczbę zgonów wpisują się oczywiście także ci, u których zdiagnozowano raka w poprzednich latach, ale ostateczny roczny bilans i tak jest zatrważający. Pokazuje, że więcej pacjentów onkologicznych umiera, niż zdrowieje. Tylko w Polsce nowotwory zabijają każdego dnia prawie 300 osób.
CZYTAJ DALEJ

Jak jest z moją odwagą w świadczeniu o własnej wierze?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 57-66.

Poniedziałek, 23 grudnia. Adwent
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas o pomyśle ministerstwa - "Katecheci są w trudnej sytuacji"

2024-12-23 20:34

[ TEMATY ]

ministerstwo

Abp Adrian Galbas

religia w szkołach

red.

Proponowaliśmy stronie rządowej żeby zmiany w kwestii lekcji religii były wprowadzane spokojniej, nie tak gwałtownie. Patrzymy na ogromną rzeszę katechetów, którzy nagle są postawieni w sytuacji dość kłopotliwej i trudnej dla nich. Mogą stracić pracę - mówił w "Gościu Wydarzeń" arcybiskup Adrian Galbas, metropolita warszawski.

Propozycja Kościoła jest bardzo sprawiedliwa. Nie może być wyboru między religią a niczym. Obowiązkiem szkoły jest także wychowanie do wartości, dlatego propozycja, którą przedstawialiśmy w czasie rozmów ze stroną rządową brzmiała: dobrze, jedna godzina w szkołach średnich jak najbardziej, ale jako lekcja obowiązkowa do wyboru z etyką - powiedział abp Galbas.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję