Z inicjatywy organisty Adama Łaguny 21 listopada w wąwolnickiej bazylice św. Wojciecha zabrzmiały najpiękniejsze pieśni w wykonaniu chórów działających przy parafiach archidiecezji lubelskiej. Do udziału w projekcie, który miał na celu szlifowanie warsztatu muzycznego oraz integrację środowiska chóralnego, zostało zaproszonych kilka zespołów i chórów. Przed publicznością zgromadzoną w kościele wystąpili: zespół wokalny z parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Nałęczowie (dyrygent Marcin Maruszak), chór „Carillon” z parafii pw. św. Maksymiliana Kolbego w Lublinie (dyrygent Marek Mróz), chór z parafii pw. św. Józefa w Lublinie (dyrygenci Emilia i Józef Telega), chór „Lutnia” z parafii pw. Nawrócenia św. Pawła w Bełżycach (dyrygent Piotr Tokarczyk), chór z parafii pw. Dobrego Pasterza w Lublinie (dyrygent Piotr Orzeł), chór „Jubilate Deo” i schola „Psallite Deo” z parafii św. Wojciecha w Wąwolnicy (dyrygent Adam Łaguna). Gościnnie zaśpiewała dziecięca schola liturgiczna z Wąwolnicy, zwana „Singersami”. Spotkania odbyły się dzięki współpracy parafii i chóru „Jubilate Deo” z Urzędem Gminy w Wąwolnicy. Wydarzenie wsparli darczyńcy: Bank Spółdzielczy w Nałęczowie, firma „Budmark” – Marek Skowronek, firma „PROMIX” – Piotr Skowronek oraz Paweł Siwiec – firma „Apple” z Celejowa.
Reklama
Koncert rozpoczęła uroczysta Msza św., której oprawę muzyczną przygotowały połączone chóry. Ks. Jerzy Ważny, kustosz wąwolnickiego sanktuarium, wyraził radość z muzycznej uczty odbywającej się z okazji wspomnienia patronki muzyki kościelnej św. Cecylii. Przypomniał naukę Soboru Watykańskiego II, podkreślającego niezbywalną wartość muzyki w liturgii. – Nie jest ona dodatkiem, ale jej nieodzowną i integralną częścią – mówił ks. Ważny. Z okazji spotkań chóralnych, okolicznościowe listy do uczestników przesłali abp Stanisław Budzik oraz ks. prof. Ireneusz Pawlak. Metropolita Lubelski napisał m.in. „Dziękuję za propagowanie i upowszechnianie sakralnej muzyki chóralnej, konsolidowanie środowiska chóralnego naszej archidiecezji oraz podnoszenie kultury muzycznej. Polecając opiece Matki Bożej Kębelskiej wszystkich organizatorów i uczestników spotkania chóralnego, z serca błogosławię”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ks. prof. Ireneusz Pawlak, ceniony znawca muzyki kościelnej, w liście skierowanym do chórów kościelnych Lubelszczyzny przypomniał o ogromnej odpowiedzialności kompozytorów, wykonawców i tych, którzy liturgię przygotowują, by była ona od strony ludzkiej nie tyko poprawna i piękna, ale nade wszystko, by prowadziła ku Bogu i rzeczywistości nadziemskiej. Zwrócił uwagę, że muzyka jest specjalną metodą duszpasterstwa, które w ostatecznym celu prowadzi na spotkanie z Bogiem w radości i miłości. W liście czytamy: „Pośród uczestników liturgii ważną rolę sprawują chóry kościelne, które składają się ze zwykłych ludzi, ale obdarzonych talentem muzycznym. Jest to dar od Boga, nie wszystkim dany. Trzeba go pomnażać i rozwijać, chociaż taka postawa niesie ze sobą olbrzymi trud i wysiłek. Uprawianie muzyki odbywa się bowiem wielkim kosztem czasu poświęconego na próby śpiewu, rezygnacją z cząstki życia rodzinnego i towarzyskiego. Poświęcając jednak czas na przygotowanie wartościowego repertuaru, śpiewacy wznoszą się na wyższy poziom duchowy i za odrobinę trudu już tu na ziemi otrzymują od Boga nagrodę w postaci wewnętrznego ubogacenia, własnej satysfakcji, a nade wszystko świadomości, że swoimi głosami świadczą o Ewangelii, pomagając innym uczestnikom w modlitwie i skupieniu oraz przeżywaniu świętych misteriów. Ta służba, której podejmują się śpiewacy, przynosi niespodziewane owoce, takie jak ukojenie trosk, uspokojenie rozterek, a czasem nawet nawrócenie na dobrą drogę tych, którzy gdzieś się zagubili”.
Po Mszy św. odbył się koncert, na który złożyły się pieśni przygotowane przez poszczególne chóry. Zapowiadał je ks. Przemysław Pokorski, który w krótkich prezentacjach przedstawiał ich najważniejsze osiągnięcia. Jako pierwszy wystąpił chór „Jubilate Deo” i zespół psalmistów „Psallite Deo” z Wąwolnicy. Gospodarze wykonali kilka utworów, m.in. śpiew gregoriański „Rorate caeli” i „Benedictus sit Deus” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Chór z Nałęczowa zachwycił publiczność wykonaniem „Ave Maria” (Arcadelt) i „Parce Domine” (Menegali). Lubelski „Carillon” zaśpiewał m.in. prawosławną pieśń „Nynie odpuszajeszy”. Działający od 1982 r. chór parafii pw. św. Józefa z Lublina przygotował utwór pt. „Jasnogórska, można Pani”. „Lutnia” z Bełżyc również postawiła na maryjne pieśni, wykonując „Zdrowaś bądź, Maryja” Henryka Góreckiego. Chór parafii pw. Dobrego Pasterza przygotował śpiew gregoriański oraz „Ojcze nasz” Stanisława Moniuszki. Po wokalnych prezentacjach wszystkie chóry otrzymały puchary, dyplomy oraz upominki od sponsorów.