Reklama

Wiadomości

Kościół w opinii młodzieży

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W moim badaniu opinii na temat Kościoła respondentami byli ludzie młodzi zaangażowani w życie parafii – przynajmniej tak się przedstawili. Stąd zostały im zaprezentowane różne opinie dotyczące życia Kościoła. Mieli oni określić w skali od 1 do 5, na ile zgadzają się z danym stwierdzeniem. Ocena 1 oznaczała całkowity brak zgody, zaś przyznanie oceny 5 świadczyło o tym, że respondent w pełni zgadza się z daną tezą.

Ocena działalności Kościoła

Znaczna część badanej młodzieży stwierdziła, że generalnie wiele zawdzięcza Kościołowi. Średnia ocen, jakie zostały przyznane temu stwierdzeniu, wynosi 4,3. Choć taka wysoka ocena Kościoła może budzić zadowolenie, to w przypadku opinii, że „młode pokolenie zna swoje miejsce w Kościele”, sprawa nie wygląda aż tak dobrze. Prawdziwość tej opinii młodzi respondenci ocenili na 2,5 punktu. Natomiast stwierdzenie: „Dokładnie wiem, czego się ode mnie oczekuje w Kościele”, otrzymało od badanych ocenę 3,2.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W stosunkowo niewielkim stopniu respondenci zgodzili się z tezą, że są bardzo zaangażowani w życie parafii (3,6). Jednocześnie ujawnili duży potencjał w tym kierunku, ponieważ stwierdzeniu, że „czują się w parafii jak w rodzinie”, przyznali 3,7 punktu.

W niewielkim stopniu młodzi respondenci zgodzili się z tezą, iż „coraz mniej ludzi uczestniczy w życiu Kościoła” (3,5). Co ciekawe, przyszłość w tym zakresie jawi się im raczej w jasnych kolorach. Stwierdzenie, że „coraz mniej ludzi będzie chciało być w Kościele”, uzyskało bowiem zaledwie 3 punkty.

Teza, że „Kościół dobrze troszczy się o potrzeby młodych ludzi”, została oceniona przez respondentów na 3 punkty. Badanie ujawniło także, że respondenci nie są przekonani co do tego, że młodzi ludzie mają pozytywny stosunek do Kościoła (2,6). Z drugiej strony – w niewielkim stopniu zgodzili się oni z tezą, że ich rówieśnicy mają bardzo złe zdanie o Kościele (3,3).

Reklama

Stwierdzenie, że „to, co proponuje Kościół, jest bardzo atrakcyjne”, młodzież oceniła na 3 punkty. Chociaż kategoria atrakcyjności nie najlepiej określa charakter misji Kościoła, to jednak warto pamiętać o tym, że styl jego posługi może jawić się albo jako nieprzyjazny, albo jako przyciągający, i przez to zaważyć na ocenie tego, co Kościół proponuje.

Generalnie rzecz biorąc, Kościół został oceniony przez młodych ludzi na ocenę dostateczną.

Jeśli mówimy o misyjności młodego Kościoła, to należy zauważyć, że badania ujawniły u młodzieży brak umiejętności rozmawiania o Kościele z rówieśnikami. Teza, że „łatwo jest rozmawiać o Kościele z rówieśnikami”, otrzymała jedynie 3 punkty.

Rodzaje pomocy udzielanej przez Kościół

Na pytanie zadane młodzieży: „Jakiej pomocy od Kościoła potrzebowałby aktualnie młody człowiek?” wielu młodych ludzi w ogóle nie odpowiedziało. Jak się wydaje, respondenci ujawnili w ten sposób nieumiejętność identyfikacji własnych potrzeb.

Pomimo braku odpowiedzi od wielu respondentów warto zauważyć, że 12 proc. młodych ludzi oczekuje od Kościoła akceptacji. Najwięcej młodzieży oczekuje od niego „porady, wskazania drogi, nakierowania na cel” – 17 proc. i 16 proc. osób powyżej 30. roku życia. Młodzi ludzie nie ignorują zatem Kościoła w swoim życiu. Ale badanie pokazuje jednocześnie, że tylko 7 proc. znajduje tego typu pomoc w swoich parafiach. Oprócz porady i akceptacji młodzi oczekują też „rozmowy” – 11 proc., „wysłuchania” – 5 proc. oraz „tolerancji” – 8 proc. To życzenia i oczekiwania kierowane pod adresem Kościoła przez młode pokolenie.

Zaskakujące, że tylko 3 proc. młodzieży oczekiwałoby od Kościoła modlitwy oraz poznania Boga i tylko 5 proc. – świadectwa. Wśród życzeń znalazło się zapotrzebowanie na organizowanie grup młodzieżowych – 7 proc., atrakcji oraz wsparcia zarówno duchowego, jak i materialnego – 9 proc. młodzieży i 14 proc. starszych respondentów. Badani chcieliby znaleźć w Kościele także specjalistów od problemów codziennych i rodzinnych – 6 proc. młodzieży i 3 proc. osób dojrzałych. Oczekują też zwiększenia nauczania wiary i zdobycia wiedzy religijnej – 6 proc. młodzieży.

Reklama

Nowe wyzwania wobec Kościoła

W związku z młodzieńczym krytycyzmem i spostrzegawczością zostało młodym postawione następujące pytanie: „Jakie wyzwania stoją aktualnie przed Kościołem?”.

Trzy wyzwania wydają się najważniejsze dla Kościoła dziś. Pierwsze – to zainteresowanie się Kościoła młodzieżą – tak uważa 27 proc. respondentów powyżej 30. roku życia i 23 proc. młodzieży. Drugim wyzwaniem jest obrona wartości – 19 proc. starszych respondentów i 13 proc. młodzieży uważa, że są one dziś szczególnie zagrożone. Trzecią sprawą ważną dla Kościoła w naszych czasach jest wzmożona ewangelizacja – 14 proc.

10 proc. młodzieży twierdzi, że Kościół powinien coś zrobić, aby zmienić swój wizerunek. Chodzi o to, aby jawił się on w świecie jako instytucja przyjazna i pozytywna. Dlatego 8 proc. młodzieży i 5 proc. starszych kolegów mówi o oczyszczeniu Kościoła z zachowań negatywnych. 6 proc. młodzieży i 8 proc. osób powyżej 30. roku życia uważa, że już najwyższy czas, aby obalić stereotypy o Kościele. Może dlatego jako wyzwanie stawia Kościołowi autentyczność – 8 proc. starszych respondentów i 4 proc. młodzieży. 13 proc. młodzieży twierdzi, że negatywny obraz Kościoła tworzą napięcia światopoglądowe. Zdaniem respondentów (8 proc. osób powyżej 30. roku życia i 4 proc. młodzieży), wzmagają się też ataki niewierzących na Kościół. Negatywną rolę odgrywa proces laicyzacji. Tak uważa 5 proc. młodzieży. Ponadto dostrzegają oni odchodzenie ludzi od Kościoła – 4 proc. Ich zdaniem, jest to poważne wyzwanie, stojące przed Kościołem funkcjonującym w społeczeństwie pluralistycznym.

2015-11-18 08:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marketing w Kościele

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 8/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Kościół

ekonomia

marketing

Ks. Adrian Put

Marketing można potraktować jako pożyteczne narzędzie, które podpowie, jak lepiej głosić Ewangelię. I takich odpowiedzi dostarcza lektura – podkreśla dr Marta Wiatrzyk-Iwaniec

Marketing można potraktować jako pożyteczne narzędzie, które podpowie, jak lepiej głosić Ewangelię. I takich odpowiedzi dostarcza lektura – podkreśla dr Marta Wiatrzyk-Iwaniec

Co religia ma wspólnego z ekonomią? Czy Kościół można rozpatrywać w kategoriach marki, a prowadzenie parafii w kategoriach biznesu? Jaki związek istnieje między wiarą (credo) a kredytem? Co duszpasterstwo i marketing mają ze sobą wspólnego?

Napowyższe pytania stara się odpowiedzieć ks. Andrzej Draguła w książce Kościół na rynku. Eseje pastoralne. Propaguje wyjątkowo ciekawą tezę o ekonomicznej naturze religii. Wykazywanie zależności między religią a marketingiem może wprawić czytelnika w zdumienie. Co może być rynkowego w religii? Wszak Kościół ma prowadzić wiernych do zbawienia. Posiada jednak ofertę usług duchowych, które językiem marketingowym można określić jako „produkty”. Czy zatem można zastosować w celu ich propagowania techniki marketingowe? Zysk, sprzedaż, reklama – te pojęcia budzą w Kościele nieufność. Nasuwa się zaraz drugie pytanie: jak daleko można pójść w aplikacji pojęć z obszaru marketingu do języka Kościoła?

CZYTAJ DALEJ

Generał Zakonu Paulinów: aby troska o życie i jego poszanowanie zwyciężyła nad obleczonym w nowoczesność zachwytem śmiercią

2024-05-03 12:11

Jasna Góra/Facebook

O wielkiej duchowej spuściźnie Polaków naznaczonej aktami zawierzenia Maryi, które wciąż powinny być codziennym rachunkiem sumienia, tak poszczególnego człowieka jak i całego narodu - przypomniał na rozpoczęcie głównych uroczystości odpustowych ku czci Królowej Polski na Jasnej Górze przełożony generalny Zakonu Paulinów. O. Arnold Chrapkowski apelował, aby troska o życie i jego poszanowanie zwyciężyła nad obleczonym w nowoczesność zachwytem śmiercią. Sumę odpustową z udziałem przedstawicieli Episkopatu Polski i tysięcy wiernych celebruje abp Tadeusz Wojda, przewodniczący KEP.

O. Arnold Chrapkowski zauważył, że uroczystość Najświętszej Maryi Panny, 3 maja, jest szczególnym czasem, by na nowo „Bożej Rodzicielce zawierzyć Polskę, naszą najdroższą Ojczyznę”, przynosząc Jej bogactwo historii, przeżywane troski codzienności i nadzieję na przyszłości.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie spotkania maryjne

2024-05-03 21:00

Irena Markowicz

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

W maju, miesiącu przesiąkniętym wdzięcznością do naszej Matki w Niebie łatwiej też

odnajdujemy ślady jej obecności w naszym otoczeniu. Kamienna figura Pani Rzeszowa na osiedlu Staroniwa, bliźniaczo podobna do tej, która objawiła się Jakubowi Ado w 1513 na gruszy w ogrodzie bernardyńskim...

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję