Reklama

Wiadomości

Wszystko, co Polskę stanowi

Z prof. Janem Szyszko – byłym ministrem środowiska, laureatem prestiżowej nagrody za osiągnięcia naukowe służące pokojowi i rozwojowi społecznemu – rozmawia ks. Ireneusz Skubiś

Niedziela Ogólnopolska 42/2015, str. 46-47

[ TEMATY ]

wywiad

rozmowa

Graziako/Niedziela

Prof. Jan Szyszko

Prof. Jan Szyszko

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. IRENEUSZ SKUBIŚ: – Kard. Stefan Wyszyński często mówił, że oddaje Matce Bożej wszystko, co Polskę stanowi. Co dla Pana Profesora stanowi Polskę?

PROF. JAN SZYSZKO: – Po pierwsze – naród, po drugie – ziemia, po trzecie – sztuka gospodarowania tą ziemią. W tych trzech podstawowych wartościach jesteśmy ewenementem w skali jednoczącej się Europy. Z jej punktu widzenia jesteśmy położeni w bardzo dobrym miejscu geopolitycznym. Posiadamy zasoby energetyczne unikatowe w skali całego kontynentu – 90 proc. węgla kamiennego w Unii Europejskiej znajduje się na terenie Polski, poza tym mamy gaz łupkowy, węgiel brunatny.Z kolei stawianie na tradycyjne polskie rolnictwo i leśnictwo sprawia, że ziemia jest odpowiednio uprawiana. Polska jest typowym przykładem, jak czynić sobie ziemię poddaną. Korzystaliśmy z tej ziemi przez ponad 1000 lat jako państwo, użytkowaliśmy ją, ale nie zniszczyliśmy ani jej, ani występujących na niej gatunków. Możemy więc być wzorem dla całego świata w zakresie koncepcji zrównoważonego rozwoju, czyli umiejętnego korzystania z tego, co dał nam Stwórca, aby ta ziemia służyła również następnym pokoleniom.

– Co to znaczy dla Pana Profesora dobre gospodarowanie ziemią?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Podam przykład lasów, bo one stanowią 1/3 terytorium naszego kraju. Wycinamy lasy, a mimo to mamy ich coraz więcej. Zbieramy grzyby, jagody, polujemy, ale nie straciliśmy ani jednego z występujących gatunków roślin czy zwierząt, wręcz odwrotnie – gatunki, które dawno zniknęły z mapy zachodniej Europy, w Polsce czują się znakomicie; można powiedzieć, że nastąpił wydatny wzrost liczebności gatunków, które są uznawane za ginące w zachodniej Europie.
Drugi przykład to rolnictwo – ekstensywne, tradycyjne. Rolnicy uprawiają ziemię, korzystają z niej, żywią naród, ale nie został zniszczony potencjał biologiczny gleb. One są gotowe, aby produkować żywność najwyższej jakości, docenianą na całym świecie, a szczególnie w państwach wysoko rozwiniętych gospodarczo, gdzie tzw. zieloną rewolucją doprowadzono do tego, że zniszczono potencjał biologiczny gleb. Celem tej rewolucji było zwiększenie produktywności rolnictwa m.in. przez wysokie nawożenie na bazie nawozów sztucznych, dużą ilość środków ochrony roślin, dużą ilość herbicydów i w końcu – konieczność stosowania genetycznie modyfikowanych organizmów. Doprowadziło to do tego, że produkuje się dużo żywności, ale o bardzo miernej jakości. Ta żywność jest w tej chwili bojkotowana, a poszukiwana jest taka, którą produkuje Polska. Polską szansą jest więc produkcja żywności.

– A co Pan sądzi o dwutlenku węgla, który towarzyszy zasobom naszego węgla?

Reklama

– Dwutlenek węgla jest określany jako gaz cieplarniany, wzrost jego koncentracji powoduje niekorzystne zmiany klimatyczne. Ale musimy pamiętać, że CO2 to również gaz życia – bez niego nie ma życia na świecie. Dwutlenek węgla, woda, chlorofil i energia słoneczna to fotosynteza, a w konsekwencji możliwość występowania różnych gatunków zwierzęcych i roślinnych; to produkcja biomasy. Gdy się popatrzy na konwencję klimatyczną, a podstawowym prawem dla koncepcji zmiany klimatu jest konwencja klimatyczna, to jest wyraźnie powiedziane: zmniejszanie koncentracji dwutlenku węgla w atmosferze dokonuje się dwoma działaniami – rozwojem nowych technologii po to, żeby emitować mniej tego gazu do atmosfery, oraz zwiększeniem pochłaniania dwutlenku węgla do atmosfery poprzez sadzenie lasów, ich regenerację, odpowiednie użytkowanie gleb rolnych, gdyż gleba odpowiednio użytkowana ma dużą zawartość węgla organicznego, który jest pochodną dwutlenku węgla i procesu asymilacji rozkładów oraz funkcjonowania w układach przyrodniczych. W tym zakresie Polska jest wyjątkiem. Z jednej strony, zgodnie z prawem, czyli z konwencją klimatyczną i protokołem z Kioto, który został ratyfikowany, dokonaliśmy ogromnej redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery – mieliśmy tego dokonać na poziomie 6 proc., a dokonaliśmy na poziomie 32 proc. Z drugiej strony jesteśmy krajem, który wykorzystuje dwutlenek węgla – gospodarujemy nim po to, żeby chronić lasy, bioróżnorodność, by produkować żywność najwyższej jakości, czym zajmuje się nasze tradycyjne rolnictwo.

– Co więc począć z dyspozycjami Unii Europejskiej, które są zagrożeniem dla naszej gospodarki i ekonomii kraju?

Reklama

– Istnieje ogromne nieporozumienie, bo tzw. stara piętnastka, a dokładnie Komisja Europejska, która postanowiła rozliczyć się ze zobowiązań wynikających z konwencji klimatycznej i z protokołu z Kioto, nie dokonała takich rozliczeń. Polska natomiast dokonała tego z nawiązką. Stara piętnastka miała z redukować emisję CO2 na poziomie 8 proc. w stosunku do roku bazowego i zobowiązań wynikających z protokołu z Kioto, a rozpoczęcie rozliczeń miało nastąpić w 2008 r., ale nie dokonała takiej redukcji. Polska miała nadwyżkę redukcji o ok. 100 mln ton, stara piętnastka natomiast miała niedobór redukcji emisji na poziomie ok. 300 mln ton. Przez przyjęcie pakietu klimatyczno-energetycznego, przez uległość wobec Komisji Europejskiej zrezygnowaliśmy z rozliczeń wynikających z protokołu z Kioto. Podjęliśmy zobowiązania na przyszłość, aby nie patrząc w przeszłość, rozpocząć nowy etap dokonywania redukcji wyłącznie w zakresie emisji, i to jeszcze w stosunku do sześciu działów produkcji: energii elektrycznej, ciepła, stali, cementu, papieru i gazu. Jest to niekorzystne dla Polski, dlatego że jest rezygnacją z tego, czego dokonaliśmy. Część państw starej piętnastki podniosła w tym czasie emisję dwutlenku węgla i nie to się liczy, ale to, by dokonywać redukcji emisji od roku 2005 do 2020, i to w tych sześciu działach produkcji. Jest to szkodliwe dla polskiej gospodarki, ponieważ jest ona oparta na podstawowym nośniku energii, mianowicie na węglu kamiennym. To musi ulec renegocjacji – zgodnie z solidarnością, sprawiedliwością i z zapisami prawnymi (protokół z Kioto). Mamy postępować tak, jak mówi Ojciec Święty Franciszek w swojej encyklice „Laudato si’” – muszą nami kierować: sprawiedliwość, solidarność i współudział. Pakiet klimatyczno-energetyczny to walka z polskim węglem, dyskryminacja polskiego przemysłu, likwidacja miejsc pracy w energetyce, na Śląsku, niszczenie polskiej gospodarki. To musi ulec zmianie.

– Powiedział Pan Profesor, że na pierwszym miejscu jest naród. Jak można dzisiaj przysłużyć się naszemu narodowi, który zasługuje przecież na miłość i wielki szacunek?

Reklama

– Przede wszystkim trzeba zmienić politykę demograficzną. Ta realizowana przez obecną koalicję rządzącą, szczególnie po wejściu w struktury UE, jest polityką depopulacyjną, czyli polityką zmniejszania dzietności Polaków, która w okresie transformacji, wchodzenia w struktury UE, była na poziomie 2,5 (1 kobieta statystycznie rodziła 2,5 dziecka). Obecnie dzietność naszych kobiet kształtuje się na poziomie 1,5, co stanowi najniższy wskaźnik wśród wszystkich państw świata. W tym czasie wyemigrowało z Polski za pracą ponad 2 mln osób. Obecnie mamy nadal duże bezrobocie, a największe jest w najmłodszej klasie wiekowej ludzi zdolnych do pracy i do reprodukcji. W grupie osób między 25. a 35. rokiem życia, które ukończyły studia, są dobrze wykształcone, w tej chwili bezrobocie sięga ponad 30 proc. Równocześnie podwyższa się wiek emerytalny do 67 lat. Cóż to zatem jest? To zmuszanie młodej grupy osób wykształconych do dalszej emigracji poza granice naszego kraju, a więc celowa działalność w kierunku depopulacji – podobnie jak celowa jest działalność w kierunku pozbawienia Polaków, narodu, własności ziemskiej. Przecież to, co w tej chwili dzieje się w stosunku do gleb rolnych Skarbu Państwa w świetle daty 1 maja 2016 r., świadczy o tym, że obecny rząd celowo działa w tym kierunku. Dlaczego? Bo od 1 maja 2016 r., zgodnie z traktatem akcesyjnym, wejdzie w życie wolny obrót ziemią leśną i rolną. Ziemi rolnej w ręku Skarbu Państwa nie mamy już zbyt dużo, zgodnie z doniesieniami prasy część tej ziemi jest już nabyta poprzez tzw. słupy, czyli osoby podstawione przez ludzi spoza granic naszego państwa. Z drugiej strony polityka idzie w tym kierunku, żeby ta ziemia była wolna i w nieograniczonej sprzedaży po 1 maja 2016 r. No i polityka w stosunku do polskich Lasów Państwowych: polskie lasy to 7,5 mln ha ziemi znajdującej się w ręku Skarbu Państwa. Ostatnimi decyzjami, mianowicie destrukcją Państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe poprzez zabranie mu pieniędzy na bieżącą działalność gospodarczą, doprowadza się do tego, że Lasy staną się bankrutem. A co się robi z bankrutem? Sprzedaje się go.
1 maja 2016 r. nastąpi więc bankructwo Lasów Państwowych i wiąże się to z polityką depopulacyjną, zmuszającą do emigracji młodych poza granice kraju celem szukania pracy. A to przecież na młodych ciąży zapewnienie trwałości populacji. Obecna koalicja działa w kierunku stymulacji emigracji, pozbawienia narodu własności ziemskiej, prowadzi też politykę imigracji ludzi o całkowicie odmiennej kulturze, wierze – myślę tu o islamie.

– Czy Pan Profesor nie boi się sytuacji, że gdy muzułmanie dotrą do Polski, nabędą pewne prawa obywatelskie? Gdyby np. bogata Arabia Saudyjska dała im pieniądze, to czy nie wykupią polskiej ziemi?

– Oczywiście, że takie możliwości istnieją. Całkowicie zgadzam się z tym, co powiedział Jarosław Kaczyński – ludziom żyjącym w sytuacji zagrożenia życia należy pomagać w formie finansowej lub żywnościowej, tak by pozostawali na własnej ziemi i tam tworzyli swój bezpieczny byt oraz zapewnili bezpieczeństwo w tym kręgu kulturowym, w którym się znajdują. I należy dbać o naród, który jest z tego samego kręgu kulturowego. Wspomnę tu o problemie repatriacji. Mamy ludzi poza obecnymi granicami Polski, którymi mamy obowiązek się zająć. To Polacy żyjący na terenach przedwojennej II RP, a także ci, których zmuszono do przemieszczania się w okresie II wojny światowej. To, co obecnie rządząca koalicja chciała zrobić: zamienić fundusz repatriacyjny – zresztą bardzo skromny i niewydawany – na fundusz imigracyjny, to nic innego jak dowód na to, że rząd PO-PSL nie myśli o polskim narodzie, tylko o tym, w jaki sposób zniszczyć warunki demograficzne i pozbawić naród własności ziemskiej.

2015-10-14 08:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Capovilla: Niech kanonizacja dwóch papieży uczyni nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi

[ TEMATY ]

wywiad

kardynał

"Pragnąłbym, żeby uroczystości kanonizacyjne służyły nie tylko oddaniu hołdu dwóm papieżom, którzy już otoczeni są chwałą w niebie, ale by uczyniły nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi" - powiedział abp Loris Francesco Capovilla. Kardynał-nominat, wieloletni sekretarz i najbliższy współpracownik najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie papieża Jana XXIII mówi w rozmowie z KAI m. in. o świętości papieża Jana, jego umiłowaniu Polaków, bliskich relacjach z kard. Stefanem Wyszyńskim, podobieństwach i różnicach osobowości i pontyfikatu papieża-Włocha i papieża-Polaka. Mówiąc m. in. o bł. Janie Pawle II stwierdził: "Był heroiczny i święty. To jego świadectwo wystarcza, by zgiąć przed nim nasze kolana i dziękować krajowi, który go wydał, wychował, umiłował, kocha i będzie kochał".

KAI: Eminencja, 22 lutego zostanie włączony do Kolegium Kardynalskiego. Jakie myśli towarzyszą w tej historycznej chwili byłemu osobistemu sekretarzowi najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie od 28 października 1958 r. papieża Jana XXIII? Abp Loris Francesco Capovilla: Kiedy Ojciec Święty 12 stycznia w południe ogłaszał nazwiska nowych kardynałów byłem tutaj, w swoim pokoju w Sotto il Monte, śledząc jak zwykle z radością papieskie rozważanie poprzedzające modlitwę „Anioł Pański”. Tak z wielkim wzruszeniem czynię każdej niedzieli. Kiedy na zakończenie ogłosił nazwiska nowych kardynałów, słuchałem ich w spokoju. Wreszcie na zakończenie Papież powiedział, że do grona tego włączy także trzech biskupów emerytowanych, ale kiedy wypowiedział moje: Loris Francesco Capovilla pomyślałem o moim ojcu i mamie, o moich wychowawcach w seminarium, wszystkich osobach, jakie spotkałem, wszystkich dobrodziejach mojej duszy i rzecz jasna. Pomyślałem też, iż jest to gest uznania dla milczącej, pokornej, naznaczonej pokorą służby u boku Jana XXIII. Posłuszeństwa papieżowi i Kościołowi powszechnemu, posłuszeństwa Kościołowi i Chrystusowi. Nie odczułem nic innego, poza wzruszeniem, żadnej satysfakcji osobistej. Poczułem się też w jedności z wszystkimi ludźmi dobrej woli, szukającymi Boga, jeśli są chrześcijanami - starającymi się żyć radami ewangelicznymi. Wyznam bowiem szczerze, że w moim długim życiu spotkałem więcej osób dobrych, niż złych. Przyznam, że Kościół w którym się urodziłem, w którym żyłem jako dziecko był Świętym Kościołem Rzymskim, Katolickim ale ten w którym jestem dziś wydaje mi się wspanialszy. Również moja ojczyzna przeszła przez wiele trudności. Nadal nie jest łatwo, ale jestem przekonany, że dokonaliśmy kilku kroków na drodze ku sprawiedliwości, zarówno we Włoszech, w Europie jak i na całym świecie. KAI: Czy współpracując z Janem XXIII miał Ksiądz Kardynał wrażenie, że jest to osoba święta? - Tak, bo był on jakby otwartą księgą. Opowiedział mi całe swoje życie: dzieciństwo, młodość . Mówił mi o swojej posłudze kapłańskiej. Wszystkim radzę, by przeczytali w jego "Dzienniku duszy", który jest odzwierciedleniem jego duszy kursu rekolekcji prywatnych, jakie odbył ze swym spowiednikiem przygotowując się do osiemdziesiątych urodzin. Rozpoczyna od rachunku sumienia. Mówi o pokorze, czystości, ubóstwie, posłuszeństwie, i dla każdego z tych paragrafów powiada - nic nie znajduję niczego w mym życiu przeciw tym cnotom. To dotyczy każdego z nas, także ludzi świeckich, a nie tylko duchowieństwa, kiedy słyszymy jak papież Jan powiada, że jego długim życiu - nigdy, nic nie było takiego, co byłoby sprzeczne z czystością, do której został powołany. Kiedy spojrzymy na to wyznanie, to wydaje mnie się jakby cudem światła rzucanym na nasz wiek. KAI: Co zdaniem Eminencji było najbardziej godne podziwu w osobowości Jana XXIII? - Najlepiej to chyba wyraził wielki francuski pisarz Georges Bernanos, gdy postawiono mu pytanie: kim jest święty? Czy też w kategoriach świeckich: kto jest bohaterem nauki, patriotyzmu czy kultury? "Świętym jest ten, który nigdy nie przestał być dzieckiem". Ale to dziecięctwo jest stopniowym dojrzewaniem do swego powołania i misji. Papież Jan myślał jednie o tym, żeby być księdzem, myślał tylko o tym by sprawować Bożą służbę przy ołtarzu, na którym znajduje się mszał - zawierający Słowo Boże, Boże objawienie i kielich - służący do sprawowania najwznioślejszego z sakramentów. Dla niego przewodnikiem były słowa św. Jana Chryzostoma: być prostym i roztropnym - to szczyt życia chrześcijańskiego. I dodawał - i to jest życie anielskie, to oznacza żyć tak, jak aniołowie. KAI: 27 kwietnia w niedzielę Miłosierdzia Bożego Jan XXIII zostanie ogłoszony świętym razem z naszym rodakiem, Janem Pawłem II. Czy są jakieś elementy łączące tych dwóch wielkich ludzi Kościoła? - Muszę powiedzieć, że poznałem biskupa Karola Wojtyłę, wraz z kard. Stefanem Wyszyńskim podczas II Soboru Watykańskiego. W sierpniu 1979 roku zostałem przyjęty na audiencji w Castel Gandolfo. Jan Paweł II określił wówczas Jana XXIII prorokiem. I dodał, że prorocy cierpią, ale on miał rację i żyjemy dziś w nowych, zainaugurowanych przezeń czasach. Chciałbym też zaznaczyć, że obydwaj żyli w innej epoce, że chodzi o inne środowisko wychowawcze, pochodzenie, doświadczenia życiowe. Ale z pewnością podziwiamy dwóch ludzi Kościoła, którzy oddali się bez reszty Bogu i ludzkości. Papież Jan, będąc dobrym Włochem kochał swoją ojczyznę i z nakazu papieża Benedykta XV po I wojnie światowej dokonał wizytacji wszystkich diecezji włoskich, by rozbudzić ducha misyjnego, który zawsze był pośród naszego narodu żywy. Później, w 1925 roku Pius XI wysłał go do Bułgarii. Jak mawiam, miał kapelusz w dłoni, zawsze podchodził z wielkim szacunkiem dla chrześcijan wschodnich. Nigdy nie nazywał ich "prawosławnymi", ale mówił "moi bracia". Kiedy pewien prawosławny powiedział do niego: "Panie przedstawicielu papieża, chciałbym pojechać na studia do Rzymu, jeśli uzyska Pan dla mnie stypendium, to jestem gotów stać się nawet katolikiem". Będąc wówczas młodym papieskim przedstawicielem abp Roncalli wyraźnie stwierdził, że nie chce, aby ktokolwiek odniósł wrażenie, że przybył do Bułgarii, aby uprawiać prozelityzm. Zwracając się do tego młodego, 22- letniego alumna prawosławnego seminarium w Sofii powiedział: "Niech pan nauczy się miłować Jezusa, swój naród i jemu służyć. A skoro stwarza mi pan okazję, to chciałbym jasno powiedzieć, że my katolicy i prawosławni nie jesteśmy nieprzyjaciółmi, lecz braćmi. Łączy nas Księga Bożego Objawienia, chrzest, sakramenty, a zwłaszcza Msza św., nabożeństwo do Matki Bożej. Rzeczywiście istnieje kwestia jedności, prymatu Piotra, ale to rozdarcie nastąpiło tysiąc lat temu. Ci którzy do niego doprowadzili, już nie żyją, minęły wieki. Dzisiaj naszym zadaniem - pana prawosławnego i mnie katolika jest czynienie siebie Chrystusem, mamy upodobnić się do Chrystusa wraz z naszą wspólnotą. Kiedy upodobnimy się do Chrystusa, jedność będzie faktem". Jest to cud, którego obecnie oczekujemy, za naszych dni pod przewodnictwem naszego papieża Franciszka. Chciałbym dodać, że pontyfikat Jana XXIII trwał mniej niż 5 lat, zaś Jana Pawła II niemal 27 lat. Łatwiej jawić się jako osoba wybitna w krótkim okresie, niż w tak długim, jak papież Polak. Jan Paweł II bardzo ukochał ludzkość i w swoich pielgrzymkach dotarł do najbardziej odległych zakątków ziemi, aby zanieść Jezusa, Jego nauczanie - miłości i pokoju. Wszyscy pamiętamy to tragiczne wydarzenie na placu św. Piotra z 13 maja 1981 roku - zamach na papieża. Działo się to w czasie audiencji - spotkania z ludźmi, którzy go kochali. Natychmiast przebaczył zamachowcowi. Pewnie ktoś powie - to przecież obowiązek chrześcijanina, ale w przebaczeniu Jana Pawła II było coś więcej: bo po wielu latach, w roku 2002 powiedział to w Bułgarii, że nigdy nie sądził, aby ktoś z Bułgarów mógł spiskować przeciw niemu. Był w tym heroiczny i święty. To jego świadectwo wystarcza, by zgiąć przed nim nasze kolana i dziękować krajowi, który go wydał, wychował, umiłował, kocha i będzie kochał. KAI: Dla Polaków niezmiernie ważnym jest niesłychanie życzliwy stosunek Jana XXIII do Polski. To on w październiku 1962 r., przyjmując delegację naszego episkopatu, przybyłą na Sobór, powiedział o ziemiach zachodnich jako "po wiekach odzyskanych" - na długo przed oficjalnym uznaniem tego faktu przez wspólnotę międzynarodową. Powszechnie znany był jego bardziej niż życzliwy stosunek do kard. Wyszyńskiego, który był ostatnim hierarchą spoza Kurii Rzymskiej, którego przyjął umierający papież - 20 maja 1963 r. Skąd brała się u niego ta życzliwość i sympatia? - Po pierwsze: Jan XXIII znał historię. Kto ją zna, zdaje sobie sprawę z perturbacji, słabości i grzechów, ale potrafi także docenić dobro, męstwo i cnotę. Ostatnim jego sekretarzem w Paryżu był ks. Bolesław Szkiłądź. Ówczesny substytut w sekretariacie stanu, ks. prałat Montini (późniejszy Paweł VI) bardzo go cenił, jego znajomość języków, jego męstwo i dobroć. Polecił go abp Roncallemu, aby zorientował się, czy mógłby on pracować w dyplomacji watykańskiej. Poznałem, go, był naprawdę wielkim świętym. Niestety zmarł wkrótce po wyborze Jana XXIII, 8 listopada 1958 roku w Paryżu, na skutek wypadku drogowego. Nie wiem, czy panowie wiedzą, że w 1929 roku, kiedy abp Roncalli obchodził 25-lecie święceń kapłańskich to udał się na Jasną Górę i do Krakowa. Ale już wcześniej w 1912 roku gdy przebywał w Wiedniu to ks. Roncalli pojechał stamtąd na Węgry a następnie do Krakowa, gdzie w katedrze wawelskiej odprawił Mszę św. Po latach upamiętniono to wydarzenie. Trzeba też pamiętać, że jako patriarcha Wenecji kard. Roncalii w 1957 roku gościł prymasa Polski, kard. Stefana Wyszyńskiego. Są zdjęcia ukazujące ich wspólną przejażdżkę gondolą po Canale Grande. Nie wiem, czy panowie wiedzą, że 28 października 1958 roku, kiedy został wybrany papieżem o 5.30 w kaplicy św. Matyldy w Watykanie sprawował Mszę św. kard. Roncalli, któremu służyłem, następnie o 6.00 odprawiał kard. Stefan Wyszyński, a o 6.30 ja. Byłem świadkiem wielu ich rozmów. Po zakończeniu konklawe Jan XXIII ofiarował kard. Wyszyńskiemu monstrancję odziedziczoną po Piusie XII, aby zawiózł ją na Jasną Górę. Prymas zapewnił, że każdego dnia na Jasnej Górze sprawowana będzie Msza św. w intencji Ojca Świętego i cały świat katolicki. Takich rzeczy się nie zapomina. KAI: Co chciałby Eminencja przekazać Polakom w przeddzień kanonizacji Jana XXIII i Jana Pawła II? - Pragnąłbym, żeby uroczystości kanonizacyjne służyły nie tylko oddaniu hołdu dwóm papieżom, którzy już otoczeni są chwałą w niebie, ale by uczyniły nasze narody mądrymi, wielkodusznymi, otwartymi. Polakom, podobnie jak i Włochom życzę, aby przyjęli zachętę papieża Jana, który mawiał, że aby być księdzem, ale także katolikiem świeckim trzeba być wspaniałomyślnym i spoglądać na to co wyniosłe i przekraczające nasze ograniczenia, także poza Europę, zapatrzoną w chwałę przeszłości, swych zasług, ale potrzebującą spojrzenia, ku temu, za czym wszyscy tęsknimy, by biec, nie tylko podążać, ku ciągle odległym celom cywilizacji miłości. Rozmawiali: Krzysztof Tomasik, o. Stanisław Tasiemski Abp Loris Francesco Capovilla, arcybiskup tytularny Mesembria (Włochy). Urodził się 14 października 1915 w Pontelongo koło Padwy. Następnie jego rodzina przeniosła się w Wenecji-Mestre. 23 maja 1940 przyjął święcenia kapłańskie. W 1949 został redaktorem diecezjalnego tygodnika „La voce di S. Marco”. Przez ponad 10 lat, najpierw w Wenecji, a następnie w Watykanie był osobistym sekretarzem najpierw patriarchy Angelo Giuseppe Roncallego, a następnie 28 października 1958 r. papieża Jana XXIII. W latach 1963-1967 był ekspertem II Soboru Watykańskiego. 26 czerwca 1967 r. Paweł VI mianował prałata Capovillę biskupem Chieti i sam udzielił mu sakry biskupiej 16 lipca 1967 r. 25 września 1971 został promowany na arcybiskupa tytularnego Mesembria i mianowany prałatem Loreto. Zrezygnował z funkcji prałata Loreto w grudniu 1988, a jego następcą został prałat Pasquale Macchi, który był osobistym sekretarzem Pawła VI. 1 kwietnia ub. roku papież Franciszek odbył z nim rozmowę telefoniczną. Mieszka obecnie w rodzinnej miejscowości bł. Jana XXIII - Sotto il Monte koło Bergamo w północnych Włoszech. 22 lutego 2014 roku zostanie włączony do Kolegium Kardynalskiego, którego będzie najstarszym członkiem.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Duda spotka się dziś z Donaldem Trupem

2025-02-22 08:27

[ TEMATY ]

USA

Donald Trump

Prezydent Andrzej Duda

PAP

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda spotka się w sobotę z prezydentem USA Donaldem Trumpem - powiedziały PAP w piątek źródła dyplomatyczne. Do spotkania może dojść w Białym Domu lub na konferencji Conservative Political Action Conference (CPAC) pod Waszyngtonem.

Według informacji PAP spotkanie planowane jest na godzinę 13.30 (19.30 w Polsce). Pierwotnie mowa była o tym, że do spotkania dojdzie w Białym Domu. Jak podają media możliwe jest też, że odbędzie się ono podczas konferencji CPAC, na której ma wystąpić Trump.
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz też jest zagrożony uzależnieniem od sieci

2025-02-22 14:07

[ TEMATY ]

internet

uzależnienie

Formacja Stała Księży

Adobe Stock

Kapłani także mogą uzależnić się od internetu

Kapłani także mogą uzależnić się od internetu

Także duchowni mogą być uzależnieni od internetu. Dyskutowali o tym uczestnicy Formacji Stałej Księży, które odbyło się w dniach 21-22 lutego w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu. Wykład do księży skierowała dr hab. Monika Przybysz, medioznawczyni z Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Wydziału Teologicznego UKSW.

- Ksiądz, jak każdy z nas, jest narażony na różne mechanizmy manipulacyjne obecne w sieci. Każdy z duchownych musi sam wypracować w pewne nawyki, które będą przypominały o tym, że jest już późno, że przed zaśnięciem nie warto korzystać z urządzeń elektronicznych, że lepiej jest korzystać z tradycyjnego papierowego brewiarza niż odmawiać modlitwy za pomocą smartfona - przekonywała Monika Przybysz.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję