Reklama

Franciszek

Błysk entuzjazmu i nadziei

Papież Franciszek w drodze do Stanów Zjednoczonych odwiedzi Kubę. Pielgrzymka papieska do tego kraju odbędzie się w dniach 19-22 września 2015 r. Rozpocznie się w Hawanie Mszą św. na Placu Rewolucji. Ojciec Święty odwiedzi też Holguín i Santiago de Cuba, w tym znajdujące się na jego przedmieściach sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia – Patronki Kuby z El Cobre

Niedziela Ogólnopolska 37/2015, str. 10-11

[ TEMATY ]

papież

USA

Franciszek

Franciszek na Kubie i w USA

Archiwum: ks. Witold Lesner

Bayamo. – Na Kubie młodzi naprawdę są nadzieją i ratunkiem dla Kościoła, dlatego bardzo się cieszę, że chcą się angażować w życie parafii – mówi ks. Witold Lesner. – Znajdujemy też czas na wspólne wyjście na kokosa

Bayamo. – Na Kubie młodzi naprawdę są
nadzieją i ratunkiem dla Kościoła, dlatego
bardzo się cieszę, że chcą się angażować
w życie parafii – mówi ks. Witold Lesner.
– Znajdujemy też czas na wspólne wyjście
na kokosa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA JASKÓLSKA: – Jak jest na Kubie? Czy zderzenie z tamtejszą rzeczywistością było szokujące?

KS. WITOLD LESNER: – Na Kubie jest super! Jest bardzo biednie i codzienne życie jest bardzo trudne, ale rekompensują to wspaniali ludzie. Co mnie dziwi? Jeszcze się nie przyzwyczaiłem do pytań w stylu: Co to znaczy, że pan jest księdzem? Dlaczego nie ma pan żony, rodziny? Dlaczego na tym białym stole (ołtarzu) palą się świeczki? Tak, to mnie za każdym razem zaskakuje. Dla odmiany nauczyłem się już w każdej rozmowie w biurze parafialnym zadawać następujące pytania: A jest pani ochrzczona? Ochrzczona w Kościele katolickim? Czy praktykuje spirytyzm lub santerię (miejscowy zlepek różnych religii, w tym pogańskich, z chrześcijaństwem)? Wielu nieochrzczonych rodziców przychodzi prosić o chrzest dla swoich dzieci. Sami nie chcą się ochrzcić, ale dla dzieci chcą chrztu. Te rozmowy zawsze są trudne, bo praktyka pokazuje, że chrzest dziecka jest dla nich jedyną wizytą w kościele. Niektórych rodziców, szczególnie matki – bo mężczyźni „tradycyjnie” nie praktykują – udaje się jednak skutecznie zaprosić, by rozpoczęli katechumenat.

– Czy katolicki ksiądz jest mile widziany na Kubie? Czy np. grozi Księdzu jakieś niebezpieczeństwo ze strony władz?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Jak dotąd nie miałem żadnego nieprzyjemnego spotkania z władzą. Wręcz przeciwnie. „Władzę” rozumiem tu jako urzędników państwowych, policję, dyrekcję różnych instytucji czy przedstawicieli partii komunistycznej.
Spotkania z policją są przezabawne. Raz tylko sprawdzali mi dokumenty samochodu, jednak bardzo często można spotkać policjantów stojących na poboczu drogi i... łapiących „okazję”. Stoi ich czasami dwóch lub trzech w pełnym umundurowaniu, z bronią, i machają rękami, by się zatrzymać. Zawsze mam problem, czy zatrzymują mnie do kontroli drogowej, czy po to, by się ze mną zabrać do domu.
A poważniej: na Kubie nie ma prześladowania Kościoła, które znamy chociażby z krajów muzułmańskich. Nie zginął tu żaden kapłan czy siostra zakonna. Była to świadoma decyzja Fidela Castro, który nie chciał na Kubie męczenników. Władze komunistyczne zamknęły parafie i instytucje kościelne oraz wydaliły wszystkich zagranicznych duchownych, ale żadnego bezpośredniego ataku na księży po „zwycięstwie rewolucji” – jak to określają – nie było. Mam jednak świadomość ciągłej inwigilacji. Wiem, że pewne osoby (niektóre znam osobiście) już uzupełniają moją teczkę personalną, którą założyły mi w momencie złożenia wniosku o wizę duszpasterską jeszcze przed moim przyjazdem. Jednak póki moje działanie sprowadza się do duszpasterstwa, wszystko jest OK. W ostateczności nie przedłużą mi wizy pobytowej i wcześniej wrócę do Polski.

– Jaka jest wiara Kubańczyków? Czy trzeba ich ewangelizować od zera, a może chętnie się angażują i są pobożni, a tylko brakuje im kapłanów?

– W diecezji, w której posługuję, zaledwie 18 proc. osób jest ochrzczonych, a spośród nich regularnie praktykuje tylko ok. 3-4 proc. To najniższy odsetek w skali kraju, gdzie średnia wynosi odpowiednio 64 i 28 proc. Tak więc pierwotna ewangelizacja jest tutaj konieczna! I podejmujemy ją przez tzw. misje. Odwiedzamy wszystkie domy w jakiejś miejscowości, mówimy mieszkańcom o Panu Bogu i zapraszamy ich na Mszę św. i katechizację.
Jednak wobec tych, którzy są aktywnymi członkami wspólnoty katolickiej, potrzeba regularnej, konkretnej i przede wszystkim właściwej formacji. Ponieważ przez lata brakowało tu katechizacji, wiara zachowała się niekiedy w bardzo specyficznej, „ludowej” formie. Kościół katolicki na Kubie przez większość jest postrzegany jako ten „od Dziewicy Maryi”, bo to Ona dla większości jest najważniejsza. Wielokrotnie w kościele spotkałem osoby, które nawet podczas trwającej właśnie adoracji Najświętszego Sakramentu ani na chwilę nie spojrzą na Jezusa Eucharystycznego, ale za to potrafią złożyć jakąś ofiarę (świecę, kwiaty czy... kamień) i klęczeć dłuższą chwilę przed figurą Matki Bożej Miłosierdzia – Patronki Kuby z El Cobre. Najważniejszym świętem na Kubie jest dzień 8 września! Wyprzedza, i to zdecydowanie, Boże Narodzenie czy Wielkanoc.

Reklama

– A jak przebiegają na Kubie przygotowania do wizyty Papieża?

– Fajnie było zobaczyć ten pierwszy błysk entuzjazmu i nadziei, gdy dowiedzieliśmy się o planowanym przyjeździe Ojca Świętego. Często można też było zauważyć dumę, że Kuba będzie drugim krajem na świecie, który odwiedzi trzeci z rzędu papież. Tak, była radość, nadzieja i duma. I już krótko po decyzji o przyjeździe Papieża rozpoczęły się remonty dróg i budynków wzdłuż trasy przejazdu papamobile, a w sanktuarium w El Cobre odnawiano kaplicę i budynki seminarium, w którym Papież będzie nocował z 21 na 22 września. Rozmawiałem z tamtejszym kustoszem, który śmiał się, że to, na co nie było czasu ani pieniędzy przez lata, teraz zrobią w ciągu trzech miesięcy. W połowie sierpnia widziałem też wznoszące się już konstrukcje ołtarzy w miejscach, gdzie Franciszek będzie spotykał się z wiernymi. To strona technicznych przygotowań, które posuwają się do przodu. Najwięcej zamieszania jest z transportem. Jest on całkowicie w gestii władz cywilnych na poziomie województwa, które dostarczą autobusy, a przez to pośrednio zdecydują, ile osób weźmie udział w spotkaniach. Kościół musi przygotować tylko listy. To wydaje się dobrym rozwiązaniem, bo nie trzeba się martwić o wynajem autobusów, co jest na Kubie sporym problemem, jednak przez to władze będą miały dokładny spis wszystkich wiernych (nazwiska, adresy, numery dowodów osobistych). Sprytne.

– Czy Kubańczycy czegoś się po tej wizycie spodziewają?

– Dla Kubańczyków cały czas punktem odniesienia jest wizyta Jana Pawła II z 1995 r. Wciąż wracają do tamtych dni. Zmieniły one dużo w patrzeniu na Kościół i na osobistą identyfikację poszczególnych osób jako członków Kościoła katolickiego. Pielgrzymka Franciszka nie wzbudza już takich emocji, niemniej jednak osoby, z którymi rozmawiam o ich nadziejach, często powtarzają, że chciałyby ożywienia duchowego Kościoła, większej jego obecności w przestrzeni publicznej, a także większego szacunku ze strony władz lokalnych, respektowania praw. Jest również grupa osób, które oczekują wsparcia politycznego opozycjonistów. Przeważają jednak głosy osób pragnących inspiracji duchowej, iskry ożywiającej tutejszych katolików.
Wydaje się, że w dużej mierze ludzie nawet nie wiedzą, kto tak naprawdę do nich przyjeżdża, kim jest Papież. Nie znają jego nauczania, jego wizji Kościoła. Blokada informacji oraz świecki charakter mediów w tym nie pomagają. Ludzie generalnie wiedzą tylko, że Franciszek jest głową Kościoła katolickiego i że jest Argentyńczykiem. Oczywiście, są również osoby, które przeczytały wszystkie encykliki i adhortacje oraz interesują się życiem Kościoła na bieżąco. Dla nich m.in. zainicjowałem w parafii cotygodniowe spotkania, podczas których czytamy wiadomości z życia Kościoła i działalności Watykanu, które otrzymuję za pośrednictwem poczty elektronicznej. Bardzo sobie to cenią.

– A parafianie Księdza?

– Większość moich parafian pojedzie na Mszę św. do miejscowości Holguín, sprawowaną 21 września. 3 rodziny będą brały udział w spotkaniu w Santiago de Cuba następnego dnia, gdzie Ojciec Święty będzie sprawował Liturgię oraz wygłosi katechezę dla rodzin i małżeństw. Kilku kolejnych parafian pojedzie do sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia w El Cobre na spotkanie animatorów małych wspólnot kościelnych, czyli osób, które organizują życie przy poszczególnych kaplicach i domach misyjnych. To dla nich bardzo ważne wsparcie, bo wiele od nich zależy. Dobrze, że ci ludzie zostali zauważeni.

2015-09-08 12:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA: Coraz więcej dowodów, że na dworze trudniej o zakażenie koronawirusem

[ TEMATY ]

USA

koronawirus

zakażenie

PAP

Analizując źródła zakażeń naukowcy mają coraz więcej dowodów, że na dworze trudniej o zakażanie koronawirusem - pisze portal The Hill. Eksperci zachęcają do wychodzenia z domu i stopniowego odmrażania gospodarki, ale apelują przy tym o zachowanie rozwagi.

Przy utrzymywaniu od siebie dwumetrowych odległości i przestrzeganiu zasad zakażenie na świeżym powietrzu jest znacznie mniej prawdopodobne niż w domu - uważają naukowcy. Doniesienia te - jak wskazuje The Hill - mogą przyspieszyć proces otwierania plaż czy parków.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję