Reklama

Niedziela Przemyska

Przeworska Matka Boża Pocieszenia

Niedziela przemyska 34/2015, str. 1, 5

[ TEMATY ]

obraz

www.przeworsk.bernardyni.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Znana jest powszechnie miłość duchowych synów św. Franciszka do Najświętszej Maryi Panny. W Przeworsku znalazła ona wyraz w czci oddawanej Matce Bożej Pocieszenia. Kult koncentrujący się wokół wizerunku, umieszczonego obecnie w głównym ołtarzu bernardyńskiego kościoła, sięga XVII wieku – pierwsza wzmianka pochodzi z 1613 r. Sam obraz malowany na płótnie, o wymiarach 260 x 140 cm, powstał zapewne w kręgu barokowego malarstwa bernardyńskiego, jednak autor dzieła pozostaje nieznany. Najświętsza Maryja Panna została ukazana w pełnej postaci, przyodziana w czerwoną suknię i ciemnoniebieski płaszcz, stoi na kuli ziemskiej, na lewej ręce trzyma Dzieciątko, w prawej zaś dzierży berło.

Popularność przeworskich bernardynów w regionie i prowadzone przez nich aktywne duszpasterstwo wpłynęły na prężny rozwój czci wobec Matki Bożej Pocieszenia. Już w 1647 r. o. Bernardyn Kaliski w dziele „Laconicum novellae Provinciae Russiae” określił wizerunek jako „Imago Miraculosa” (Obraz Cudowny).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dynamiczny rozkwit przeworskiego ośrodka kultu maryjnego wpisywał się w potrydencką odnowę Kościoła, silnie akcentującą rolę Matki Bożej w dziele zbawienia. Staraniom bernardynów sprzyjała postawa mieszczan i okolicznej szlachty, dla których przeworska świątynia stała się ulubionym sanktuarium. Kronika klasztoru dokumentuje wiele wotów przekazanych przez wdzięcznychw czcicieli przeworskiej Maryi.

Reklama

Te świadectwa licznych łask oraz srebrna sukienka fundacji Franciszka Lisiewicza z 1750 r. zostały zarekwirowane w 1786 r. na mocy dekretu cesarza Józefa II. Polityka zaborcy spowodowała, że oficjalny kult osłabł, ale pozostał w sercach przeworszczan. Odrodzenie czci wobec Matki Bożej Pocieszenia wiąże się z osobą o. Felicjana Fierka, gwardiana przeworskiego. Z jego inicjatywy w 1894 r. łaskami słynący wizerunek umieszczono w kaplicy przylegającej do północnej nawy kościoła (pierwotnie poświęconej Panu Jezusowi Biczowanemu, obecnie św. Antoniemu z Padwy).

Przeworski snycerz Antoni Rarogiewicz wykonał dla Matki Bożej Pocieszenia kunsztowny, neobarokowy ołtarz. Napis znajdujący się wokół Obrazu wyrażał pragnienia mieszczan przeworskich kierowane do Maryi: „Matko, pociesz, bo płaczemy, Matko, prowadź, bo giniemy, Matko, nie opuszczaj nas”. Sam Wizerunek otrzymał dekoracyjne, miedziane korony i sukienki, tło pokryto bordowym aksamitem.

W latach 20. XX wieku podjęto działania zmierzające do koronacji łaskami słynącego obrazu. Wielkim orędownikiem tego przedsięwzięcia był o. Tadeusz Ukleja, gwardian w latach 1924-1927. Uzyskano wprawdzie aprobatę biskupią, lecz starania nie zostały ostatecznie sfinalizowane. Szczególnym świadectwem czci jest Księga Cudów, zawierająca informacje o kilkudziesięciu nadzwyczajnych łaskach – szczególnie wzruszające są opisy uzdrowień, np. z zakażenia poporodowego, tężca, choroby nóg czy gardła. Kult Matki Bożej Pocieszenia Przeworskiej miał charakter ponadlokalny – obejmował obszar od Rzeszowa po Lwów. Materialnym świadectwem otrzymanych łask są wota – większość z nich znajduje się do dzisiaj w prezbiterium, w pobliżu wizerunku.

Reklama

Od 1952 r. w ostatnią niedzielę sierpnia obchodzony jest odpust Matki Bożej Pocieszenia. Dziesięć lat później łaskami słynący obraz umieszczono w głównym ołtarzu, który stanowi swoisty tron dla Matki Bożej, pełen motywów maryjnych. W 1972 r. i 2008 r. przeprowadzono konserwacje wizerunku.

Nowe inicjatywy związane z kultem podejmowane są przez obecnego gwardiana konwentu przeworskiego o. Marcelego Gęślę – m.in. opracowano sześć nowych pieśni ku czci Matki Bożej Pocieszenia, planowany jest druk obrazków z modlitwą. Przeworscy bernardyni zapraszają na Apele Maryjne przed odpustem Matki Bożej Pocieszenia, w dnach 28-29 sierpnia o godz. 21. Właściwe uroczystości rozpoczną się w wigilię Święta, w sobotę 29 sierpnia, Mszą św. o godz. 18, zaś główna Suma odpustowa będzie celebrowana 30 sierpnia o godz. 12.15.

Ufamy, że wkrótce wizerunek zostanie ukoronowany papieskimi diademami.

2015-08-20 09:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adoracja krucyfiksu przez króla Zygmunta III Wazę

Niedziela łódzka 9/2016, str. 6

[ TEMATY ]

obraz

Archiwum Muzeum Narodowego w Krakowie

Czas Wielkiego Postu przeżywamy głębiej dzięki dziełom sztuki o tematyce pasyjnej. Wiele z nich można odnaleźć w naszych świątyniach. Mam przed oczami piękny obraz z zaplecka dawnych stalli norbertańskich w Witowie. Przedstawia scenę adoracji krucyfiksu witowskiego przez króla Zygmunta III Wazę z dworem. Jest to obraz olejny na desce autorstwa Wojciecha Maliśkiewicza z 1622 r. Znajdował się najpierw w dawnej świątyni opackiej w Witowie, ale po wybudowaniu nowej, konsekrowanej w 1784 r., stalle z obrazami przeniesiono do kościółka cmentarnego św. Marcina w Witowie. Wspominany tu obraz adoracji Krucyfiksu przez dwór monarszy wykradziono stamtąd w XIX wieku. Dziś znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Ta nowa lokalizacja obrazu sprawiła, że często w publikacjach błędnie uważa się go za scenę adoracji cudownego Krucyfiksu Mogilskiego. Wspomniane zaplecki stalli norbertańskich dziś znajdują się w kościele parafialnym i sanktuaryjnym w Witowie na ścianie prawej nawy blisko chóru muzycznego. Są w barwie koralowej i były ustawione w poprzedniej świątyni w prezbiterium wzdłuż ścian. Było 14 siedzisk, a za nimi 14 obrazów Wojciecha Maliśkiewicza. Obecnie brakuje tam dwóch obrazów: opisanego powyżej, znajdującego się w Muzeum Narodowym w Krakowie i drugiego o tematyce norbertańskiej, który po wywiezieniu z Witowa w XIX wieku znajduje się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
CZYTAJ DALEJ

Święty Błażej

Niedziela podlaska 5/2006

[ TEMATY ]

święty

diecezja.reszow.pl

„Przez wstawiennictwo św. Błażeja, biskupa i męczennika, niech uwolni cię Bóg od choroby gardła i od wszelkiej innej choroby. W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen” - te oto słowa wypowiadają kapłani podczas błogosławieństwa gardła w dniu 3 lutego, w którym Kościół obchodzi wspomnienie św. Błażeja.

Św. Błażej pochodził z Cezarei Kapadockiej, ojczyzny św. Bazylego Wielkiego, św. Grzegorza z Nazjanzu, św. Grzegorza z Nyssy, św. Cezarego i wielu innych. Był to niegdyś jeden z najbujniejszych ośrodków życia chrześcijańskiego. Błażej studiował filozofię, później jednak został lekarzem. Po pewnym czasie porzucił swój zawód i podjął życie na pustyni. Stamtąd wezwano go na stolicę biskupią w położonej nieopodal Sebaście. Podczas prześladowań za cesarza Licyniusza uciekł do jednej z pieczar górskich, skąd nadal rządził swoją diecezją. Ktoś jednak doniósł o miejscu jego pobytu. Został aresztowany i uwięziony. W lochu więziennym umacniał swój lud w wierności Chrystusowi. Tam właśnie miał cudownie uleczyć syna pewnej kobiety, któremu gardło przebiła ość i utkwiła w ciele. Chłopcu groziło uduszenie. Dla upamiętnienia tego wydarzenia Kościół do dziś w dniu św. Błażeja błogosławi gardła. Kiedy daremne okazały się wobec niezłomnego biskupa namowy i groźby, zastosowano wobec niego najokrutniejsze tortury, by zmusić go do odstępstwa od wiary, a za jego przykładem skłonić do apostazji także innych. Ścięto go mieczem prawdopodobnie w 316 r. Św. Błażej jest patronem m.in. kamieniarzy i miasta Dubrownik. Jego kult był znany na całym Wschodzie i Zachodzie.
CZYTAJ DALEJ

Oburzające! Belgia: Uniwersytet Katolicki w Louven gości wystawę "Z aborcji rodzi się rewolucja"

2025-02-03 22:25

[ TEMATY ]

wystawa

Belgia

Materiały wydarzenia

Wystawa polskiej sztuki feministycznej na uniwersytecie w Louven rozpocznie we wtorek imprezy poprzedzające X Kongres Kobiet w Brukseli. Dalej jest jeszcze "ciekawiej"...

Wystawa „Z aborcji rodzi się rewolucja. Polskie marzenie o demokracji”, której wernisaż odbędzie się we wtorek wieczorem na Uniwersytecie Katolickim w Louvain la Neuve związana jest z projektem francuskiej doktorantki Julii Laureau, która badała polskie ruchy pro- i antyaborcyjne. "Wystawa będzie się składać z projektu artystycznego bazującego na komiksie +Opowieści aborcyjne+ artystek Beaty Rojek i Sonii Sobiech, zdjęć z protestów na polskiej ulicy autorstwa Laureau, a także z prac twórczyń feministycznych jak Iwona Demko, Agata Zbylut, Kle Mens Stępniewska, Marta Frej czy Liliana Zeic" – powiedziała PAP Araszkiewicz, współkuratorka wystawy, badaczka na Wolnym Uniwersytecie Brukselskim (ULB) i prezeska stowarzyszenia Elles sans frontieres (Kobiety bez granic).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję