Teologia wyzwolenia to dzieło KGB – do takich mniej więcej wniosków prowadzi wywiad, którego były generał rumuńskiej bezpieki Ion Mihai Pacepa udzielił „Catholic News Agency”. Pacepa w 1978 r. uciekł zza żelaznej kurtyny do USA. Według niego, to sowieckie służby wymyśliły teologię wyzwolenia, co miało służyć promocji marksizmu w Ameryce Południowej.
Z tą sensacyjną tezą nie do końca zgadza się znany amerykański watykanista John L. Allen Jr., który na portalu cruxnow.com stwierdził, że początki teologii wyzwolenia sięgają wcześniejszych czasów niż te, o których mówi Pacepa. Zdaniem dziennikarza, nie wyklucza to jednak faktu, że KGB mogło wspierać rozprzestrzenianie się tego ruchu i traktowanie go jako elementu wojny ideologicznej ze Stanami Zjednoczonymi. Amerykańska administracja, zdaniem niektórych – nie jest to teza nowa – stała z kolei za natężeniem działania protestanckich ruchów pentakostalnych, które odbierały wiernych Kościołowi katolickiemu. Oblicza się, że ruchy pentakostalne w latach 90. ubiegłego wieku odciągały od Kościoła katolickiego do 8 tys. osób dziennie. Również tej tezie Allen daje odpór, twierdząc, że podstawową przyczyną sukcesu sekt protestanckich była zbytnia klerykalizacja Kościoła. Według badań przeprowadzonych wśród byłych wiernych Kościoła katolickiego, którzy przeszli do sekt, tym, czego im brakowało w Kościele i co spowodowało ich przejście, był brak kształcenia biblijnego w parafiach, niedbała liturgia i brak głębszych relacji interpersonalnych we wspólnotach parafialnych.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
„Stan jasnogórskiego obrazu Matki Bożej - dobry” - brzmi diagnoza po oględzinach. Zakończył się przegląd Wizerunku. Corocznej, dokonywanej zazwyczaj w Wielkim Tygodniu, rutynowej kontroli przewodniczył prof. Krzysztof Chmielewski z Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki warszawskiej ASP, który z dokładnością i troską ocenił stan Jasnogórskiego Wizerunku, a jest on stabilny. Zmieniona została także sukienka Matki Bożej.
Coroczne oględziny obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej prowadzone są od 1950 r. W 1979 r. powołana została specjalna komisja do zbadania jego stanu technicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.