Reklama

Franciszek

Papież Franciszek: miłość w prawdzie podstawą budowania pokoju

O aktualności nauczania społecznego zawartego w encyklice swego poprzednika, Benedykta XVI "Caritas in veritate" mówił dziś papież Franciszek przyjmując uczestników sesji plenarnej Papieskiej Rady "Iustitia et pax". Ojciec Święty podkreślił, że zasada miłości w prawdzie pozwala przezwyciężyć niebezpieczne fanatyzmy, konflikty oraz stawić czoła innym wyzwaniom, przed jakimi staje dziś ludzkość.

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Franciszek zauważył, że obecna sesja plenarna Papieskiej Rady "Iustitia et pax" zbiega się z piątą rocznicą opublikowania encykliki "Caritas in veritate". Podkreślił, że ma ona fundamentalne znaczenie dla ewangelizacji w dziedzinie społecznej, dając cenne wskazania dla obecności katolików w społeczeństwie, instytucjach, życiu gospodarczym, finansowym i politycznym.

Mówiąc o globalizacji papież zauważył, że choć spowodowała ona ogólny wzrost zamożności, to jednocześnie zaostrzyła różnice pomiędzy różnymi grupami społecznymi, tworząc nierówności i nowe ubóstwo w krajach uznawanych za najbogatsze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ojciec Święty zwrócił uwagę na wykorzystywanie dysproporcji kosztów pracy, bowiem miliardy ludzi żyją za mniej niż dwa dolary dziennie. Dodał, że taka dysproporcja nie tylko nie szanuje godności osób będących tanią siłę roboczą, ale niszczy też możliwości zatrudnienia w tych regionach, gdzie praca jest bardziej chroniona. W tym kontekście wezwał do tworzenia mechanizmów ochrony praw pracowniczych a także ochrony środowiska w obliczu narastającej ideologii konsumpcyjnej, nie wykazującej odpowiedzialności ani za życie społeczne, ani też stworzenie.

Reklama

Papież podkreślił, że narastanie nierówności i ubóstwa stanowi zagrożenie dla powszechnej i partycypacyjnej demokracji, u której podstaw musi być sprawiedliwa gospodarka i rynek, które nikogo nie wykluczają. Chodzi o przezwyciężenie strukturalnych przyczyn nierówności i ubóstwa - stwierdził Franciszek. Dodał, że do podstawowych narzędzi społecznego włączenia najbardziej potrzebujących należą nauczanie, dostęp do służby zdrowia oraz praca dla wszystkich.

Franciszek przestrzegł przed demontażem państwa socjalnego, a zwłaszcza lekceważeniem obowiązku zapewnienia prawa do pracy, które jest dobrem podstawowym w odniesieniu do godności, tworzenia rodziny, realizacji dobra wspólnego i pokoju. "Edukacja i praca, dostęp do dobrobytu dla wszystkich, to kluczowe elementy rozwoju i sprawiedliwego podziału dóbr" - stwierdził papież. Jednocześnie skrytykował poglądy, w myśl których można zwiększyć rentowność, kosztem ograniczenia rynku pracy. W takiej sytuacji dochodzi do powstawania nowych wykluczonych. Dodał, że poglądy takie są sprzeczne z gospodarką służącą człowiekowi i dobru wspólnemu, powszechnej i partycypacyjnej demokracji.

W obliczu utrzymującej się nierównowagi między sektorami gospodarczymi, wynagrodzeniami, bankami komercyjnymi a bankami spekulacyjnymi, między instytucjami a problemami globalnymi Ojciec Święty wskazał na konieczność żywej troski o ubogich i sprawiedliwość społeczną. Zaznaczył, że wymaga ona z jednej strony głębokich reform, przewidujących redystrybucję wyprodukowanego bogactwa i uniwersalizację wolnego rynku w służbie rodziny. Z drugiej strony także redystrybucję suwerenności, zarówno w płaszczyźnie narodowej jak i ponadnarodowej.

Papież przypomniał, że "Caritas in veritate" zachęca również do spojrzenia na aktualną kwestię społeczną jako kwestię środowiska, a w szczególności zwraca uwagę na związek między ekologią środowiska a ekologią człowieka. Podkreślił aktualność zasady tej encykliki Benedykta XVI, bowiem "miłość w prawdzie stanowi podstawę, na której można budować ten pokój, który jest dziś tak bardzo upragniony i niezbędny dla dobra wszystkich. Pozwala przezwyciężać niebezpieczne fanatyzmy, konflikty o posiadanie zasobów, migracjeę o rozmiarach biblijnych, stale utrzymujące się plagi głodu i ubóstwa, handel ludźmi, niesprawiedliwości i nierówności społeczne i ekonomiczne, dysproporcje w dostępie do dóbr kolektywnych" - powiedział Franciszek.

2014-10-02 14:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dwa lata Franciszka: myśl społeczna

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

GRZEGORZ GAŁĄZKA

Troska o ludzi ubogich, prześladowanych, wykluczonych, ofiary niewolnictwa, migrantów i bezrobotnych – to tematy stale obecne w nauczaniu papieża Franciszka. Jego korzenie tkwią w tym, czego nauczał jako kard. Jorge Bergoglio na długo przed wyborem na Stolicę Piotrową. 13 marca wypada druga rocznica wyboru kard. Jorge Mario Bergoglio na papieża Franciszka. Z tej okazji przypominamy główne wątki jego nauczania.

Papież Argentyńczyk wyrósł w kręgu geograficzno-kulturowym Ameryki Łacińskiej, gdzie specyfiką Kościoła było i jest silne zaangażowanie w tematykę społeczną. Nic w tym dziwnego, gdyż życie tego kontynentu charakteryzują olbrzymie nierówności. Stąd niezwykła wrażliwość społeczna papieża Franciszka, czemu daje wyraz od początku pontyfikatu.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Czerwona strefa środków bezpieczeństwa przed inauguracją Roku Świętego

2024-12-23 13:50

[ TEMATY ]

rok jubileuszowy

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Czerwona strefa nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa obowiązuje od poniedziałku w rejonie Watykanu przed uroczystą inauguracją Roku Świętego i Pasterką w bazylice pod przewodnictwem papieża Franciszka w wigilijny wieczór. Jak podkreślił szef włoskiego MSW Matteo Piantedosi, potrzebna jest czujność.

W wywiadzie dla telewizji RAI minister spraw wewnętrznych wyjaśnił: "Nie ma sygnałów, będących powodem do zaniepokojenia, ale należy zachować wysoki poziom czujności". Zaznaczył, że szczególna uwaga skierowana jest w związku z możliwością "ewentualnych akcji samotnych wilków".
CZYTAJ DALEJ

Skąd się wzięła świąteczna choinka?

2024-12-24 07:24

[ TEMATY ]

choinka

Boże Narodzenie

wigilia

zwyczaj

Adobe Stock

Zwyczaj strojenia choinek na Boże Narodzenie zna dziś cały chrześcijański świat. Jednak zwyczaj ten nie ma swoich korzeni w starożytności chrześcijańskiej ani w pozostałości jakichś kultów pogańskich, lecz powstał dość późno. W Europie zachodniej sięga końca XV wieku a na ziemiach polskich zakorzenił się na dobre dopiero w XIX stuleciu, choć już w 1698 r. można było kupić świąteczną choinkę na jarmarku w Gdańsku.

Rajskie drzewo, protoplastą choinki
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję