Chrystus stanowi centrum świata anielskiego. (...) Życie Słowa Wcielonego, od Wcielenia do Wniebowstąpienia, jest otoczone adoracją i służbą aniołów. (...) Ich śpiew uwielbienia przy narodzeniu Chrystusa nie przestał rozbrzmiewać w uwielbieniu Kościoła (...). Aniołowie strzegą Jezusa w dzieciństwie, służą Mu na pustyni, umacniają Go w agonii i mogliby ocalić Go z ręki nieprzyjaciół, jak kiedyś Izraela. Aniołowie także „ewangelizują”, głosząc Dobrą Nowinę Wcielenia i Zmartwychwstania Chrystusa. Będą obecni w czasie powrotu Chrystusa, który zapowiadają, służąc Mu podczas sądu (KKK 331. 333)
Bóg stworzył aniołów – byty duchowe, doskonałe, wolne od ograniczeń materialnych. Dał im bystrość poznania, wolną wolę, by jak On mogli doświadczać wolności w przestrzeni prawdy, dobra i piękna. Teologia wyprowadziła z Bożego objawienia wnioski o naturze i posłannictwie aniołów. Poza tym, że najbliżej majestatu Trójcy Przenajświętszej istnieją serafini i cherubini, wiemy też o istnieniu archaniołów (np. Michała, Gabriela, Rafała) i aniołów, a także całych chórów anielskich, określanych biblijnymi imionami: Tronów, Zwierzchności, Władz (por. Kol 1, 16). Nadto wskazuje się na chóry: Potęg, Mocy, Księstw. Wiemy też o aniołach opiekujących się każdym człowiekiem. Ich antropomorficzne wyobrażenia pojawiają się w ikonach i freskach zdobiących chrześcijańskie świątynie. Świat aniołów jest dziedzictwem judaizmu, ale też islamu, a w pewnych elementach – wielu innych religii. Wspomnienie Świętych Aniołów Stróżów w Kościele katolickim przypada 2 października. Dzień ten daje nam okazję do przypomnienia sobie o tej skutecznej, często niezauważanej osobowej pomocy danej nam przez Boga.
Każdy naród ma swego anioła – protektora przed Bogiem. Znane są np. objawienia Anioła Ukrainy z początku XX wieku w środowisku redemptorystów. W Polsce podobne objawienie, z przepowiednią o Papieżu Polaku, miało miejsce podczas powstania styczniowego w Przemyślu, 3 maja 1863 r. Okazało się ono inspirujące m.in. dla założyciela michalitów bł. Bronisława Markiewicza – „Najwyżej zaś Pan Bóg was (Polaków – J. K.) wyniesie, kiedy dacie światu wielkiego papieża” (H. Bejda, „Księga 100 wielkich cudów”, Kraków 2005, s. 152-153). Przekonanie o opiekunie anielskim Korony Polskiej sięga jednak już XVII wieku.
Augustyn Kordecki (1603-73)
„Przypatrz się, polska potomności”
(...) Niech patrzy i dziwi się świat chrześcijański, Jak dzielnie nasza Królowa, a Pani Nieba i Ziemi Broni wiernego sobie Królestwa i jak skuteczny niesie ratunek Swoim ludzkiej pomocy pozbawionym sługom! Oby Anioł wojsk Pańskich, Stróż Polski, (...) wszystkich nieprzyjaciół, Którzy się sprzysięgli na wykorzenienie w Polsce czci Królowej Aniołów, Potężną swą ręką rozproszył.
Kościół św. Józefa w Krzeszowie – Michael Willmann /Graziako
"Ofiarowanie Jezusa w świątyni”
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
2 lutego 2025, Święto Ofiarowania Pańskiego, rok C
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
2 lutego Kościół obchodzi Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Z tej okazji Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej przypomina o kluczowej roli osób konsekrowanych dla duszpasterstwa polonijnego na świecie.
„W wielu miejscach na świecie niemożliwe byłoby ogarniecie duszpasterską troską naszych rodaków bez Waszego zaangażowania i ofiarnej służby – pisze bp Piotr Turzyński od polskich sióstr, ojców i braci zakonnych z okazji Światowego Dnia Życia Konsekrowanego - Dziękuję za zaangażowanie w życie parafii polonijnych, za kształtowanie liturgii i pracę z grupami formacyjnymi, za kreatywne tworzenie instytucji niosących pomoc naszym rodakom w sytuacjach kryzysowych oraz za pracę w polonijnych szkołach parafialnych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.